Дизел срещу Ток – кой е по-по-най с CO2?
Май 14, 2019
Дизел срещу Ток – кой е по-по-най с CO2?
Кой има по-добър еко-баланс - превозните средства с електрически двигатели или дизелите? По този въпрос напоследък се спори сериозно, не само сред автомобилистите, но и сред учените. Колко мащабно е влиянието напроизводството на батерии през целия живот на автомобила? А колко изкопаемите горива влияят върху общите емисии на CO2?
На тези въпроси следва да се отговаря строго научно.
Това се прави на базата на "Оценки на жизнения цикъл" - сложна, международно стандартизирана процедура, с помощта на която се определя оценката на жизнения цикъл на превозните средства. Наред с другите неща, емисиите на въглероден двуокис се разглеждат на всички етапи от живота на автомобила - от производството до рециклирането му.
VW е направила такава сертифицирана оценка /LCA/ за два свои модела: e-Golf и TDI. Според Волфсбург има ясен резултат: "Въглеродният “отпечатък” на батерийните варианти E вече е по-добър от този на съответните превозни средства с двигател с вътрешно горене." И още: “За разлика от дизеловото гориво, електричеството все още има висок потенциал за намаляване на емисиите на CO2 по време на експлоатацията - например, чрез добиване от възобновяеми източници”.
В крайна сметка, според LCA, TDI прекарва целия си жизнен цикъл с емисии средно 140 грама CO2 на километър, докато e-Golf е с резултат от 119 грама. Разпределението между производство и експлоатация е интересно. Емисиите на CO2 от изграждането на e-Golf са 57 грама CO2 на километър заради батериите. За дизеловото гориво е определен дял от 29 грама.
При експлоатацията на колите, обаче, съотношението се обръща. Добиването и изгарянето на горивото за TDI, изчислено на пробег от 200 000 километра, възлиза на 111 грама CO2 на километър, а превозно средство, задвижвано от електрически двигател, отделя 62 грама на километър в тази фаза от “живота” на автомобила.
Групата VW, чиито планове са заложени изцяло на картата за електроенергия, вижда в бъдещето още много начини за значително увеличаване на лидерството на тока по отношение на емисиите при по-дълги експоатации на автомобилите.
Например, емисиите на CO2 за батериите на първия IQ модел, който се очаква до края на 2019 г., в сравнение с настоящите e-Golf батерии ще бъдат намалени с повече от 25% на киловатчас капацитет на акумулатора. Ако пък при шофирането се използва ток, получаван изключително от възобновяеми източници, емисиите на CO2 ще спаднат до два грама, докато сега са 62 грама CO2 на километър в настоящия микс на електроенергия в ЕС. Назад
На тези въпроси следва да се отговаря строго научно.
Това се прави на базата на "Оценки на жизнения цикъл" - сложна, международно стандартизирана процедура, с помощта на която се определя оценката на жизнения цикъл на превозните средства. Наред с другите неща, емисиите на въглероден двуокис се разглеждат на всички етапи от живота на автомобила - от производството до рециклирането му.
VW е направила такава сертифицирана оценка /LCA/ за два свои модела: e-Golf и TDI. Според Волфсбург има ясен резултат: "Въглеродният “отпечатък” на батерийните варианти E вече е по-добър от този на съответните превозни средства с двигател с вътрешно горене." И още: “За разлика от дизеловото гориво, електричеството все още има висок потенциал за намаляване на емисиите на CO2 по време на експлоатацията - например, чрез добиване от възобновяеми източници”.
В крайна сметка, според LCA, TDI прекарва целия си жизнен цикъл с емисии средно 140 грама CO2 на километър, докато e-Golf е с резултат от 119 грама. Разпределението между производство и експлоатация е интересно. Емисиите на CO2 от изграждането на e-Golf са 57 грама CO2 на километър заради батериите. За дизеловото гориво е определен дял от 29 грама.
При експлоатацията на колите, обаче, съотношението се обръща. Добиването и изгарянето на горивото за TDI, изчислено на пробег от 200 000 километра, възлиза на 111 грама CO2 на километър, а превозно средство, задвижвано от електрически двигател, отделя 62 грама на километър в тази фаза от “живота” на автомобила.
Групата VW, чиито планове са заложени изцяло на картата за електроенергия, вижда в бъдещето още много начини за значително увеличаване на лидерството на тока по отношение на емисиите при по-дълги експоатации на автомобилите.
Например, емисиите на CO2 за батериите на първия IQ модел, който се очаква до края на 2019 г., в сравнение с настоящите e-Golf батерии ще бъдат намалени с повече от 25% на киловатчас капацитет на акумулатора. Ако пък при шофирането се използва ток, получаван изключително от възобновяеми източници, емисиите на CO2 ще спаднат до два грама, докато сега са 62 грама CO2 на километър в настоящия микс на електроенергия в ЕС. Назад
Не пропускайте дори една новина!
Запишете се за нашият информационен бюлетин:
Получавайте най-новите автомобилни новини директно в пощата си. Можете да се отпишете от услугата когато пожелаете.Подобни статии
Авто Новини
Техника /Technics
Бизнес /Business
Екология /Ecology
Зелена светлина за биодизела в Германия
Авто Новини
Авто глобус
Екология /Ecology
Електромобили
Polestar
Tesla
Класическите коли са по-екологични от електрическите?
Авто Новини
Нови Модели Коли
Техника /Technics
Дизайн / Design
Екология /Ecology
BMW