Lasurit

Германците ги грози забрана за шофиране през уикендите

Германците ги грози забрана за шофиране през уикендите

Германците ги грози забрана за шофиране през уикендите

Реклама Honda ZR-V
В Германия започна дебат за изоставянето на специфичните за сектора климатични цели, след като министърът на транспорта Фолкер Висинг от либералната партия Свободни демократи предупреди, че може да се наложи забрана за автомобили през уикендите, ако законът за климата на страната не бъде реформиран.

Миналата седмица Висинг предупреди, че националните забрани за шофиране през уикендите може да станат необходими съгласно действащия закон за климата в страната, който принуждава министерствата да представят програми за незабавни действия, ако годишните цели за емисии за съответния им сектор не бъдат изпълнени.

„Казах на гражданите истината, защото според тази политика трябва незабавно да спестим 22 милиона тона CO2 от транспорта“, каза Висинг в петък (12 април).

„Тези 22 милиона тона не могат да бъдат постигнати с ограничение на скоростта или други мерки. Толкова големи количества могат да бъдат спестени само като не се използват автомобили и камиони“, каза Висинг и добави, че ще са необходими забрани за шофиране през всички уикенди за постигане на такова намаление на емисиите.

Транспортният сектор на Германия многократно не е постигнал целите си съгласно националния закон за климата, който съдържа годишни лимити за специфични за сектора емисии и възлага на отговорните министерства да гарантират спазването или да коригират излишните емисии чрез допълнителни мерки.

Миналата година трипартийната правителствена коалиция се съгласи да реформира основно закона, който бе приет през 2019 г., за да замени специфичните за сектора ограничения на емисиите.

Това беше ключово искане на либералната партия на Висинг, която твърди, че транспортните емисии са отговорност на всички граждани, а не на едно министерство, и иска да избегне спорни намеси в мобилността на хората.

В съответствие със своята пропазарна гледна точка партията също така твърди, че намаляването на емисиите трябва да се извършва там, където струва най-малко, което засега е извън транспортния сектор.

Реформата на законодателството за климата блокира

Реформата на закона за климата обаче в момента е заседнала в законодателната процедура, за което Висинг обвинява Зелената партия, която също е част от управляващата коалиция. Зелените политици се опасяват, че целите за цялата икономика няма да осигурят отчетността, необходима за достатъчно намаляване на емисиите.

Министърът твърди, че ако реформата не бъде приета скоро, той ще трябва да следва съществуващите правила, което няма да му остави друг избор освен да наложи забрани за шофиране.

Забраните за шофиране са „нещо с какво хората ще се сблъскат, ако Зелените постигнат своето“, изтъкна той.

„Тези като Грийнпийс и Зелените, които казват, че Законът за защита на климата трябва да остане такъв, какъвто е, може да останат шокирани от последствията от техните политики, но не може просто да игнорират реалността“, добави Висинг.

Зелените обаче побързаха да отхвърлят твърдението на министъра.

„Ние, Зелените, не смятаме забраните за шофиране за разумна мярка. Не е отговорно един министър да всява неоснователни страхове“, каза в изявление Катарина Дрьоге, ръководител на групата на Зелените в германския Бундестаг.

„Вместо това Фолкер Висинг трябва да си свърши работата и най-накрая да направи разумни предложения за опазване на климата в транспортния сектор“, каза тя, добавяйки, че Зелените „чакат две години министърът на транспорта да започне да действа“.

Дирк Меснер, който е ръководител на Германската агенция по околна среда, също опроверга твърдението на министъра, като каза, че „нямаме нужда от забрани за шофиране“.

„Подобни забрани също не се обсъждат сериозно и плашат хората без причина“, каза Меснер пред списание „Шпигел“ .

Бавен напредък

Съветът на експертите по изменението на климата – експертна група, поръчана от правителството, ще представи в понеделник констатации за общите емисии на парникови газове през 2023 г., заедно с по-конкретни коментари за „избрани“ сектори.

Според данни на тази група транспортният сектор е отделил 146 милиона тона CO2 еквивалент през 2023 г., което представлява 22% от общите емисии и 13 милиона тона повече от предвиденото в закона за климата.

Въпреки това Германия постигна общата си климатична цел и е на път да го направи през следващите години, главно поради намаляващите емисии при производството на електроенергия, тъй като страната стимулира възобновяемите енергийни източници като слънчева и вятърна енергия.

В транспорта обаче нещата вървят много по-бавно.

Броят на новопродадените електрически автомобили е намалял с 5% през първото тримесечие на 2024 г. след внезапното прекратяване на бонусната схема, която беше премахната през декември 2023 г. като част от споразумението на правителството за разрешаване на бюджетната криза.

Разгръщането на инфраструктурата за зареждане – което е отговорност на Висинг, също върви твърде бавно и трябва да се утрои по скорост, за да се постигне целта на правителството от един милион станции за зареждане до 2030 г., според асоциацията на автомобилната индустрия.

Висинг похвали въвеждането на месечна абонаментна карта от 49 евро за целия регионален обществен транспорт и голям инвестиционен пакет за националния железопътен оператор Дойче Бан.

„Аз се боря за опазване на климата, но в същото време казвам на хората истината“, каза той.

*Източник: euractiv.bg Назад


Реклама Dacia Duster
Не пропускайте дори една новина!

Запишете се за нашият информационен бюлетин:

Получавайте най-новите автомобилни новини директно в пощата си. Можете да се отпишете от услугата когато пожелаете.

Подобни статии

Авто Новини Официални вносители- новини Авто глобус BMW Honda Hyundai Kia Mazda Porsche Toyota Volvo

Honda CR-V оглави класация на Car and Driver

Апр 29, 2024