New Dacia Duster

Намаляването на CO2 – натискът на ЕС срещу нуждите на индустрията

Намаляването на CO2 – натискът на ЕС срещу нуждите на индустрията

Намаляването на CO2 – натискът на ЕС срещу нуждите на индустрията

Реклама Honda ZR-V
Не е трудно да се вземе политическо решение за пределно допустимите стойности на СО2, но е много трудно те да се спазват. Особено в ситуацията на вирусната пандемия това е водоразделът между политиците в ЕС и автоиндустрията. Предизвикателствата пред производителите са много и всичките трудни. Новият регламент на ЕС предвижда, че емисиите на CO2 от автомобилния парк на автомобилните производители трябва да намалят средно до 2030 г. с 37,5 процента в сравнение с 2021 г.

За лекотоварните автомобили е определено намаление на CO2 с 31 процента. Производителите на автомобили, които не спазят новите пределно допустими стойности на CO2, ще са изправени пред строги санкции. И много пазарни наблюдатели вярват, че индустрията ще се затрудни в постигането на поставените от ЕС цели, особено след като кризата, която осуети нормалното планиране.

Държавите-членки на ЕС вече се споразумяха през 2013 г., че от 2021 г. новорегистрирани автомобили в ЕС могат да отделят средно 95 грама CO2 на километър. Тази стойност съответства на консумация на 3,6 литра дизел или 4,1 литра бензин на 100 километра. Тази спецификация не се отнася до отделните превозни средства, а до целия автомобилен парк на автопроизводители в ЕС, т.е. до цялата гама от нови автомобили, които производителите на автомобили продават в ЕС всяка година.

Тази т. н. “Стойност на флотата” сега трябва да бъде намалена на два етапа - до 2025 г. с 15 процента и до 2030 г. с 37,5 процента. Планирано е намаление с 15 процента за лекотоварните превозни средства до 2025 г. и с 31 процента до 2030 г.

Асоциацията на автомобилната индустрия АСЕА от своя страна вижда европейските производители като по-натоварени от конкурентите си в международно сравнение чрез новите изисквания за CO2 на техния основен пазар на продажби. Тъй като целта на ЕС за CO2 за автомобили с тегло 95 грама през 2021 г. е най-стриктната в световен мащаб, отрасловата асоциация отбелязва и изтъква, че други важни автомобилни държави като Съединените щати ще изискват 121 грама CO2 на километър, 117 грама в Китай и 105 грама в Япония.

Освен това европейските производители на автомобили трябва да се опасяват, че ако продават твърде много „жадни“ автомобили, това ще им струва скъпо. По принцип всеки грам CO2 се наказва яко с 95 евро на превозно средство. Ако вземете средното за Европа от 118,5 грама CO2 на километър като последна мярка, производителите на автомобили са изправени пред големи изисквания. За всеки модел превозно средство обаче се определя индивидуален лимит, в зависимост от теглото на новия автомобил., като правилото е че по-тежките автомобили могат да отделят повече CO2.

Този регламент помага на производителите на големи автомобили, а моделите, които отделят по-малко от 50 грама CO2 на километър, ще бъдат броени многократно до 2022 г. Това означава, че повечкото електрически автомобили свалят напрежението от баланса на автомобилните производители. Съответно, по-голямата част от индустрията ще се стреми да предлага електрически превозни средства, за да се доближи максимално до строгите пределни стойности на CO2. Следователно могат да се очакват огромни пазарни отстъпки за електрическите автомобили в бъдеще. Други производители предпочитат хибридни превозни средства които са по-ефективни спрямо отделянето на CO2 от класическите модели.

Независимо от начина, който съответните корпорации ще предприемат, те ще се стремят да сведат до минимум потреблението на автопарка си и съответно емисиите на CO2 от своите автомобили. Онези, които не успеят, ще трябва да плащат. Според анализите може да се очаква, че повечето производители на автомобили няма да могат да постигнат своите пределни стойности на CO2 за 2020 г.

Освен това спирането на производството по времето на кризата с корона вируса затруднява още повече производителите да постигнат поставените пред от политиците тях цели за нивата на CO2. Според експерти това би довело до общо искане за неустойки в размер на 14,5 милиарда евро, като само групата VW може да получи глоби от 4,5 милиарда евро. В крайна сметка именно този “Дамоклев /финансов/ меч” ще се окаже положителен катализатор за засилване движените към електромобилноста. Назад


Реклама Ford Summer Sale
Не пропускайте дори една новина!

Запишете се за нашият информационен бюлетин:

Получавайте най-новите автомобилни новини директно в пощата си. Можете да се отпишете от услугата когато пожелаете.

Подобни статии

Авто Новини Нови Модели Коли Бизнес /Business Електромобили Dacia Renault

Новата Dacia Spring е "ценова декларация"!

Апр 23, 2024
Авто Новини Нови Модели Коли Бизнес /Business Авто глобус Електромобили Honda Kia NIO Tesla Volkswagen

Най-четеното от изминалата седмица (16/2024)

Апр 21, 2024
Авто Новини Бизнес /Business Електромобили

В Германия спада интересът към купуване на електрически автомобили

Апр 19, 2024