"Соф Кънект" е новият концесионер на летище София

Френско-германският консорциум е класиран на първо място
Обновена: 17 юли 2019 15:01 | 17 юли 2019 14:58, Александър Попов
50
"Соф Кънект" е новият концесионер на летище София
Снимка: Летище София

Летище София има своя нов концесионер. Това е френско-германският консорциум "Соф Кънект", с водещ партньор парижкия фонд "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС" и с участието на оператора "Флугхафен Мюнхен". Това заяви министърът на транспорта Росен Желязков.

"Флугхафен Мюнхен" управлява летището в Мюнхен, което е второто най-натоварено в Германия след това във Франкфурт.

Консорциумът е класиран на първо място от петимата кандидати с 86,12 точки от общо 100.

На второ място е класиран консорциум „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ и „ТАВ Хавалиманларъ Холдинг“ А. Ш. с водещ член „Еърпортс Де Пари“ ЕС с 80,31 точки.

На трето място е класиран Фрапорт България с 80,19 точки.

Желязков не намира основание за връщане на предложението на експертната комисия, нито за връщане на цялата процедура и от днес този консорциум е избран за концесионер на гражданското летище София, което е публично-държавна собственост.

Според министъра и петте оферти са изключително добри и всеки е можело да бъде победител, съобщава Investor.bg. Трима от участниците са получили максималния брой точки за техническото си предложение, което обхваща общ план за развитието на летище София, бизнес план и предвиждания за бъдещото развитие.

Офертите са били оспорвани и в техническата си част, но решаващо за избора са били не само финансовите постъпления, които ще се генерират, но и плановете за развитието на летището като пътникопоток и като развитие на София.

„Трябва да убедим инвеститорите в добрата инвестиционна среда в България и с умението на международните финансови институции да провеждаме процедури“, каза Желязков и напомни, че консултациите са направени със Световната банка и Международната финансова корпорация.

При концесията се търси най-добрия партньор за държавата и ще се предостави услуга, която е с хоризонт извън периода на концесията. Държавата ще помага с инвестиции в инфраструктурата, които ще бъдат също публично-държавна собственост.  Надявам се в най-скоро време да има участник с влязъл в сила договор.

Обжалване в КЗК може да има в рамките на следващите 10 дни, а Върховният административен съд би следвало да се произнесе до месец, ако има оспорване на решението.

Правителството очакваше да получи близо 4 млрд. евро от 35-годишната концесия на столичното летище, в която се включва и първоначалната сума, която концесионерът трябва да плати - около 600 млн. лв.

Прогнозираната cтoйнocт нa ĸoнцecиятa нa Лeтищe Coфия e 3,9 млрд. eвpo бeз ДДC, или нaд 7,6 милиapдa лeвa. Кoнцecиятa щe бъдe зa cpoĸ oт 35 гoдини.

Идеята за концесия на Летище София беше възобновена веднага след формиране на третия кабинет "Борисов" и в началото на май 2017 г., когато транспортният министър тогава Ивайло Московски обяви намеренията на правителството да възобнови процедурата, спряна от служебния кабинет.

В края на юни 2018 г. Mиниcтepcĸият cъвeт разреши отново oтĸpивaнeто на пpoцeдypa зa ĸoнцecиятa нa Лeтищe Coфия.  Процедурата бе обявена за първи път от предишното правителство на Борисов с идеята значителна първоначална вноска да отиде за разплащане на дълговете на БДЖ. Тя обаче бе спряна от служебното правителство на Огнян Герджиков през март 2017 г. с мотива, че не защитава достатъчно добре публичния интерес.

Позицията на БСП тогава бе категорично против процедурата.

За да обяви отново процедурата, транспортното министерство използва консултантска помощ от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


50
Още по темата: летище София
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
0
 
3
 
! Отговори
Гост преди 4 години
А някой знае ши с кого в България са свързани Соцт кънект. Мисля Булбанк им беше консултант от българска страна. Ако питате мен по-добре да няма българи партньори и изобщо българи в управлението. Работил съм в френска фирма която подмени ръководството с българи и стана много зле.
36
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Проклетници, съсипници, унищожители на България. Ограбихте цяла България и продадохте всичко на България, съсипахте всичко, което беше направено преди много време за България и за всички българи. Сега и нашето летище дадохте на чужденци. Заради вас станахме за смях пред цял свят. Не ви е грижа за нищо и за никого, грижа ви е само за вашите джобове и интереси. Жалко за България, имаме прекрасна страна, а сега е съсипана и ръководена от ***. Не ви ли срам?! Чужденци да идват и да ни управляват!
35
2
 
3
 
! Отговори
Емо преди 4 години
Няма угодия за нашенеца оцветен в червено.
34
1
 
4
 
! Отговори
Обективно преди 4 години
До ОбективноЕми щом не пускате тези три буквички, по добре да го бяха дали на хората от Варна с трите букви
33
1
 
13
 
! Отговори
francais преди 4 години
какъв процент от френската икономика е държавна собственост и колко държавни фирми имат като цяло? кога ще започне приватизацията там и не е ли уместно тези фондове да си инвестират паричките и да "оправят" собствената си държава? за един приятелк питам. ПС> порко касира като за последно и после дим да го нема при мис бюстиенце.
32
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Майко мила...мъка!
31
12
 
25
 
! Отговори
До Бен Ган 32 преди 4 години
Стратегическите отрасли навсякъде в развитите страни се управляват от държавни фирми.Летищата също.И те са стратегически отрасъл и обект на националната сигурност.Мантрата за великия частен бизнес и неговото преимущество пред държавния и общинския е на почит единствено в Банановите републики и в държави където се шири корупцията и мафията.Тази мантра се използва за да може държавните чиновници необезпокоявано да разпродават държавата,естествено с голямо облагодетелстване на собствения си джоб
30
6
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Докато народа се дърля с "кибератаки" ,кучета и плейметки - Глей кви работи минаха Незабелязано ! Летището за 35 г !!! 2-3 Милиарда за самолети - Кеш С Чез какво става ? плюйте си пред компа - Овцееее
29
8
 
14
 
! Отговори
Бен Ган преди 4 години
До Анонимен 31Да. Точно така. Функцията на държавата е да създава условия за развитие на бизнеса и да защитава интересите на гражданите. Също обучение, здравеопазване, сигурност. Други права няма. Не може и не трябва да се занимава с бизнес. Ако сделките се правят прозрачно, без подкупи и задкулисие. Това аз не мога да го знам. Просто бъркате функциите!
28
7
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А защо не дадем цялата държава на концесия?Същите хора които не могат да управляват летището, управляват държавата!По каква логика?Значи не могат да управляват летище,а държава могат.
27
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ако се пусне един високоскоростен влак от София до Истанбул (какъвто трябва да се пусне) със спирка на новото истанбулско летище, турците ще дръпнат една значителна част от българския пътникопоток на далечни разстояния.
26
4
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"За концесионер на летище "София" съм избрал консорциум "Соф кънект" с летищен оператор Мюнхен, съобщи на пресконференция днес министърът на транспорта...""...съм избрал .."?! Верно ли така е казал така Костинбродският печатар?
25
4
 
4
 
! Отговори
изнервен преди 4 години
До 24. Тотален *** е този, който виждаш в огледалото. Хубавото е, че ти просто си никой, гаден, мръсен мрънкач, но от който нищо не зависи.
24
10
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Какви ще са комисионните за герберастките крадци.Информирайте ни моля.Нали сте информационен сайт, макар и Тиквено-Прасешки такъв.
23
13
 
5
 
! Отговори
Бен Ган преди 4 години
До-7 и всички ,,умници''Само Про3 човек може да пита, защо се дава, след като е на печалба.Ако не е на печалба, сделка или няма да има, или ще е като онази на Костов, която беше за 1 лв. Да уточня. За 1 лев е защото продажбата покрива заемите от милиони. Сега ще питате ли още защо? Какъв продукт ще продадете (или дадете под наем) по-лесно. Такъв струващ или генериращ пари или нещо, което е ***?
22
10
 
26
 
! Отговори
дърт преди 4 години
В България остана ли нещо печелившо, което да е собственост на България?
21
11
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Тотални *** оти управляват Държавата.И това въобще не е Държавна тайна.
20
3
 
2
 
! Отговори
Валери преди 4 години
До 11 и други подобни. Ами според такива конспиратори като теб и руските С-400, доставени на Турция от Русия, сигурно са сделка на Дебелян, нали?
19
8
 
33
 
! Отговори
Европедерал преди 4 години
Когато френски и немски компании се намърдат за да папкат български летищни такси, това се нарича европейска солидарност и общоевропейски пазар. Когато Фолксваген вместо в най-бедната държава от ЕС прави многомилионна инвестиция във враждебната на ЕС Турция, това се нарича закономерност на пазарна икономика. Разбрахте ли сега *** български?
18
8
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Служебното правителство на тоя *** Герджиков донесе толкова вреди колкото предишните 10