Воланът - кой го е измислил?
Май 08, 2020
Воланът - кой го е измислил?
В началото автомобилите имат прост кормилен вал, приличащ на щанга и наречен на шега “волска опашка”. Daimler-Motoren-Gesellschaft “превключва” към много по-функционалното кормило тип волан преди 120 години. Днес той е повече от просто функционален, а високотехнологичен команден център, който позволява на водача да управлява точно и в същото време да комаадва много удобни и безопасни системи за комфорт и помощ.
Първият автомобил в света, “патент мотор ваген” на Carl Benz от 1886 г., все още е без волан. Точно като „колата със стоманени колела“ от 1889 г., проектирана от Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах: И двете нямат волан, а само лост за управление.
Всъщност френският инженер Алфред Вашерон се сята за изобретател на волана. За първото в света автомобилно състезание, състезанието от Париж до Руан през юли 1894 г., той инсталира волан вместо обичайния лост за управление в своя Panhard & Levassor, задвижван от двигател на Daimler.
Той постига търсената цел - по-добър контрол върху движението на колата, защото движението на волана командва предните колела с няколко завъртания на кормилната колона от неутрално централно положение до крайното в двете посоки. Това дава възможност за по-прецизен контрол и по този начин по-високи скорости на шофиране.
Днес, около 120 години по-късно през това лято, в E-Class ще бъде пуснато ново, напълно дигитално поколение волани от Mercedes-Benz - “капацитивно”. В пръстена си то има двузонова сензорна подложка, която открива дали ръцете на водача са на волана. Бутоните за управление на допир, поставени в спиците, също работят с цифрови сигнали.
"Сензорите отпред и отзад на кормибото регистрират дали воланът е захванат. Не се изисква повече движение на кормилото, за да сигнализирате на асистентските системи, че управлявате автомобила", обяснява Маркъс Фийдж, ръководител на отдела за развитие на волана в Mercedes-Benz. Назад
Първият автомобил в света, “патент мотор ваген” на Carl Benz от 1886 г., все още е без волан. Точно като „колата със стоманени колела“ от 1889 г., проектирана от Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах: И двете нямат волан, а само лост за управление.
Всъщност френският инженер Алфред Вашерон се сята за изобретател на волана. За първото в света автомобилно състезание, състезанието от Париж до Руан през юли 1894 г., той инсталира волан вместо обичайния лост за управление в своя Panhard & Levassor, задвижван от двигател на Daimler.
Той постига търсената цел - по-добър контрол върху движението на колата, защото движението на волана командва предните колела с няколко завъртания на кормилната колона от неутрално централно положение до крайното в двете посоки. Това дава възможност за по-прецизен контрол и по този начин по-високи скорости на шофиране.
Днес, около 120 години по-късно през това лято, в E-Class ще бъде пуснато ново, напълно дигитално поколение волани от Mercedes-Benz - “капацитивно”. В пръстена си то има двузонова сензорна подложка, която открива дали ръцете на водача са на волана. Бутоните за управление на допир, поставени в спиците, също работят с цифрови сигнали.
"Сензорите отпред и отзад на кормибото регистрират дали воланът е захванат. Не се изисква повече движение на кормилото, за да сигнализирате на асистентските системи, че управлявате автомобила", обяснява Маркъс Фийдж, ръководител на отдела за развитие на волана в Mercedes-Benz. Назад
Галерия
Предишна статия
Следваща статия
Не пропускайте дори една новина!
Запишете се за нашият информационен бюлетин:
Получавайте най-новите автомобилни новини директно в пощата си. Можете да се отпишете от услугата когато пожелаете.Подобни статии
Авто Новини
Нови Модели Коли
Авто глобус
Електромобили
Tesla