Актуализация на директивата на ЕС за шофьорските книжки
Мар 19, 2024
Актуализация на директивата на ЕС за шофьорските книжки
Европейският парламент обсъжда актуализиране на насоките на ЕС за шофьорска книжка. Обсъждат се мащабни промени както за начинаещите шофьори, така и за правоспособните. Преразглеждането на директивата на ЕС за шофьорските книжки има за цел да постигне стандартизация.
Предстои също да бъде въведена цифрова шофьорска книжка, валидна в цяла Европа, която например ще улесни трансграничното използване на нови форми на мобилност като споделяне на автомобили. Европейската комисия предлага да се ограничи валидността на шофьорските книжки за хора над 70 години до максимум пет години, за да се улеснят изпитите за шофьорска способност и опреснителните курсове.
Срещу съкращаването на валидността от определена възраст се обявиха както Съветът на Европейския съюз, така и Транспортната комисия на Европейския парламент. Въпреки това според желанието на комисията по транспорт трябва да има задължителни здравни прегледи при кандидатстване или подновяване на шофьорска книжка. Ако Съветът на Европейския съюз наложи своето, държавите-членки трябва да имат избор дали да въведат здравни проверки или самооценки.
Правозащитниците смятат, че поставянето на възрастните хора под общо подозрение и изискването им да преминат проверки за годност е неприемлива дискриминация. Вместо това, възрастните хора трябва да имат възможност да участват в доброволни пътувания, за да получат директна обратна връзка относно собствената си безопасност при шофиране.
В бъдеще в цяла Европа могат да се прилагат по-строги условия за начинаещите шофьори през първите две години - това включва изпитателен срок от най-малко две години и абсолютна забрана на алкохола, какъвто вече е случаят в Германия.
Освен това проектодирективата предвижда с придобиването на всеки допълнителен клас шофьорска книжка да започва нов изпитателен срок, като държавите членки сами могат да определят правилата за продължителността и санкциите. Освен това условията за шофиране с придружител от 17-годишна възраст трябва да бъдат стандартизирани в целия ЕС. Това също се практикува в Германия от много години, но 17-годишните начинаещи шофьори в момента нямат право да шофират в други страни (с изключение на Австрия).
Начинаещите шофьори са изложени на особено висок риск от инциденти на пътя. Приветства се фактът, че доказалите се разпоредби в Германия ще бъдат въведени в цяла Европа. По-специално признаването на BF 17 в чужбина създава нови възможности за пътуване за младите хора, особено в регионите близо до границата. Възможността за шофиране с придружител от 16-годишна възраст обаче не е включена в директивата - както изискват някои национални автоклубове.
Очаква се, че това допълнително ще намали риска от злополуки в тази възрастова група. Всеки, който започне да шофира под наблюдение на 16-годишна възраст, удвоява периода на обучение до 18-ия си рожден ден и придобива значително повече шофьорски опит.
Според плановете на Европейската комисия тегловната категория на шофьорската книжка от клас B може да бъде разширена в цяла Европа от 3,5 тона на 4,25 тона. Но само след края на пробния период и само за автомобили с алтернативно задвижване. Комисията по транспорт също така предлага изключение за конвенционалните кемпери до 4,25 тона. В момента свидетелството за управление на МПС клас B обхваща само моторни превозни средства с максимално допустима маса от 3,5 тона. Назад
Предстои също да бъде въведена цифрова шофьорска книжка, валидна в цяла Европа, която например ще улесни трансграничното използване на нови форми на мобилност като споделяне на автомобили. Европейската комисия предлага да се ограничи валидността на шофьорските книжки за хора над 70 години до максимум пет години, за да се улеснят изпитите за шофьорска способност и опреснителните курсове.
Срещу съкращаването на валидността от определена възраст се обявиха както Съветът на Европейския съюз, така и Транспортната комисия на Европейския парламент. Въпреки това според желанието на комисията по транспорт трябва да има задължителни здравни прегледи при кандидатстване или подновяване на шофьорска книжка. Ако Съветът на Европейския съюз наложи своето, държавите-членки трябва да имат избор дали да въведат здравни проверки или самооценки.
Правозащитниците смятат, че поставянето на възрастните хора под общо подозрение и изискването им да преминат проверки за годност е неприемлива дискриминация. Вместо това, възрастните хора трябва да имат възможност да участват в доброволни пътувания, за да получат директна обратна връзка относно собствената си безопасност при шофиране.
В бъдеще в цяла Европа могат да се прилагат по-строги условия за начинаещите шофьори през първите две години - това включва изпитателен срок от най-малко две години и абсолютна забрана на алкохола, какъвто вече е случаят в Германия.
Освен това проектодирективата предвижда с придобиването на всеки допълнителен клас шофьорска книжка да започва нов изпитателен срок, като държавите членки сами могат да определят правилата за продължителността и санкциите. Освен това условията за шофиране с придружител от 17-годишна възраст трябва да бъдат стандартизирани в целия ЕС. Това също се практикува в Германия от много години, но 17-годишните начинаещи шофьори в момента нямат право да шофират в други страни (с изключение на Австрия).
Начинаещите шофьори са изложени на особено висок риск от инциденти на пътя. Приветства се фактът, че доказалите се разпоредби в Германия ще бъдат въведени в цяла Европа. По-специално признаването на BF 17 в чужбина създава нови възможности за пътуване за младите хора, особено в регионите близо до границата. Възможността за шофиране с придружител от 16-годишна възраст обаче не е включена в директивата - както изискват някои национални автоклубове.
Очаква се, че това допълнително ще намали риска от злополуки в тази възрастова група. Всеки, който започне да шофира под наблюдение на 16-годишна възраст, удвоява периода на обучение до 18-ия си рожден ден и придобива значително повече шофьорски опит.
Според плановете на Европейската комисия тегловната категория на шофьорската книжка от клас B може да бъде разширена в цяла Европа от 3,5 тона на 4,25 тона. Но само след края на пробния период и само за автомобили с алтернативно задвижване. Комисията по транспорт също така предлага изключение за конвенционалните кемпери до 4,25 тона. В момента свидетелството за управление на МПС клас B обхваща само моторни превозни средства с максимално допустима маса от 3,5 тона. Назад
Галерия
Не пропускайте дори една новина!
Запишете се за нашият информационен бюлетин:
Получавайте най-новите автомобилни новини директно в пощата си. Можете да се отпишете от услугата когато пожелаете.Подобни статии
Авто Новини
Авто глобус
Aston Martin
BYD
Dacia
Hyundai
Tesla