На газ, бензин, дизел или електрическа кола: Кое е най-екологично?

Най-екологично чистите коли работят с втечнен биоетан
10 фев 2020 18:20,
73
На газ, бензин, дизел или електрическа кола: Кое е най-екологично?
Снимка: БГНЕС

Германците се тревожат заради глобалното затопляне. Хиляди ученици се включват в протестите от кампанията "Петъци за бъдещето" в Берлин и в други големи градове. А над 50% от германците оценяват мерките на правителството за опазване на климата като недостатъчни. Но в същото време в Германия се продават все повече мощни SUV-автомобили, които отделят особено високи емисии въглероден диоксид. През 2019 година данните за продажбите на този вид автомобили дори накараха министърката на околната среда Свеня Шулце да се обърне към сънародниците си с призив да се ориентират към "по-икономични коли, които не харчат толкова гориво", а още по-добре, ако може да се откажат напълно от автомобила.

Все повече автомобили тип SUV

През 2019 година в Германия са били продадени 3,6 милиона автомобила, по данни на Федералната служба за автомобилен транспорт. Това е рекорд за последните 10 години. Единствено през 2009 са били продадени повече коли - с 200 000 повече, но тогава държавата даваше премии за предаване на стари автомобили.

Още по темата

Най-бързо растат продажбите на джипове и SUV-та: почти всяка трета продадена кола през 2019 е била от тези два класа. През 2020 година се очаква пазарният им дял да достигне 34%, казва пред Дойче Веле професор Фердинанд Дуденхьофер от Университета Дуисбург-Есен, който е след водещите автомобилни експерти в Германия.

Все по-често по пътищата на страната се забелязват и електрически и хибридни плъгин-автомобили с два двигателя - бензинов и електрически. Но като цяло техният дял си остава по-скоро незначителен - съответно 1,8% и 6,6% от всички продажби.

Причините за тази резервираност на германците към електромобилите са различни. Сред тях със сигурност можем да посочим навиците им, високата цена на електрическите коли и недостатъчно развитата инфраструктура на зарядни станции. Но и сред екологично ориентираните германци има доста скептично настроени. Защо?

Авторите на няколко изследвания твърдят, че от гледна точка на климата електрическите автомобили са по-вредни дори и от тези с дизелов двигател. Те твърдят, че трябва да се отчитат нивата на емисиите парникови газове не само по време на експлоатацията на автомобила, а и при производството му, зареждането и процеса на рециклиране.

Такова изследване е проведено от експерти на престижния германски институт ИФО, които са сравнили общия обем на парниковите газове, произвеждани през целия "живот" на един дизелов Мерцедес С 220d и на една електрическа Тесла модел 3.

Добиването и обработката на литий, кобалт и манган, влагани в батериите на електромобилите, е изключително енергоемко. Авторите на изследването са установили, че при производството на една-единствена батерия, чийто живот е най-много 10 години, се отделят между 11 и 15 тона въглероден двуокис. Ако Теслата изминава по 15 000 километра годишно, това означава, че на километър тя ще изпуска по 73 до 98 грама CO2. Ако отчетем и факта, че електричеството, което потребява тази кола, се произвежда основно от централи на въглища, тогава изхвърляните в атмосферата отровни вещества скачат на 156 до 181 грама на километър пробег, посочват изследователите от ИФО. При дизеловия Мерцедес този показател е 112 грама на километър.

ADAC: карайте автомобили на газ!

От германското Министерство на транспорта и от Федералната служба за околна среда възразиха срещу изследването на ИФО, защото били сравнявани два автомобила с различна мощност. Германският автомобилен клуб ADAC, отчитайки този аргумент, проведе друго изследване - с автомобили от един и същи клас: Голф с бензинов двигател, с дизелов двигател, с газова уредба, хибрид и електрически.

Резултатът: най-екологично чист се оказал автомобилът, работещ с втечнен газ с 15% примес от биометан, а електромобилът е с по-лоши данни и от бензиновия, и от дизеловия. Според изчисленията на ADAC, електрическият автомобил постига по-малък въглероден отпечатък от бензиновия чак след 127 500 километра и 8 години експлоатация, а от дизеловия - след цели 219 000 километра и 16,5 години експлоатация.

Аника Регет от изследователския център на енергийната компания FfE обаче обръща внимание на факта, че електромоторът изразходва значително по-малко енергия на километър пробег. Оттук тя прави извода, че "електрическите автомобили са по-екологични от бензиновите - още след 50 000 километра".

При ADAC и ИФО данните изглеждат по-различни, защото те отчитат структурата на германския енергиен баланс и това, че дори и през 2030 година около 35% от електроенергията ще бъде от въглища. Наскоро германското правителство прие план за спиране на електроцентралите на въглища - поетапно до 2038 година.

Министерството - твърдо зад електромобилите

С времето производството и експлоатацията на електромобили ще става все по-екологично, защото ролята на възобновяемите източници - вятър, слънце, вода и биомаса - също ще нараства, казват от германското министерство на околната среда. На неговия сайт е поместена информация, според която и в момента електрическите автомобили са с 16% по-чисти от дизеловите и с 27% по-чисти от бензиновите. Според оценката на експертите на министерството, средният обем на изхвърляните емисии въглероден диоксид през целия живот на един автомобил с бензинов двигател е 168 грама на километър, при дизеловите - 148 грама, а при електрическите - 101 грама на километър пробег.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


73
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
68
0
 
0
 
! Отговори
Пешо екото преди 3 години
Най-еко е с безвалов двигател с вътрешно горене, вижте какво правят Кьонисег с техния free valve. Скоро технологията ще се внедри в масовите модели и електрото ще си остане нишов сегмент поне още 20 години.
67
0
 
0
 
! Отговори
Evro 0 преди 4 години
Fak you Greta :)
66
0
 
0
 
! Отговори
Водородът преди 4 години
гори имплозивно. Само с него не става. Парен двигател ли ще правим?
65
0
 
3
 
! Отговори
Наблюдател преди 4 години
Най-екологично е с каруци!
64
0
 
2
 
! Отговори
Готин преди 4 години
Най-доброто решение е водород добиван от излишната енергия на слънчевите панели.
63
0
 
6
 
! Отговори
Koly kucia преди 4 години
Карайте на газ и метан и да сте спокойни поне още 10 години,докато навлязат електрокарите със слънчева енергия а не акумулаторна
62
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В електричката съществува охладителна система, в противоречие с масовата заблуда че няма. Нещо напълно аналогично на двг-то, което охлажда батерията. Смяната на консуматива е същата.
61
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
От глобална гледна точка най-екологично е на газ. Погледнато от локална гледна точка на ток. Изключвам водородните горивни клетки, защото добиването на водород не е лесно и е доста енергоемко.
60
2
 
11
 
! Отговори
До anon 40 преди 4 години
Електричката става за втора кола, за градско. На магистралата е пълна скръб. Хвалиш се с ускорение. Ускорение, ама до 90 км/ч. Като подкараш със 150 км/ч. пробегът пада наполовина. А ако си през зимата, пробегът пада на 30-40% от рекламирания... Автомобил=Свобода. А електричката си е робска зависимост за "волния ездач". Чудя им се на американците. С тоя СО2 отпечатък тотално ги обуначиха...
59
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"като през целия път ще наказваш с теслата разни м-ки и амг-та ако има нужда..."Мичтъ, мичтъ... с мотора правих дръпки с една ТислЪ. Първия път добре държа до 100, после до 200 увехна, на 300 я загубих в огледалата. На втората дръпка нещо й прегряло, па увехна - чакай я пет минути да охлади. После две дръпки хубави до 150, нагоре увяхва и пак се лимитира от греене. После тесладжията вика "ай стига, че ми намалЕ батерията мноо".Тъй че - успех с наказването, хахаха.
58
3
 
6
 
! Отговори
Пепи преди 4 години
Маршрута е - Мадрид - Барселона.Първата станция е на 60 километра,ама следващата - у Сарагоса.Тоест на 280 километра.По следващата - Lleida.А бре хората се бяха видели у чудо.Отделно кафета цигари води ...
57
1
 
7
 
! Отговори
Пепи преди 4 години
В Испания бяха направили тест - стандартен електрически автомобил - Nissan Leaf.Подбрания маршрут е доста натоварен - все пак това са двата най големи града с по над 6 милиона жители.Резултатите бяха плачевни.Оплакванията бяха много.Скоростта при която най малко харчи - скоростта на тировете.По малко от 90 - тоест некой тирове те изпреварват.Липса на зарядни.Много време за зареждане.Накрая теглиха чертата - 33 евро за ток,един ден и два часа път и хотелска стая.С дизел - 5 часа.
56
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
За всеки влак си има пътници...
55
21
 
6
 
! Отговори
ha преди 4 години
Най си е добре дизел. Знаеш - запали ли, значи и ще върви. Мани ти тоя бензин, пък за газ изобщо да не говорим. То припатква, киха, прекъсва. Пали ама няма обороти - и се мъкне по баирите с 60. Само остава гримираната леличка да слезне и да бута нагоре, щот пъпли. Остави ти тая работа. С дизела си е най добре.
54
4
 
0
 
! Отговори
ha преди 4 години
До от варна до банскоС теслата, най много да накажеш себе си у некое дръво или канавка. Напрайл си и ти избор на кола.. ама не казвай на никой.
53
4
 
0
 
! Отговори
anon преди 4 години
тц... едно зареждане ... 530 км е... дори ако караш леко и икономично и не настъпваш точно ще ти стигне без да зареждаш...
52
4
 
21
 
! Отговори
ha преди 4 години
Безполезна за мен статия. Не ми дреме за екологията, искам да ми е евтино. Щом на правителството не му дреме как аз оцелявам, не може да ми налага правила аз каква кола ще карам. Ще карам тази, на която й е най евтина ГО, Данък, ако може без Винетка или такава дадена от социалните и да харчи малко гориво. Те това е от мен. С тази заплата в България - това е. Точка по въпроса.
51
2
 
4
 
! Отговори
До от варна до банс преди 4 години
Абе от Варна до Банско ще ми трябват повече от една почивка за дозареждане на батерията, а от толкова много похапване по пътя ще взема да напълнея, ще ми се доспи и пак трябва да нощувам в някой крайпътен хотел. Не става. Ако искаш еко, истината е във водорода.
50
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Е като са толкова разтревожени германците за бъдещето,да спрат пройзводството на вредните дизели!А те обратното най-големият пройводител на дизели!
49
14
 
3
 
! Отговори
от варна до банско преди 4 години
.. ще стигнеш с една електричка точно толкова бързо колкото с друга кола.... защото всеки нормален човек ще спре за 45 минути- час да хапне някъде.. а през това време на прав ток зареждало ще се заредиш за 30 минути от 50% до 100%... като през целия път ще наказваш с теслата разни м-ки и амг-та ако има нужда...