New Dacia Duster

CITROEN OLI ОТРАЗЯВА ЧИСТИЯ, ОТГОВОРЕН И ЖИЗНЕРАДОСТЕН ПОДХОД КЪМ ДОСТЪПНАТА СЕМЕЙНА ЕЛЕКТРИЧЕСКА МОБИЛНОСТ

CITROEN OLI ОТРАЗЯВА ЧИСТИЯ, ОТГОВОРЕН И ЖИЗНЕРАДОСТЕН ПОДХОД КЪМ ДОСТЪПНАТА СЕМЕЙНА ЕЛЕКТРИЧЕСКА МОБИЛНОСТ

CITROEN OLI ОТРАЗЯВА ЧИСТИЯ, ОТГОВОРЕН И ЖИЗНЕРАДОСТЕН ПОДХОД КЪМ ДОСТЪПНАТА СЕМЕЙНА ЕЛЕКТРИЧЕСКА МОБИЛНОСТ

Реклама Skoda Monte Carlo
CITROEN OLI ОТРАЗЯВА ЧИСТИЯ, ОТГОВОРЕН И ЖИЗНЕРАДОСТЕН ПОДХОД КЪМ ДОСТЪПНАТА СЕМЕЙНА ЕЛЕКТРИЧЕСКА МОБИЛНОСТ

Citroën „oli“ [all-ë] се осмелява да каже „стига“, противопоставяйки се на тенденциите в автомобилната индустрия към създаване на по-тежки, по-сложни и скъпи семейни автомобили с нулеви емисии, с цел да отговори на обществените очаквания и предизвикателствата на мобилността на утрешния ден
Поразителното концептуално отражение на интелигентните идеи предизвиква статуквото със своето решение за многолика и приветлива изцяло електрическа мобилност за подобряване на ежедневието и стила на живот на всички хора
Допълва иновативния дух на Ami с нови, завладяващи подходи към превръщането на мобилността в жизнерадостна, достъпна, отговорна и многофункционална част от модерния живот

АМБИЦИЯ:
Цели постигане на „най-добрите в класа“ показатели по отношение на LCA - оценка на жизнения цикъл (Life Cycle Assessment) чрез намаляване на теглото и технологичната сложност, използването на рециклирани и подлежащи на рециклиране материали, достъпност, издръжливост и дълготрайност
Оптимистичната „лаборатория на колела“ е многостранен израз на интелигентните идеи за утрешния ден
Целевото тегло от 1000 килограма е насочено към осигуряване на автономен пробег от 400 километра; максималната скорост е ограничена до 110 км/ч за постигане на максимална енергийна ефективност и разход от едва 10 кВтч/100 км; времето за зареждане на акумулаторната батерия от 20% до 80% е около 23 минути
Насърчава новия подход в обслужването на клиентите на електрическите превозни средства от марката Citroën и новите отношения с партньорите
ИЗОБРЕТАТЕЛНОСТ:
Това не е просто автомобил, а многофункционално продължение на вашето ежедневие, което е точно толкова полезно, когато не шофирате, колкото и когато пътувате с него
Лайфстайл активатор – интелигентно електрическо устройство с V2G и V2L възможности и достатъчно електрическа мощност за приятно пътуване и пълноценен живот

Нетрадиционният силует се прекланя пред искрената естетика, водена от функционалност, ефективност и издръжливост
Силният характер въплъщава интелигентния подход към промишления дизайн и държи на многофункционалността
Ефективен дизайн с идентични предни врати, брони и защитни елементи, плоски панели на каросерията и остъкляването, олекотени материали
Здрави, плоски форми на предния капак, покрива и панелите на товарното пространство, които са направени от рециклиран картон със структура на пчелна пита и по които можете спокойно да ходите
Уникални джанти с хибридна конструкция от стомана и алуминий, обути в екологично устойчиви и интелигентни концептуални гуми Goodyear Eagle GO
Просторен, новаторски интериор с оформено като греда арматурно табло, прожекторен „Smartband“ HMI интерфейс и инфоразвлекателна система на принципа „донесете собственото си устройство“
Удобни седалки с мрежести облегалка в офис стил, миещ се под и леки, подходящи за рециклиране материи
Жизнен кръговрат – всичко може да бъде обновено, надградено и ремонтирано с рециклирани компоненти и използвано от няколко собственици
МИСИЯ:
Демонстрира ангажимента на Citroën да предлага практични и масови средства за електрическа мобилност с цел да подобри ежедневието на хората и да гарантира възможно най-ниско въздействие върху околната среда
Символично представя нова интерпретация на фирменото лого на “двойния шеврон” („deux chevrons“) на Citroën, която впоследствие да се използва при всички нови продуктови премиери и за създаване на нова корпоративна идентичност
Очаквайте да видите идеи, елементи в дизайна и авангардни решения в интериора на оli, които ще бъдат част и от бъдещите серийни модели на марката

1. ИМПУЛС 2. АМБИЦИЯ 3. ИЗОБРЕТАТЕЛНОСТ 4. МИСИЯ
За Citroën създаването на визии за бъдещето на достъпната индивидуална мобилност е въпрос на дългогодишна отдаденост, а успехът на Ami даде нов тласък за издигането на „неконвенционалното“ в тази област на ново ниво с концептуалния oli.
Иновативният Ami беше ярка демонстрация на смелостта на Citroën да прави нещата по различен начин, за да изпълни своя ангажимент да направи изцяло електрическия транспорт разбираем и достъпен за всички. Този модел се превърна и в стимул за разработката на oli – поразителна по своя характер новаторска „лаборатория на колела“, предназначена да промени начина, по който се гледа на бъдещето на средствата за семейна мобилност и да се противопостави на трайните тенденции за създаване на все по-тежки, по-сложни и скъпи електромобили.
„Нарекохме този проект „оli“ в знак на признание към Аmi, както и поради факта, че това име обобщава цялостната същност на автомобила – още едно доказателство, че само Citroën може да представи смислена, ИЗЦЯЛО електрическа мобилност на ВСИЧКИ хора в неочакван, отговорен към околната среда и общополезен формат“, заяви изпълнителният директор на Citroën Венсан Кобе

Пътеводна светлина за Citroën при създаването на този проект са били пионерският дух и стремежът към създаване на универсален израз на практичните и постижими идеи, фокусирани върху намаляване на теглото и излишните усложнения, а крайната цел - постигане на максимална ефективност, гъвкавост и достъпност. oli е резултат на идеята за замяна на тенденцията към „повече” с градивното „достатъчно” - „колкото е нужно или необходимо”, според дефиницията на „Collins English Dictionary”

Изключително важно е да се отбележи, че потребителите могат да очакват много от показаните в oli концепции и иновациите да бъдат пренесени в бъдещите семейни електрически модели на марката Citroën.

Докато Ami беше буквално малка стъпка, потвърждаваща сериозността на намеренията на марката в тази насока, oli може да се определи като вълнуващ скок напред. Вместо да бъде пълен с всевъзможни екрани и джаджи „дворец на колела“ с тегло от 2500 килограма, oli доказва, че с достатъчно от нещата, от които хората се нуждаят и искат, допълнени от изобретателното използване на екологични материали и устойчив производствен процес, може с лекота да се удовлетвори обществената потребност за ценово достъпна, но харесвана и желана мобилност - с нулеви емисии и способност да отговори на изискванията на много разнообразни стилове на живот.

Венсан Кобе пояснява защо настоящия момент е подходящ за появата на oli - „Три обществени конфликта се случват едновременно – първият е осъзнаването на стойността на мобилността и зависимостта от нея, вторият са икономическите ограничения и несигурността на ресурсите, а третият е нарастващото ни желание за изграждане на отговорно и оптимистично бъдеще. Потребителите вече усещат, че епохата на изобилието може би е приключила, а нарастващите рестрикции, както и растящите разходи могат да ограничат способността ни да се движим свободно. В същото време масовото осъзнаване на необходимостта от ускоряване на усилията за предотвратяване на измененията в климата ни прави по-отговорни към околната среда и по- проницателни за нашата роля в екосистемата на планетата.“
В средата на 70-те години типичният семеен автомобил тежеше около 800 килограма, беше дълъг 3,7 метра и широк 1,6 метра. Днес теглото на еквивалентните модели е нараснало до над 1200 килограма, дължината е минимум 4,3 метра, а ширината вече е 1,8 метра. Има и модели, които тежат повече от 2500 килограма. Принос за тази акселерация безспорно имат редица законови изисквания и мерки за безопасност, но ако тази тенденция продължи да се развива и ние продължим да държим паркирани своите автомобили през 95% от времето и да пътуваме само с един пътник в 80% от случаите, конфликтът между необходимостта да защитим нашата планета и обещанието за постигане на устойчива, електрифицирана мобилност няма да бъде разрешен лесно.
„Citroën вярва, че електрификацията не трябва да се превръща в принуда, а екологичното съзнание не трябва да се възприема като наказание, което ограничава нашата мобилност или превръща автомобилите в непривлекателна част от нашия живот. Трябва да преобърнем тенденциите, като направим автомобилите по-леки и по-евтини и като открием по- интелигентни начини за максимално ефективното им използване. В противен случай в бъдеще, когато изцяло електрическите превозни средства се превърнат в единствена алтернатива, семействата няма да могат да си позволят свободата на индивидуалната мобилност,. oli е ярка демонстрация на оптимизма, с който марката Citroën се изправя пряко с тези потенциални конфликти.”

1. ИМПУЛС 2. АМБИЦИЯ 3. ИЗОБРЕТАТЕЛНОСТ 4. МИСИЯ
За Лорънс Хансен, ръководител на отдела за продуктово развитие и Лоран Бариа, ръководител на отдела за маркетинг и комуникации в Citroën, oli олицетворява мисията на Citroën за демократизация на електрическата мобилност по един приветлив и полезен за всички начин.
Citroën вярва, че моментът е подходящ да кажем „стига“ на тенденцията към все по-вече излишъци и разходи и вместо това да се съсредоточим върху създаването на чисти и искрени автомобили с по-ниско тегло и по-просто устройство. Наистина достъпни автомобили, създадени с радост и откривателски дух.
Странният, подчертано опростен Ami направи значителна стъпка в тази посока, докато електрифицираните и изцяло електрически модели като ë-C4 и новия ë-C4-X, както и лекотоварните ë-Berlingo и ë-SpaceTourer, вече осигуряват на клиентите на марката достъп до предимствата на електрифицираната мобилност с комфорта, индивидуалността и качествата, които клиентите очакват от Citroën.
Представяйки oli, марката Citroën заявява смело своите амбиции да повиши залозите в сферата на бъдещата семейна мобилност, преосмисляйки всеки детайл с цел да намали разхода на енергийни и материални ресурси и да създаде приятни за всички автомобили - по- лесни за употреба, по-разбираеми и достъпни, с адекватен автономен пробег и подобрена многофункционалност.
„oli е напълно функционална изследователска платформа за гениални идеи, които биха могли да бъдат използвани реално в производството на бъдещите серийни модели“, посочва Лорънс Хансен. „Те няма да бъдат събрани на едно място, нито ще възприемат точните физически форми, които виждате тук, но от показаното тук високо иновационно равнище ще щерпим вдъхновение при създаването на бъдещите модели на Citroën.”

ЦЕЛТА Е ПОСТИГАНЕ НА НАЙ-ВИСОКАТА ОЦЕНКА НА ЖИЗНЕНИЯ ЦИКЪЛ (LCA)
Интелигентният замисъл на концептуалния oli в основата си е насочен към създаване на екологично устойчиво многофункционално семейно превозно средство и нагледно показва как може да се постигне „най-добрата в класа“ оценка на жизнения цикъл (LCA) - със сдържано, оптимално използване на леки и рециклирани материали, през прилагане на устойчиви производствени процеси, та до постигане на необходимата издръжливост за максимално дълъг „експлоатационен живот” и не на последно място по важност - отговорно рециклиране в края на жизнения цикъл.
„Искахме да използваме само толкова материал, колкото наистина беше нужен и бяхме твърдо решени да употребим правилните ресурси там, където те са необходими, както и да ограничим въздействието от тяхната употреба“, посочва Хансен.
Когато броят на частите и компонентите бъде намален интелигентно, когато се използват най- леките и отговорни към околната среда материали, а техническата и технологична сложност е сведена до минимум при едновременно увеличаване на гъвкавостта и функционалността, резултатът е нещо много по-ефективно, много по-достъпно и не толкова излишно усложнено. Същевременно този резултат е неочаквано гениален по своя дизайн и по ползите, които предлага.

Внимателно обмислените детайли могат да се открият навсякъде. Седалките, например, са с много опростена конструкция, която използва с 80% по-малко части от традиционните автомобилни седалки. Те са изработени от рециклирани материали, а интелигентния „мрежест“ дизайн на облегалките подобрява достъпа на естествена светлина и усещането за простор в купето. Седалките могат лесно да бъдат допълнени и персонализирани така, че да отговарят на индивидуалните нужди и вкусове на различните собственици. Това решение е печелившо от всяка гледна точка - намалява теглото на автомобила, седалките са екологично отговорни и устойчиви, а подобрената атмосфера в купето се отразява положително на комфорта на пътниците.
„В крайна сметка говорим много повече за избор на стил на живот, отколкото за избор на автомобил. Всеки сам решава дали има смисъл да плати за всички най-нови електронни функции и системи с изкуствен интелект, които ще използва в онези 2% от времето, когато шофира. Или ще се запита „кой е най-отговорният подход в случая и колко от всичко това наистина ми трябва?“ посечва Хансен. „Концептуалният oli е начин да кажете „Стига, достатъчно!” Искам нещо иновативно, но го искам просто, достъпно, отговорно към околната среда и дълготрайно. Наред с всичко това, oli може да бъде и огромно удоволствие в живота на всяко семейство!“

ПО-ЛЕКО, ПО-ДАЛЕЧЕ, ПО-ДЪЛГО
Citroën oli показва, че справянето с основните фактори, влияещи негативно на енергийната ефективност и продължителността на автономния пробег на захранваните с батерии електромобили (BEV), те могат да стигнат по-далеч, да издържат по-дълго, да бъдат по-гъвкави и функционални и да постигат по-ниски нива по отношение на общите разходи за притежание.
„Това е порочен кръг – осигуряването на по-продължителен автономен пробег налага използване на по-голяма батерия. Добавянето на повече системи и технологии изисква по- висока мощност и капацитет, което също означава по-голяма батерия. Всичко това добавя тегло, усложнява техническото устройство и повишава цената. Колкото по-тежко е едно превозно средство, толкова по-малко ефективно става то“, добавя Лорънс Хансен. „oli показва какво може да се постигне, когато се възприеме коренно различен подход.“
Въпреки че изглежда солиден, oli не е нито тежък, нито тромав - проектното тегло на концептуалния модел от около 1000 килограма го прави значително по-лек от повечето сравними по размери компактни SUV модели.
В резултат на това неговата изцяло електрическа задвижваща система се нуждае от батерия с капацитет едва 40 кВтч, за да осигури проектен автономен пробег до 400 км. Чрез ограничаване на максималната скорост до 110 км/ч с цел постигане на максимална енергийна ефективност, отличният среден енергиен разход от 10 кВтч/100 км е напълно реалистичен, а презареждането на акумулаторната батерия от 20% до 80% отнема само 23 минути.

ТРАЙНО ПАРТНЬОРСТВО
Citroën oli е проектиран с цел постигане на максимална дълготрайност и издръжливост. По този начин, подобно на жилищата, той да има множество собственици и по-дълъг цикъл на активна употреба. Наред с неговите амбициозни цели по отношение на LCA, неговите създадели са се стремили да го направят по-лесен за ремонт, възстановяване, надграждане и индивидуализация, така че да може лесно и „като нов“ да премине в ръцете на няколко последователни собственици или да остане като дългогодишен член на семейството, за да му се наслаждават и по-младите поколения.

Нещо повече – oli даде възможност на Citroën да направи преоценка на всички услуги, които предоставя на собствениците на електрически превозни средства, както и на потребителския опит, който те получават при своя контакт с марката - всичко това с оглед на нарастващите експлоатационни разходи и предизвикателствата по отношение на индивидуалната мобилност.
„Ние добре разбираме как тежките и едрогабаритни автомобили могат да се превърнат по- скоро в бреме, отколкото в удоволствие от икономическа и екологична гледна точка. Знаем също, че потребителите са все по-чувствителни към замърсяването на околната среда и задръстванията на пътните артерии и искат да носят своята отговорност при избора на автомобилна марка“, посочва Бария. „Ето защо с фокусирането си върху производството на надеждни превозни средства в Citroën ние се концентрираме и върху създаването на трайни партньорски взаимооотношения с нашите клиентите чрез иновативни услуги и потребителско изживяване, които да позволят пълноценна наслада от желания стил на живот.“
Ключът за постигане на тази наслада е разширяването на границите на чувството на задоволство и благополучие, което клиентите на Citroën изпитват в момента, в който се качат на своя Citroën, а в бъдеще ще включва и всичко онова, което има отношение към поддръжката на автомобила и цялостното изживаване през периода на неговото притежание.

Затова Citroën ще представи цялостна нова гама от различни видове услуги и форми на потребителско изживяване „CITIZEN by Citroën“, която черпи вдъхновение от философията на oli. Нейната основна цел е да засили „дзен“ усещането, което собствениците на електрическия модел на Citroën ще изпитат, приемайки автомобила в своя живот и семеен кръг.

1. ИМПУЛС 2. АМБИЦИЯ 3. ИЗОБРЕТАТЕЛНОСТ 4. МИСИЯ
За специалистите от развойния и дизайнерския отдел на Citroën изобретателността беше
ключов фактор, който да гарантира, че oli е нещо много повече от „кола“.

ПОЛЕЗЕН ПАРТНЬОР В ЖИВОТА
Citroën oli всъщност е партньор в живота – полезнио средство в ежедневието, което помага на хората да живеят пълноценно, дори когато не са в движение. Това е своеобразно убежище, освободено от агресивното настъпление на новите технологии, още един член на семейството, на общуването с когото да се наслаждавате, както и средство за осезаемо завръщзне и свързване с природата и екологията.
„Вместо в дома, в който живеят или в автомобила, с който се придвижват, хората все по-често виждат своя екологичен отпечатък като автентичен и позитивен израз на това, което са и на начина, по който живеят“, посочва Ан Лалирон, ръководител на на отдела за авангардни продукти и решания за мобилност в Citroën. „Ние вярваме, че oli наистина ще послужи за извор на вдъхновение със своя гениален, жизнерадостен и различен подход към нещата от живота, превръщайки се в чист източник на наслада и спомагайки за едновременно намаляване на нашето въздействие върху природните ресурси на планетата.“
Citroën се радва на богати традиции в създаването на характерен стил на живот, свързан с емблематични продукти на компанията, а тъй като новото поколение клиенти демонстрира още по-голяма изобретателност по отношение на нетрадиционния Ami, оптимистичният дух на oli има потенциала да предизвика същите процеси.

СРЕДСТВО ЗА ЕЛЕКТРИЧЕСКИ СТИЛ НА ЖИВОТ

Ярък пример за това е как oli може да разкрие вратите към електрическия стил на живот, надхвърляйки далеч границите на своите възможности като средство за мобилност с нулеви емисии.
Като полезно „електрическо устройство“, oli може безпроблемно и естествено да се впише в електрическата екосистема като ключова връзка между фотоволтаичните панели у дома (които периодично произвеждат излишък от електроенергия, която може да бъде върната в електропреносната мрежа), нуждата на потребителя от електричество за движение или за домашна консумация (например в случай на прекъсване на тока) и цялостната електрическа мрежа.
Използването на интелигентната функция V2G („Vehicle to Grid“), при която електромобилът се превръща в част от електрическата мрежа, когато е включен, дава потенциална възможност на модели като oli да печелят пари за своя собственик. В акумулаторната му батерия може например да се съхранява излишната енергия от домашните фотоволтаични панели, която впоследствие да се продава обратно на енергийния доставчик, спомагайки за по-добро и ефективно управление на енергийните потоци в мрежата за и решаване на проблемите със захранването в периоди на пиково потребление или прекъсване на захранването в мрежата.
Citroën oli показва също така как автомобилът може да играе ролята на дом, когато сте далеч от дома – при летни излети до плажа или при къмпинг уикенди в планините, благодарение на функцията V2L („Vehicle to Load“), която позволява използването на електромобила като източник за захранване на други електроуреди. Със своята батерия с капацитет 40 кВтч и електрическия контакт с изходна мощност 3,6 кВт (еквивалент на стандартен домакински контакт с напрежение 230 волта и ток 16 ампера), oli може теоретично да осигури захранването на електроуред с мощност 3000 Вт за период от около 12 часа.
„Това е страхотна възможност в случаите, когато косата ви е мокра след плуване или разходка под дъжда и трябва да я изсушите например“, посочва Ан Лалирон. „Разполагате с нормално захранване за вашия сешоар, можете също да се насладите на студени или топли напитки от включените в автомобила мини хладилник или кафе машина, а през нощта имате удобно захранване за електрическия грил и осветлението, за да вечеряте в домашен уют. Така oli наистина се превръща във ваш ежедневен спътник и помощник.“

Можете да си представите всевъзможни сценарии за използване на oli при пътуванията, съпътстващи вашия стил на живот или в семейния дом – във всички случаи ще получите интелигентна функционалност с практични ползи и лекота на употреба.

ВОДЕНА ОТ ФУНКЦИОНАЛНОСТТА ЕСТЕТИКА В ДИЗАЙНА
Нетрадиционната осанка и силуетът на oli са еднвременно впечатляваща и ярка демонстрация на индивидуалност, ефективност и положително излъчване в компактния формат на модерен SUV модел с дължина 4,20, височина 1,65 и ширина 1,90 метра.
Моделът излиза от рамките на традиционните автомобилни категории и може да изпълнява ролята, в която ви е нужен – семеен автомобил, средство за движение в градска среда, спътник в извънградските приключения, сътрудник в работното ежедневие и дори продължение на семейното жилище благодарение на своята способност да захранва най- необходимите в ежедневието електроуреди, да помага в случай на прекъсване на тока или просто да ви предостави удобна висока платформа, на която да стъпите, за да измиете отвън прозорците на втория етаж.

Главният дизайнер на Citroën Пиер Льоклерк счита, че oli представлява чисто и находчиво решение за семействата, които не се интересуват от традиционните автомобилни йерархии и стереотипи - „В него има чистота, към която марката Citroën винаги се е стремяла и която другите автомобилни марки не притежават. Много по-трудно и предизвикателно е да се създаде изчистен дизайн с уникален характер, отколкото да се постигне уникалност с нещо безкрайно усложнено. Помислете за емблематични модели като новия Ami или 2CV – те притежават силуети, които незабавно се разпознават като продукти на марката Citroën и са много по-дълговечни поради своя прагматизъм.”

В oli естетическите похвати са умишлено преувеличени с цел засилване и подчертаване на функционалността и гъвкавостта в дизайна. Подобно на Ami, новият концептуален модел не се притеснява да демонстрира опростен и интуитивен подход към формите и да се отличи с игрива употреба на цветни акценти, ярки декоративни материали и живи шарки, които предлагат безброй възможности за персонализиране.
„Ние не се страхуваме да ви покажем как е сглобен автомобилът и това се вижда добре в много елементи като рамки, винтове и панти. Завръщането към чистотата ни позволява да проектираме различно и да предизвикваме конвенционалните разбирания. Това е своеобразен аналогов подход към много неща, които днес са станали цифрови“, добавя Льоклерк. „Ето защо при oli възприехме по-малко от типичните за автомобилния дизайн похвати и именно от тази чистота и изобретателност, от тези елементи ще черпим вдъхновение за стилистичния език на марката през следващите години.“
Преди да се насочи към автомобилния дизайн, Льоклерк изучава промишлен дизайн, което обяснява част от новите насоки - „В индустриалния дизайн те учат „не ми казвай, че е красиво, трябва да е функционално“. Така че когато се заехме с проекта oli, първото нещо, което направихме, е да се уверим, че при него формата ще следват функцията. Именно това трябва да търсим във всичко - от домакинските уреди до SUV автомобила. Развитието на външните форми на едно превозното средство се основава на вътрешната архитектура – това е изключително важно, защото няма смисъл просто да изглеждате секси отвън, без да разбирате какво искате да усещат хората вътре.“
Дизайнерският екип е обмислил внимателно всеки елемент от oli въз основа на изискването за многофункционалност, намаляване на теглото и опростяване на конструкцията чрез използване на по-малко или на унифицирани части и компоненти, както и отговорна към околната среда употреба на рециклирани или рециклируеми материали навсякъде, където това е възможно.
Пиер Сабас, ръководител на отдела за авангарден дизайн и концептуални модели в Citroën, споделя - „Поставихме си амбициозни цели и това превърна задачата в упражнение за „дизайн в процес“ - вместо да изходим от представата за определени форми, които впоследствие да се опитаме да направим и изпълним със съдържание, ние започнахме с функционалността, която искахме да постигнем, след това опростихме максимално всичко и в процеса на работа намерихме интелигентни, отговорни към околната среда материали, които да спомогнат за намаляване на теглото и разходите. След което завършихме проекта, започвайки всичко отначало.“

МНОГОФУНКЦИОНАЛНА ПЛАТФОРМА
Докато предният капак, багажникът отзад и покривът на традиционния седан изглеждат като отлични платформи за извършване на куп домашни задачи и проекти като подрязване на дървета и миене на високи прозорци, в действителност има много малко модели, проектирани с достатъчна якост и здравина, за да се използват по подобен начин. При oli това не е така.

Плоските повърхности на предния капак, покрива и наподобяващите товарна платформа на пикап панели в задната част на каросерията, както и уникалния цялостен силует на автомобила, бяха създадени специално, за да изпълнят изискванията за ниско тегло, висока якост и максимална издръжливост.
Панелите са изработени от рециклирано велпапе, формовано като сандвич в структура тип пчелна пита между усилващи слоеве фибростъкло. Специалното изпълнение е дело на сътрудничеството с експерти на химическия гигант BASF. За покритие е използвана полиуретанова смола Elastoflex®, покрита със защитен слой от здрав, релефен Elastocoat®, който често се използва за подово покритие на многоетажни паркинги и товарни рампи. Външното лаково покритие е изпълнено с иновативната боя на водна основа BASF R-M Agilis®.
Панелите са много устойчиви, леки и здрави – толкова здрави, че да издържат теглото на стоящ въргу тях възрастен, а теглото им е с 50% по-ниско в сравнение с това на еквивалентна стоманена покривна конструкция. Тяхната функционалност и издръжливост разкрива изцяло нова вселена от възможности за наслада от работата и почивката за собствениците на автомобила.
Формите на употреба са буквално безгранични - от използване на покрива като стълба за достигане на високи места, до платформа за монтиране на палатка, а ползите са на разположение без необходимост от допълнително тегло или скъпи екзотични материали. Трудно е да се повярва, че панел с тегло от 6 килограма може да издържи теглото на възрастен човек, че може да изглежда добре и да бъде дълготраен, но тези панели са именно такива.
Универсалните възможности за транспортиране на различни товари също не са ограничени по какъвто и да било начин, тъй като релсите от всички страни на покривния панел позволяват на собствениците да монтират различни допълнителни аксесоари като багажници за велосипеди и кутии за багажа през семейната ваканция например. Под панела на предния капак има и внимателно обмислени и разположени отделения за съхранение на различни вещи, сред които отделения за зарядните кабели и такива за лични вещи и аксесоари за оказване на спешна помощ и за аварийно обозначаване на автомобила на пътя.
ХОРИЗОНТАЛНОТО СРЕЩА ВЕРТИКАЛНОТО
Вземането на съзнателно решение за създаване на плоски повърхности поради изискванията за разход на
ресурси и материали позволи на екипа да експериментира с контраста между вертикални и хоризонтални елементи в дизайна, като в детайлите на остъкляването и светлините например.
„Всички основополагащи елементи в дизайна на oli са перфектно хоризонтални или вертикални - нещо, с което искаме да експериментираме“, уточнява Льоклерк. „Обичайният подход би бил да заложим на динамичните линии, но ние подходихме различно и съм убеден, че други автомобилни производители няма да се осмелят да направят това, което направихме ние. Ние търсим искреност и ефективност, изразени чрез формите.“
Предното стъкло е вертикално, защото вертикалната линия е най-късото разстояние между горната и долната част и по този начин се използва най-малка остъклена площ и съответно количество стъкло. Освен че намалява теглото и сложността на конструкцията, по-малкото челно стъкло е по-евтино за производство, за замяна и не на последно място намалява излагането на пътниците на слънчевите лъчи. Поради това се смята, че това решение ще спомогне за намаляване с до 17% на електропотреблението, което скромната климатична инсталация на оli черпи от акумулаторната батерия.

„Някой би могъл да изтъкне аргумента, че вертикалният екран е по-малко аеродинамичен, но ние не очакваме този вид превозно средство да бъде шофиран със скорост от 200 км/ч. Виждаме най-голяма полза от него в градските и крайградските райони, където хората намаляват скоростта и са наясно с аспекти като опазване на околната среда и безопасност в ежедневното движение. Ето защо ограничихме максималната скорост на oli до максимум 110 км/ч.“ пояснява Сабас.
Въпреки това и с цел да се подпомогне енергийната ефективност, при oli се използва експерименталната аеродинамична система „Aero Duct“ между предната част на предния капак и плоския горен панел, която насочва въздушна струя към челното стъкло и създава ефект на въздушна завеса, която на свой ред осигурява протичане на насрещния въздушен поток без завихряне над покрива.
Привличащата погледа рамка на челното стъкло е украсена с ярка „инфрачервена“ обвивка – нов характерен цвят, който Citroën ще използва и в новата корпоративна идентичност на марката.
Контрастът между хоризонтала и вертикала е очевиден и в рационално замисленото оформление на страничното остъкляване и странични панели на каросерията. Предните врати следват примера на Ami и са еднакви от двете страни, но монтирани по различен начин. Те са по-леки, но достатъчно здрави и много по-лесни за производство и монтаж.
Намаляването на комплексността и опростяването на конструкцията спестява 20% от теглото на всяка врата в сравнение с вратите на типичен семеен хечбек модел. Необходима е само половината от броя на компонентите, а около 1,7 килограма на врата са спестени чрез премахването на високоговорителите, звукоизолиращия материал и електрическото окабеляване.
Външният панел на вратата е по-лесен за формоване и е проектиран така, че да увеличи максимално пространството за съхранение на вещи отвътре. В страничните панели на каросерията протичат леки извивки нагоре, преминавайки в горната част на страничното остъкляване и неговата връзка с линията на покрива.
Големите, хоризонтални прозорци са леко наклонени навън и надолу, за да спомогнат за намаляване на въздействието на слънчевото греене, а вентилацията и достъпът на свеж въздух се осигуряват от ръчния пантографен механизъм за отваряне на отделни секции, подобни на тези, използвани при Ami,
По-тесните задни врати са монтирани на панти в задната част на автомобила и използват вертикални прозорци, за да осигурят на пътниците отзад повече светлина и по-добра видимост. Промяната на оформлението на предните и задните врати дава и възможност за добавяне на пасивен въздухозаборник, който осигурява вентилация на пространството на задните седалки.
Достъпът до просторното купе е свободен, опростен и безпрепятствен благодарение широкия светъл отвор на страничните врати – идеално решение в случаите, в които собственикът трябва да натовари ефективно всички членове на своето семейство.
Модулите на предните и задните светлини също са максимално опростени, но се открояват ярко и също се възползват от интересния контраст между две хоризонтални линии и една вертикална секция. Този стилистичен подход ще бъде доразвит като отличителна светлинна графика на марката Citroën в бъдещите серийни автомобили

ПИКАП ТРИК
Вместо обичайния за седан багажник или големия заден капак при хечбек моделите, oli предлага неочакван, вдъхновяващ експеримент в областта на практичния и полезен продуктов дизайн.
„Ако мислите върху практичността и многофункционалността в контекста на компактен автомобил, замислен като свръхотговорно към околната среда и максимално ефективно решение, трябва да мислите по нов и различен начин. Много хора вече разбраха, че техният малък SUV всъщност не е кой знае колко по-практичен от компактен хечбек, докато нашата необичайна и провокативна идея за пикап платформа и багажник отдолу е нагледна илюстрация на начина, по който можем да извлечем най-доброто от няколко свята,” споделя Льоклерк.
Citroën oli е проектиран като лесно за употреба и максимално близко до стила на живот средство за мобилност. Така че независимо дали превозвате плоските кашони със сглобяеми мебели от мебелния магазин, товарите падъл бордове или се подготвяте да опънете палатка на покрива за уикенд на крайбрежието, може да поберете всичко в просторната пикап платформа и багажника под нея, благодарение на бързия и лесен за изпълнение „трик”.
Отделните облегалки за глава на задната седалка се сгъват към покрива, стъклото на задния прозорец се отваря нагоре et voilà – дължината на подвижната товарна платформа с ширина 994 милиметра се увеличава в миг от 679 на 1050 милиметра.
Решението е изключително гъвкаво и прави товаренето много лесно. Задният капак се сгъва надолу и при демонтиран покривен панел на товарната платформа предлага до 582 милиметра във височина между пода на автомобила и задното стъкло. При поставен панел, полезната височина става 330 милиметра, а отдолу имате на разположение много полезно и сигурно затворено багажно пространство. Подвижният покривен панел на товарната платформа е лек и плосък и е направен от същата рециклирана велпапе структура като панелите на предния капак и на покрива.
Практично проектираните релси от всички страни на товарната платформа дават възможност на потребителите да прикрепят товарите бързо и лесно с куки и други аксесоари, а на страничните стени са разположени допълнителни отделения за съхранение, в които могат да се поставят сигурно вещи, които е по-добре да останат скрити за външни погледи.
Изчистеното оформление на задния капак включва две секции – долен стоманен панел с централно вдлъбнато гнездо за регистрационния номер и горна мрежеста секция в черно, която демонстрира нагледно както на всички, които се движат отзад, така и на водача в огледалото за обратно виждане посланието - „Нищо не ни движи като Citroën“ (“Nothing Moves Us Like Citroën”).

НОВА, НО ПОЗНАТА ЕМБЛЕМА
Освен чудесното послание, отправено към всички на пътя чрез капака на багажника, oli черпи идеи и от рационалните инженерни традиции на марката, за да представи на публиката гордата нова корпоративна идентичност на Citroën.
Докато стилистичният език в дизайна на oli се отличава с контраста между хоризонталното и вертикалното и между закръглените и плоските форми, с цел да изгради впечатление за функционалност, техническа компетентност и интелигентен индустриален дизайн, новата „плаваща“ емблема постига точно същото внушение, но по различен начин. Изпъкналите шеврони са разположени смело и хоризонтално през емблемата, за да послужат като сигнал за

инженерната и технологична ефективност и да се откроят контрастно върху топлата мекота на вертикалния овал около тях. И не на последно място по важност - за да подскажат непоколебимата ангажираност на марката с благосъстоянието на нейните клиенти.
Новата емблема припомня целенасочено оригиналното лого на компанията от 1919 година и внимателно го преосмисля за бъдещите модели на Citroën. Новата идентичност ще започне да се използва постепенно в бъдещите продуктови премиери, както и в корпоративната идентичност и оформлението на центровете в дилърската мрежа на Citroën.

КОЛЕЛАТА ПРОДЪЛЖАВАТ ДА СЕ ВЪРТЯТ
Една от ключовите области на иновациите за максимално използване на екологично устойчиви материали, за подобряване на издръжливостта и за намаляване на разходите веднага ще бъде разпозната от собствениците като потенциален източник на разходи и вреда за околната среда - джантите и гумите.
„Дългогодишният ангажимент на марката Citroën за постигане на „авангард? Назад

Галерия



Реклама Dacia Duster
Не пропускайте дори една новина!

Запишете се за нашият информационен бюлетин:

Получавайте най-новите автомобилни новини директно в пощата си. Можете да се отпишете от услугата когато пожелаете.

Подобни статии

Авто Новини Нови Модели Коли Официални вносители- новини Електромобили MINI

Новото MINI Aceman

Апр 24, 2024
Авто Новини Официални вносители- новини Авто глобус Електромобили Volvo

Volvo EX30 печели престижната награда за дизайн Red Dot „Най-добър от най-добрите“

Апр 23, 2024