Системите за подпомагане - кой ще е отговорен при катастрофа?
Апр 29, 2024
Системите за подпомагане - кой ще е отговорен при катастрофа?
За да се направи шофирането по европейските пътища по-безопасно в дългосрочен план, някои системи за подпомагане на шофирането ще бъдат задължителни за новите автомобили от юли. Това има за цел да намали големия брой от 20 000 смъртни случая на пътя в ЕС всяка година.
Задължително за всички новорегистрирани МПС „От 7 юли някои системи за подпомагане на шофирането ще бъдат задължителни за всички нови автомобили в ЕС. Те включват, наред с други неща, активен асистент за поддържане на лентата, аварийно спиране и асистент за скорост. Превозните средства, които са регистрирани преди крайния срок, са освободени от правилото.
Дори ако електронните помощници като цяло работят добре и гарантират безопасност, неизправностите могат да доведат до инциденти в изключителни ситуации. Интересен е въпросът кой носи отговорност в такъв случай.
Бъдещите задължителни системи включват активно поддържане на лентата и асистент за скорост. Активният асистент за поддържане на лентата следи поведението на автомобила в лентата. Ако се отдалечи твърде много от идеалната линия, системата коригира с импулси на кормилното управление или едностранни спирачни намеси. Освен това асистентът за скорост разпознава максимално допустимата скорост и спира автомобила, ако тя бъде превишена. И двете системи могат да отменят водача, например чрез натискане на педала на газта или обратно управление.
Асистентът за аварийно спиране също е задължителен. Използвайки многофункционални камери и сензори, той измерва разстоянието до други превозни средства и спира в опасни за водача ситуации. Ако асистентът за аварийно спиране внезапно и неочаквано забави автомобила без непосредствена опасност, това се нарича фантомно спиране. То може да доведе до опасни ситуации и дори инциденти. Причината за такива спирачни маневри може да са дефектни или замърсени сензори, както и остарели данни за пътя.
Кой ще е виновен, ако автомобилният асистент се провали? Ако възникнат проблеми със системите за подпомагане на шофирането, в повечето случаи водачът първоначално носи отговорност. Но също така зависи от конкретните обстоятелства, например дали превозното средство отзад е частично виновно, защото например не е спазено необходимото безопасно разстояние.
Самият производител на превозното средство също може да бъде държан отговорен и водачът може да прибегне до регресен иск, тъй като водачът не е отговорен за проектирането, разработването и инсталирането на системите.
За късмет все още няма прецеденти за това. За да се гарантира безопасността на пътя, водачите трябва редовно да карат автомобила си за профилактика, да документират възникналите нередности и да се запознаят с инсталираните асистиращи системи. Препоръчва се и разговор със специалист. Въпреки асистиращите системи винаги е най-безопасно да шофирате, когато сте концентрирани и внимателни в трафика. Назад
Задължително за всички новорегистрирани МПС „От 7 юли някои системи за подпомагане на шофирането ще бъдат задължителни за всички нови автомобили в ЕС. Те включват, наред с други неща, активен асистент за поддържане на лентата, аварийно спиране и асистент за скорост. Превозните средства, които са регистрирани преди крайния срок, са освободени от правилото.
Дори ако електронните помощници като цяло работят добре и гарантират безопасност, неизправностите могат да доведат до инциденти в изключителни ситуации. Интересен е въпросът кой носи отговорност в такъв случай.
Бъдещите задължителни системи включват активно поддържане на лентата и асистент за скорост. Активният асистент за поддържане на лентата следи поведението на автомобила в лентата. Ако се отдалечи твърде много от идеалната линия, системата коригира с импулси на кормилното управление или едностранни спирачни намеси. Освен това асистентът за скорост разпознава максимално допустимата скорост и спира автомобила, ако тя бъде превишена. И двете системи могат да отменят водача, например чрез натискане на педала на газта или обратно управление.
Асистентът за аварийно спиране също е задължителен. Използвайки многофункционални камери и сензори, той измерва разстоянието до други превозни средства и спира в опасни за водача ситуации. Ако асистентът за аварийно спиране внезапно и неочаквано забави автомобила без непосредствена опасност, това се нарича фантомно спиране. То може да доведе до опасни ситуации и дори инциденти. Причината за такива спирачни маневри може да са дефектни или замърсени сензори, както и остарели данни за пътя.
Кой ще е виновен, ако автомобилният асистент се провали? Ако възникнат проблеми със системите за подпомагане на шофирането, в повечето случаи водачът първоначално носи отговорност. Но също така зависи от конкретните обстоятелства, например дали превозното средство отзад е частично виновно, защото например не е спазено необходимото безопасно разстояние.
Самият производител на превозното средство също може да бъде държан отговорен и водачът може да прибегне до регресен иск, тъй като водачът не е отговорен за проектирането, разработването и инсталирането на системите.
За късмет все още няма прецеденти за това. За да се гарантира безопасността на пътя, водачите трябва редовно да карат автомобила си за профилактика, да документират възникналите нередности и да се запознаят с инсталираните асистиращи системи. Препоръчва се и разговор със специалист. Въпреки асистиращите системи винаги е най-безопасно да шофирате, когато сте концентрирани и внимателни в трафика. Назад
Галерия
Не пропускайте дори една новина!
Запишете се за нашият информационен бюлетин:
Получавайте най-новите автомобилни новини директно в пощата си. Можете да се отпишете от услугата когато пожелаете.Подобни статии
Авто Новини
Официални вносители- новини
Авто глобус
Alfa Romeo
Bugatti
Quadrifoglio Super Sport - специална лимитирана серия в чест на първата победа в Mille Miglia
Авто Новини
Авто глобус
Електромобили
Renault