Lasurit eshop

CITROËN ЧЕСТВА 90-ГОДИШНИНАТА НА ЛЕГЕНДАРНИЯ „АВТОМОБИЛ СЪС 100 ПАТЕНТА” ТRACTION AVANT - видео

CITROËN ЧЕСТВА 90-ГОДИШНИНАТА НА ЛЕГЕНДАРНИЯ „АВТОМОБИЛ СЪС 100 ПАТЕНТА” ТRACTION AVANT - видео

CITROËN ЧЕСТВА 90-ГОДИШНИНАТА НА ЛЕГЕНДАРНИЯ „АВТОМОБИЛ СЪС 100 ПАТЕНТА” ТRACTION AVANT - видео

Реклама Opel Stock
Известният с прозвището „Автомобилът със 100 патента“ Traction Avant съчетава най-модерните технологични решения на своето време. В допълнение към едноименната концепция за „предно предаване”, моделът се отличава със своята самоносеща каросерия, хидравлична спирачна система и ходова част с независимо окачване на четирите колела. Характерният, разпознаваем от пръв поглед силует на каросерията ще остане незабравим за няколко поколения автомобилни ентусиасти
Представеният за първи път пред публика на 18 април 1934 година под названието „7“ модел скоро добива известност под името „Traction Avant“, отразяващо концепцията му на задвижване
Traction Avant се превръща в еталон по отношение на поведението на пътя и комфорта на возене и продължава да се произвежда до 1957 година Със своите многобройни технологични нововъведения Traction Avant и до днес вдъхновява марката както по отношение иновациите в областта на комфорта, така и на високотехнологичните решения като цяло

Citroën чества 90-годишнината на Traction Avant – легендарният модел на марката, представен официално пред публика в Париж на 18 април 1934 година. Създаден, за да впечатли широката аудитория с технологичните си новости и да възобнови дейността на Citroën, подчертавайки новаторския дух на марката, която през 1919 година първа в Европа внедрява масовото автомобилно производство и остава в историята с множество изобретения и нововъведения сред които колесно-гъсеничната машина през 1921 година, каросерията с изцяло стоманена конструкция през 1924 година и двигателите с „плаващо” окачване през 1932 година. Първоначално новият модел излиза на пазара с търговското название „7“свързано с данъчната му оценка, но бързо се сдобива с прозвището „Traction Avant” или „предно предаване” на френски, което отразява пряко въведената от него технологична иновация по отношение на задвижването.

Traction Avant остава уникален пример за хармонично обединение на всички най-модерни технически решения за онова време – предно предаване, каросерия със самоносеща конструкция, спирачна система с хидравличен привод и независимо окачване на четирите колела и ненапразно се счита за автомобила с най-добро, най-сигурно и най-комфортно поведение на пътя. Traction Avant демонстрира своите високотехнологични предимства през целия период на производството и с пълно право е наричан „автомобилът със 100 патента”. Характерният му аеродинамичен дизайн, вдъхновен от американските „Streamline” каросерии, бързо го превръща в емблематичен модел на Citroën, който издържа проверката на времето и до днес извиква в съзнанието приключенията на бойци от съпротивата и прочути гангстери, увековечени в многобройни филми и комикси. Общият обем на продажбите на Traction Avant възлиза на близо 760 000 екземпляра, а производството му е окончателно прекратено през 1957 година.

Моделът и до днес остава своеобразна емблема на марката, въплъщавайки идеята за достъпна за възможно най-много хора индивидуална мобилност с отличен дизайн и комфорт. Тези ценности на марката продължават да бъдат валидни и днес, отразявайки се в качествата на новия ë-C3, чиито технологични иновации правят електрическата мобилност по-достъпна, както и във флагмана C5 X, който обединява всички технологии в единна хармония и превръща всяко пътуване в усещане за абсолютно спокойствие.

Революционният Traction Avant – „Автомобилът със 100 патента”
Когато в началото на 1933 година се взема решение за замяна на представените през октомври 1932 година модели Citroën 8, 10 и 15, Андре Ситроен си поставя за цел да направи сериозен технологичен пробив и да изпревари всички свои конкуренти, като пусне на пазара напълно революционен в техническо отношение автомобил. Целта му е по този начин да си осигури поне двегодишна преднина и така да избегне последиците на световната икономическа криза от началото на 30-те години, които тогава се усещат в цяла Европа. Това е основната причина новият модел да бъде толкова различен и забележителен и да събере в себе си толкова голям брой технологични новости.




В процеса на проектирането са заложени изискванията за изцяло стоманена, напълно самоносеща конструкция на каросерията, която елиминира нуждата от отделна носеща рама и понижава значително центъра на тежестта на автомобила. Предвидена е и система за предно предаване, двигателят използва газоразпределителен механизъм с горноразположени клапани и блок с отделни цилиндрови втулки, спирачната система е с хидравличен привод, а окачването на всички колела е независимо с торсионни пръти. Първоначалната идея за използване на автоматична трансмисия е отложена в първите серийни модели от 1934 година поради ограничения във времето за проектиране и внедряване в производството.

Освен с всички тези технически нововъведения, лишеният от отделна носеща рама Traction Avant се откроява ярко сред основните си конкуренти със своята ниска, аеродинамично оформена каросерия с обтекаеми линии и плоско дъно с ниско аеродинамично съпротивление. И не на последно място по важност - компактният модул, съставен от двигателя и предавателната кутия в съчетание с много ниския център на тежестта на самоносещата конструкция, позволява постигане на оптимално разпределение на теглото. Първите журналистически отзиви и впечатления от професионални водачи изразяват истински възторг от качествата и възможностите на новия Citroën. Никога до този момент на пазара не е излизал автомобил, който да позволява толкова безопасно и леко шофиране при всякакви пътни условия и настилки. Поведението на пътя поставя нови, много по-високи от дотогавашните стандарти, реакциите на двигателя са бързи и адекватни, спирачките са мощни, а безопасността – наистина безупречна.

Тези изключителни качества биват постоянно усъвършенствани в следващите години. През юни 1936 година например е внедрена нова кормилна уредба със зъбна рейка и пиньон, която осигурява на Traction Avant допълнителна технологична преднина пред всички останали автомобили на пазара и дава своя принос за до блестяща и изключително дълга кариера на модела, която приключва едва през месец юли 1957 година.

Moделите и тяхното развитие от 1934 дo 1957 година
Моделът 7 - първият Traction Avant
Първата версия на Traction Avant се нарича 7 A и започва да се произвежда на 18 април 1934 година. Моделът използва четирицилиндров редови двигател с диаметър на цилиндъра и ход на буталото 72 x 80 милиметра, работен обем 1303 cм3 и максимална мощност от 32 к.с. или 7 „данъчни” конски сили. Това е единственият истински и оригинален „7 CV” Traction Avant!
Нeговият наследник 7 B е пуснат на пазара още през месец юни същата година. При него се използва нов двигател с диаметър на цилиндъра и ход на буталото 78 x 80 милиметра, с което работният обем се увеличава на 1529 cм3, а мощността нараства до 35 к.с. или 9 „фискални” конски сили. Максималната скорост на 7 B достига шеметните за онова време 100 км/ч.

През месец юли 1934 години на бял свят се появява и спортната версия на модела 7, която носи индекса 7 S или 7 Sport. Под предния капак при нея работи двигател с работен обем 1910 cм3 (диаметър на цилиндъра и ход на буталото - 78 x 100 милиметра), който развива максимална мощност 46 к.с. (11 данъчни к.с.) и дава възможност за постигане на максимална скорост от 115 км/ч. Броени дни преди откриването на автомобилното изложение в Париж през месец септември 1934 година, версията 7 B е заменена от 7 C с допълнително усъвършенстван двигател. Въпреки че максималната мощност все още е 9 „фискални” конски сили, работният обем при него нараства на 1628 cм3 чрез увеличаване на размерите на горивните камери до 72 x 100 милиметра диаметър на цилиндъра и ход на буталото. Реалната мощност вече е 36 к.с., а моделът поддържа спокойно максимална скорост от 100 км/ч. И накрая на тази серия, през месец февруари 1939 година 7 C получава нов двигател, наречен „7 Economique”, при който разходът на гориво е намален сериозно с цели 10%. Производството на модел 7 приключва през пролетта на 1941 година.

Моделът 11 и неговата дълга кариера
Първият вариант от серията 11 носи означението 11 A и излиза на пазара през месец август 1934 година – само месец след 7 S. На практика той използва именно неговия двигател с работен обем 1910 cм3 (диаметър на цилиндъра и ход на буталото - 78 x 100 милиметра) и максимална мощност 46 к.с. (11 данъчни конски сили). Външно той се отличава от моделите от серията 7 по по-просторната си каросерия, чиито външни габарити са увеличени съответно с 12 сантиметра на широчина и с 20 сантиметра на дължина.

През месец октомври 1934 година, на щанда на Citroën на автомобилното изложение в Париж e представен новият 11 AL, който идва да замени спортния 7 S. Моделът е познат и като „11 Light” и подобно на своя предшественик ползва каросерията на 7 и двигател 11 CV, но се различава по по-високото си ниво на вътрешно оборудване, характерно за 11 A. През месец февруари 1937 година 11 A и 11 AL са заменени от 11 B и 11 BL. Едновременно с това е произведена и малка серия от около 500 автомобила от серията 11 с означението 11 AM или „модернизиран” вариант на 11, при който се използва двигател със специално изпълнение на цилиндровата глава.

През месец април 1938 година на пазара излиза многофункционална версия на 11, известна като 11 C или 11 Commercial. В техническо отношение тя е идентична с 11, но е замислена като многоцелеви автомобил, който по желание може да се преоборудва в туристическа или лекотоварна конфигурация с полезен товар 500 килограма. При С се използва версията на каросерията с дълго междуосие, а отзад се използва хоризонтално разделен на две части заден капак, улесняващ товаренето и разтоварването.

От месец март 1939 година в производство е внедрен новият двигател 11 Performance, който задвижва всички модели в серията 11. Мощността при него е увеличена от 46 на 56 к.с.
Последната технологична еволюция на моделите 11 B, 11 BL и 11 C е представена през месец май 1955 година и е свързана с внедряването на новия двигател с означение 11 D. При него максималната мощност нараства до 68 к.с. и го превръща в пряк предшественик на двигателите на бъдещите DS 19 и ID 19.

Производството на моделите от серия 11 в завода на Citroën в парижкия Ке дьо Жавел приключва на 25 юли 1957 година. Това е последната серия на Traction Avant, от който за период от малко повече от 23 години са произведени общо 758 948 автомобила от всички версии и варианти.

Моделът 22 или „Мистерията на Ке дьо Жавел”
Най-престижният и най-загадъчният сред всички варианти на Traction Avant и до днес си остава 22. Това е автомобил от висшия клас, представен на автомобилното изложение в Париж през месец октомври 1934 година. Задвижва се от изцяло нов двигател V8 с горноразположени клапани и размери на горивните камери, идентични с тези при двигателя на 11 – диаметър на цилиндъра 78 милиметра и ход на буталото 100 милиметра. Работният обем е 3 822 см3, максималната мощност е 100 к.с., а максималната скорост достига забележителните за онова време 140 км/ч! Външно моделът се отличава с обтекаемото оформление на фаровете, маркираната с цифрата осем радиаторна решетка и интересния дизайн на двукомпонентната броня. Произведени са само около двайсет експериментални бройки, но въпреки различните слухове и усилените проучвания и търсения на колекционери и историци през годините, всички те изглежда са безвъзвратно изчезнали и загубени...

Моделът 15 – „Кралицата на пътя”
Макар да се отказва от развитието на проекта 22, Citroën продължава да се стреми да представи и версии на Traction Avant във високия клас на пазара. Така през месец октомври 1938 година на бял свят се появява 15 Six. Името е красноречиво - новият модел се задвижва от изцяло нов редови шестцилиндров двигател с работен обем 2867 cм3 и максимална мощност 77 к.с. или 16 „фискални” конски сили. Интересна и екзотична особеност на този задвижващ агрегат е въртящият се наляво колянов вал, която спечелва на новото попълнение в гамата обозначението 15 Six G. От гледна точка на външния дизайн, 15 Six изглежда почти по същия начин като 11 B. На практика каросериите им са идентични, макар че инсталирането на новия, по-дълъг двигател изисква удължаване на торпедото с 11 сантиметра, което придава на модела доста отличителна, индивидуална външност. Мощният и тих задвижващ агрегат предлага изключителни предимства по отношение на динамичните характеристики и комфорта, благодарение на които моделът бързо си спечелва прозвището „Кралицата на пътя“.

През месец септември 1947 година посоката на въртене на коляновия вал е променена и 15 Six G е заменен от 15 Six D. Моделите от серията 15 Six постигат значителни успехи след войната и се утвърждават като символи на френските автомобили от висок клас, достигайки до самия връх на държавата, където се ползват с наистина култов статут. През месец май 1954 година на пазара се появява новият 15 Six с означение 6 H, при който окачването на задния мост ползва хидропневматична система с автоматичен контрол на клиренса. На практика става дума за поредното високотехнологично нововъведение на Citroën – първообразът на революционното окачване, с което почти година и половина по-късно ще бъде оборудван новият DS 19. С пускането на пазара на новата „Кралица на Жавел”, през октомври 1955 година приключва окончателно и пазарната кариера на 15 Six.

Един автомобил, няколко различни каросерии
При пазарната премиера на 7 през 1934 година, моделът се предлага както във версия седан с четири врати, така и във варианти спортно купе (или „фалшив” кабриолет) и кабриолет със сгъваемо челно стъкло (респ. „роудстър”). При излизането на пазара на серията 11 няколко месеца по-късно, гамата от разновидности на каросерията вече включва не само класическите седан, купе и кабриолет, а и интересна удължена версия на каросерията с шест странични прозореца. Тя може да бъде конфигурирана като семеен автомобил със 7-9 места, като такси, като седан с 5-6 места, както и в удължен вариант на каросерията в стил петместно градско купе с четири странични прозореца. От месец април 1938 година 11 се предлага и в многофункционалната версия Commercial за товаро-пътническо-туристическа употреба с петместно пътническо пространство и полезен товар 500 килограма. Производството на купе-вариантите от сериите 7 и 11 приключва през месец септември 1938 година, докато кабриолетите 7 и 11 продължават да се произвеждат до месец ноември 1939 година.

Новият 15 Six дебютира на пазара през месец октомври 1938 година във версия седан с 5-6 места и едва през месец май 1939 година, подобно на серията 11, към палитрата от варианти на каросерията са добавени лимузина с 5-6 места и семейна модификация с 8-9 места. Произведени са и по-малко от дузина кабриолети 15 Six, но този модел никога не е пускан официално на пазара. След войната семейните версии на 11 и 15 отсъстват от ценовите листи на Citroën до завръщането им в гамата през месец септември 1953 година, а производството на 11 Commercial е възстановено чак през месец март 1954 година. Последният произведен на 24 юли 1957 година Traction Avant, всъщност е семеен вариант на 11 B.

Постиженията на Traction Avant
Още с излизането си на пазара, Traction Avant започва да се отличава със своите спортни подвизи и отличното си представяне в различни състезания. Моделът предизвиква фурор и впечатлява журитата още с първата си поява на изключително популярните конкурси за елегантност в Багател, Боа дьо Булон и Довил през лятото на 1934 година, където елегантните и аеродинамични линии на ниските и изискани криосерии във варианти седан, кабриолет и купе успяват да завоюват многобройни „Големи награди”, „Първи награди”, „Награди за отлично представяне” и „Награди на журито”.

През същата 1934 година, моделът доказва и своето технологично съвършенство и издръжливост, като заедно с екипажа на Франсоа Леко и Морис Пено постига впечатляващи резултати в тежките и продължителни надпревари като Обиколката на Франция и Белгия, при която изминава 5 007 километра в рамките на 77 часа, както и осъществяването на първата пощенска връзка Париж-Москва-Париж с 3 200 километра, изминати за осем дни. От 22 юли 1935 до 26 юли 1936 година, под надзора на специалисти от Автомобилния клуб на Франция, Франсоа Леко сяда сам зад волана и изминава отсечка с дължина 400 000 километра по пътищата между Париж и Монте Карло, шофирайки средно по 1000 километра на ден!

С цветовете на известната марка моторни масла Yacco, състезателният Traction Avant с името „Розали 7” (Rosalie VII) излиза на трасето на пистата Лина Молери и в периода от 18 до 23 юли 1934 година поставя общо пет международни рекорда в клас Е, сред които шестдневният със средна скорост 111,183 км/ч и рекордът на 10 000 мили с време от 14 часа, 43 минути, 14 секунди и 09 стотни при общо изминато разстояние от 16 093,420 километра. Друг състезателен Traction Avant с името „Розали 9” (Rosalie IX), се впуска в демонстрация на издръжливост и в периода от месец март до месец май 1936 година се движи непрестанно по нормалната пътна мрежа с дилъри от търговската мрежа на Citroën и професионалните пилоти на Yacco зад волана. Маратонската дистанция включва по минимум 1 500 километра дневно, а финалът идва пред централата на Автомобилния клуб на Франция след общо 104 000 изминати километра.

Не толкова отдавна, в периода от месец юли 1988 до месец януари 1990 година и с екипаж от четирима млади французи, двата автомобила Traction Avant 11 B от 1953 година с имена „Кром” (Chrome) и „Комбуи” (Cambouis), извършиха поредния подвиг със своята околосветска обиколка с дължина 100 000 километра през петте континента. Така вечният пътешественик доказа, че Traction Avant си остава готов за всякакви героични подвизи и приключения - независимо дали по френската национална магистрала номер седем или по пътищата на африканската джунгла!

Историческият принос и колекционерската стойност на Traction Avant
Traction Avant е ярка френска легенда и един от малкото автомобили в историята на индустрията, който мнозина считат за истински исторически паметник. Още от момента на пазарната си премиера на 18 април 1934 година той се превръща в органична част от живота на французите. През годините автомобилът на обикновения човек се превръща в легенда, става синоним на гангстерските автомобили и банковите обири, шества по военните полета от 1939 до 1945 година, помага на френската съпротива в освобождението на Франция и се превръща в любим на народа автомобил през годините на нейното възстановяване след войната. Служейки на политическото ръководство, Traction Avant поема престижната роля на официален автомобил на френската държава и става любимият автомобил на самия генерал дьо Гол! Превръщайки се в истински символ на властта, той се чувства като у дома навсякъде - в двора на Елисейския дворец, във всички министерства и префектури в провинцията.

През месец март 1968 година, едва десет години след официалното прекратяване на производството на модела, е създаден и първият колекционерски клуб, посветен изцяло на Traction Avant. Той е наречен La Traction Universelle и днес той е най-големият клуб на почитателите и притежателите на Traction Avant в света с над 1600 членове в 17 регионални секции във Франция и по всички континенти. От момента на официалното честване на петдесетата годишнина на Traction Avant през 1984 година с празнични събития на парижкия площад Конкорд и на летището в Льо Бурже, La Traction Universelle отбелязва всички важни годишнини на този емблематичен за марката модел на Citroën. Тази година, по случай неговата 90-годишнина, френският клуб ще посрещне почитетелите на Traction Avant на събитието в Оверн, което ще се проведе в периода от 9 до 11 май на пистата Шарад край Клермон-Феран. Своето участие в празничното честване вече са заявили над хиляда екипажа. Назад

Галерия



Реклама Lasurit eshop
Не пропускайте дори една новина!

Запишете се за нашият информационен бюлетин:

Получавайте най-новите автомобилни новини директно в пощата си. Можете да се отпишете от услугата когато пожелаете.

Подобни статии

Авто Новини Ретро Авто глобус Volkswagen

Майски „бръмбар“ къмпинг с емблематичните VW бускемпери

Май 01, 2024
Авто Новини Ретро Авто глобус Ford

Офроудът с Ford Model T не е шега! - видео

Апр 28, 2024
Авто Новини Automakers press releases Ретро Спорт Mercedes-Benz

Състезателна кола-легенда на Mercedes за Targa Florio от 1924 г. се завръща на пътя

Апр 25, 2024