Lasurit eshop

Вероятността за смърт на пътя в Румъния е четири пъти по-висока, отколкото в Швеция

Вероятността за смърт на пътя в Румъния е четири пъти по-висока, отколкото в Швеция

Вероятността за смърт на пътя в Румъния е четири пъти по-висока, отколкото в Швеция

Реклама Skoda Monte Carlo
Според нов доклад на Европейската сметна палата (ЕСП) Европа е далеч от постигането на целта си за намаляване наполовина на смъртните случаи по пътищата до 2030 г. в сравнение с 2019 г. Очаква се смъртните случаи да намалеят само с 25%, компрометирайки крайната цел на Европа за нула смъртни случаи по пътищата до 2050 г.

Отговорността за политиките за безопасност е разделена между Европейската комисия и националните правителства. Комисията определя цели на високо ниво за намаляване на смъртните случаи по пътищата, като предлага законодателство на ЕС, което да помогне за постигането на тези цели.

Държавите-членки запазват отговорността за създаването на правила и прилагането им в някои области – например превишена скорост и шофиране в нетрезво състояние, които са двете основни причини за смъртните случаи по пътищата.

За правилата, определени на национално ниво, Комисията има за цел да подкрепи усилията на държавите-членки чрез координация. Брюксел помага на националните органи да споделят опит и сравними данни за произшествия. Средствата от ЕС са насочени и към проекти за пътна безопасност.

Сметната палата установи, че макар да съществува всеобхватен подход на европейско ниво, Комисията има ограничен надзор върху стратегиите на държавите-членки, различните национални подходи към разследванията на произшествия, събирането на данни и проектирането на инфраструктура. Това възпрепятства сътрудничеството на европейско ниво.

Последствията не са разпределени равномерно в цяла Европа. Гражданин на Румъния е четири пъти по-вероятно да загине при пътен инцидент, отколкото в Швеция. А уязвимите участници в движението – пешеходци, велосипедисти и мотоциклетисти, представляват почти половината от всички смъртни случаи.

Повечето страни успяха да намалят значително смъртността, но Нидерландия и Малта регистрираха повече смъртни случаи на милион жители през 2022 г. в сравнение с 2010 г.

По-подробни данни от нидерландският национален научен институт за изследване на пътната безопасност – показват, че велосипедистите представляват над половината от смъртните случаи по пътищата през 2022 г. Институтът не предлага никакво обяснение за тази тенденция.

Сметната палата отправи три препоръки към Комисията, за да може Европа да постигане на целите си за 2030 г. и 2050 г.

Първо, тя трябва да осигури цялостно събиране на данни за улесняване на последователни национални цели за злополуки и наранявания. Второ, държавите-членки следва да бъдат насърчавани и подкрепяни в усилията им да се справят с най-рисковите области. И трето, фондовете на ЕС за инфраструктура трябва да бъдат насочени към проекти, които изрично подобряват пътната безопасност.

Комисията призна, че е необходима още работа, за да постигне целите си за 2030 г. и 2050 г. Тя прие до голяма степен препоръките на одиторите.

В отговор на доклада Антонио Авенозо, изпълнителен директор на Европейския съвет за транспортна безопасност, призова за по-строги правила, като каза, че „сегашният подход на ЕС просто няма да свърши работа, докато законодателството не е достатъчно амбициозно“ .

Той призова за създаването на специална агенция на ЕС за пътна безопасност.

Констатациите на одиторите идват на фона на вълната от законодателни актове на ЕС, свързани с пътната безопасност тази седмица. Европейският парламент гласува за разрешаване на по-дълги и по-тежки камиони, докато Съветът и Парламентът постигнаха споразумение за подобряване на трансграничното прилагане на правилата за движение по пътищата.

Сметната палата на ЕС отбеляза, че инициативите за пътна безопасност получават ограничени средства от ЕС за инфраструктура и отдаде това отчасти на конкуренцията за средства с проекти за „зелен“ транспорт.

Зеленият ирландски евродепутат Киран Куфе отхвърли всяко предложение за компромис между безопасност и декарбонизация, като каза на Euractiv, че „ключов екологичен приоритет е да се постигне преминаване от пътуване с автомобили към други видове транспорт, включително железопътен и междуградски, които са много по-безопасни от автомобилите на на база изминат километър”.

Той също така отбеляза, че активното ходене пеша и колоездене може да намали преждевременните смъртни случаи, свързани със затлъстяването и заседналия начин на живот. Евродепутатът заключи, че „инвестирането в по-безопасни и по-екологични видове транспорт е мярка, която спасява животи“.

Предварителните данни за 2023 г. показват продължаващо слабо представяне. Смъртните случаи по пътищата в Европа са намалели само с 1% през 2022 г. Комисията призна, че „трябва да се справим с проблема по- добре“.

*Източник: euractiv.bg Назад


Реклама Dacia Duster
Не пропускайте дори една новина!

Запишете се за нашият информационен бюлетин:

Получавайте най-новите автомобилни новини директно в пощата си. Можете да се отпишете от услугата когато пожелаете.

Подобни статии

Авто Новини Авто глобус Електромобили Geely Lotus NIO

NIO и Lotus със стратегическо партньорство

Апр 28, 2024
Авто Новини Авто глобус Aston Martin BYD Dacia Hyundai Tesla

Най-четеното от изминалата седмица (17/2024)

Апр 28, 2024
Авто Новини Ретро Авто глобус Ford

Офроудът с Ford Model T не е шега! - видео

Апр 28, 2024