Нацистката нишка в германските аутобани – легенда или истина?

Всъщност, първоначално нацистите са против построяването на магистрали
9 дек 2018 10:22, Екип на Automedia.bg
111
Нацистката нишка в германските аутобани – легенда или истина?
Снимкa: Reuters, архив

Според широко разпространен мит, Германия дължи появата на легендарните са аутобани на Адолф Хитлер. Именно нацистите построили основните транспортни артерии на страната. А благодарение на активното строене на пътища през онези години, бил решен проблемът с безработицата. Всъщност, националсоциалистите имат връзка с аутобаните, но под формата на пиар и пропаганда.

Как се ражда този мит

Има няколко снимки, които обикновено илюстрират мита за построяването на германските пътища от нацистите. На една от тях, подписана с думите "Пътят на Адолф Хитлер", той прави символичната първа копка на церемонията по началото на строеж на път. Все едно че дава личен пример на германския народ.

Всичко това обаче е мним образ, пропаганден трик, измислен от "мозъка" на нацистка Германия и Министър на пропагандата Йозеф Гьобелс. Единствената цел на тази внимателно добре премислена акция е да убеди германския народ, че в страната се строят пътища. Всеки път, когато някъде в Германия започва да се изгражда нещо, Гьобелс незабавно изпраща тълпи журналисти и самия Хитлер, за да може фюрерът да си направи пиар. Именно поради това, много скоро в съзнанието на германците Хитлер започва непрекъснато да бъде свързван с изграждането на аутобани.

Първите аутобани в страната

Разбира се, аутобаните не са изобретение на Хитлер. Изграждането на първия път без светофари и кръстовища с дължина само 8,4 км започва много преди той да дойде на власт - през 1913 г. Строителството му се финансира от няколко богати германски граждани и индустриалци. Те наричат пътя с абревиатурата AVUS (Automobil-Verkehrs und Übungs-Straße, което в превод означава път за автомобилен трафик и упражнения). Отворен е за движение през 1921 година. Уви, Първата световна война попречва строителството на AVUS да бъде продължено и няколко години този идеален участък от пътя се използва главно като състезателна писта.

Класическата концепция за "аутобан" започва да се използва едва през 1932 г., когато между Кьолн и Бон е построена истински вече 20-километров участък за движение със скорост до 120 км/ч (повечето автомобили по онова време не успяват да ускорят над 60 км/ч). Инициатор на появата на този легендарен път (сега наречен A555) е Конрад Аденауер - кмет на Кьолн и бъдещ канцлер на ФРГ. Пътуването по тази магистрала е платено - 5 пфенига за 1 км за леки автомобили и 10 за камиони.

Как нацистите си приписват заслугата

Първоначално националсоциалистите са пламенни противници на изграждането на аутобаните. Те ги наричат "пътища на богаташите" и по всякакъв начин саботират строителството им. Аргументите им звучат забавно - твърдят, че "богатите аристократи и евреите-капиталисти" печелят от строителството на платени пътища, а "обикновените хора" не се нуждаят от такива пътища. Стига се дотам, че аутобанът между Кьолн и Бон е понижен в "статут" и започва да се нарича междуселски път.

Нацистите обаче не защитават дълго време тази своя позиция. След като през 1933 г. взимат властта, осъзнават, че биха могли да използват аутобаните за своята пропаганда. Освен това "се светват", че идеално построените пътища, ще бъдат невероятно подподящи както за прехвърлянето на войски, така и за временни самолетни писти.

Кой, всъщност, построява немските аутобани

През юни 1933 г. дошлите на власт нацисти решават активно да изграждат аутобани в цяла Германия. При това като използват проектите, които доскоро критикуват, разработени в края на 20-те и началото на 30-те години. Спешно са обявени плановете - годишно да бъдат направени не по-малко от 1000 км аутобани, а в строителството да бъдат заети 600 000 цивилни граждани.

Този факт е още един повод Хитлер да си направи пиар и той обявява, че е ликвидирал безработицата в Германия. Но, разбира се, тази пропаганда не се опира на нещо. Първо, дори в пика на изграждане на аутобаните на строителните площадки никога няма повече от 120 000 души (при 5,6 млн. безработни в страната). Второ, работниците са докарвани там на сила, въз основа на обявената от нацисти общогерманска трудова повинност.

На строителите е забранено да създават синдикати и да провеждат митинги. Те вършат всичко на ръка, без никаква техника, като работят по 60 часа седмично. И в същото време ежедневната норма за една бригада е адски голяма - 12 метра. Работниците живеят в неотопляеми бараки, силно недохранени са, често получават травми на строежите, а парите, които им плащат, дори не им стигат за хляб и вода. Поради това историците днес казват, че изграждането на всеки 4,5 км от германските аутобани струва 1 човешки живот. С укрепването на нацистката диктатура обикновените работници скоро за заменени от затворниците от концентрационните лагери, а от 1940 г. - от военнопленници.

До 1941 г. са завършени само 3800 км аутобани. Между 1941 и 1942 г. строителството на пътища почти спира - стоманената арматура и циментът са необходими за създаването на военни укрепления и бомбоубежища. Освен това нямаше кой да използва аутобаните - много малко цивилни имат автомобили, а камионите са в ръцете на военните. Скъпо и неефективно е да се прехвърлят войски и оборудване по тези пътища, влаковете се справят много по-добре.

В края на 1943 г. строителството на аутобани е напълно спряно и поради липсата на трафик те дори са отворени за велосипедисти и пешеходци. През цялото това време обаче нацистите продължават да създават пропагандни филми и снимки, прославящи "работата" им. И, разбира се, не показват какво, всъщност, се случва.

Още за коли четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


111
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
101
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
де ги нашите аутобани ...та дори на половина километри?!
100
2
 
5
 
! Отговори
Име преди 5 години
Значи от 33-та до 41-ва са завършени само 3800 км аутобани. САМО? :)
99
2
 
7
 
! Отговори
лиглю преди 5 години
До АзЗащото българина иска да се води на работа и да взима голяма заплата!Той не иска да работи!Още преди 40 години в Германия хората масово работеха по 10 и 12 часа всеки ден!Това в България посмъртно не може да стане!
98
4
 
5
 
! Отговори
Асен преди 5 години
До Аз,Ти ли си аз ли съм, не знам. Нацистите нямат никаква заслуга за икономиката на Германия в момента. Заслугата имат основно "План Маршал" и трудещите се и кадърни Германци и гастарбайтери. Другото са глупости. Стига се оплаквайте ами работете, първо дайте и после чакайте да ви даде някой. Проблема на България, сме Българите не световната конспирация и Бойко.
97
4
 
11
 
! Отговори
И наш Бойко преди 5 години
И наш Бойко и той така за магистралите. Строи ги, а после ги ремонтира. Нашите политици и лично Бойко обичат да режат ленти. Симеонов и *** беше открил. Май нищо не се е променило последните сто години при социалистите, независимо дали са национал социалисти или уж евродесни социалисти като ГЕРБ
96
2
 
1
 
! Отговори
Таню преди 5 години
Айде, сто...
95
8
 
24
 
! Отговори
Аз преди 5 години
Този който е написал статията явно не е разбрал ,че нацистите са причина за икономическия подем в Германия. И както виждате днес са на първо място. Фактите сами говорят. А ние сме най-старата държава и най- бедна..Задайте си въпроса защо България е на ниво африканска държава по икономика,доходи,а сме член на Европейския съюз.
94
8
 
16
 
! Отговори
Ich liebeDeutschland преди 5 години
Гнусна антигерманска статия ! Каквото и да пишете, никой не може да не признае кой е най-красивият, най- талантливият ,най-трудолюбивият и най-организираният народ - ТОВА Е НЕВЕРОЯТНИЯТ ГЕРМАНСКИ НАРОД !
93
6
 
33
 
! Отговори
преди 5 години
Хитлеровите магистрали още си стоят, а БокоТиквуневите на места вече по 2 ремонта им спретнаха :-)
92
7
 
29
 
! Отговори
пипи дългото чорапче преди 5 години
Видях Как за километър и двеста метра рязаха лентички. Но това което е измислил Стамболийски за трудовата повинност,доразвита от германците е факт.Казвал ли е някой като Хитлер че иска за всяко семейство къща,кола и работа.Кое му е лошото?Защо нашия жп транспорт гръбнака му е преди 9.9. И колкото и да измислят графици този отпреди 9. е най добрия?Защо използваха идеите на цар Борис3 за разширяване жп инфраструктура та до 80 те години.Всички строителни инженери са завършили в Германия и Австрия
91
13
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Едно от първите неща което прави Хитлер,хвърля банкерите в затвора и взема банките,след това почва да печата собствени пари,като равностойността на парите е бил човешкия труд,а не златотоГермания ,няма вина,че един глупав тъпан като Хитлер е създал такава диващина като нацизма,а след това са го набутали на изток да се бие с руснаците,за да се отърват от него западните държави и той се е вързал на въдицата,кръгъл глупакНемските аристократи не са били съгласни и някой им плаща 2 милиона,да мълча
90
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ами те индустриалците и фирмите нали тогава забогатяват неимоверно,покрай Хитлер, дори и след ВСВ продължават бизнеса си,въпреки,че са участвали в Хитлеристкото управление,нещо повече,използват възможността да пробутат и ненужните си проекти по време на войната, поради неинтелигентния и некомпетентен Хитлер.И нещо друго,тогава немците са имали собствени пари,покриващи се с равностойността на труда,а не със злато,така,че са можели да си печатат колкото искат,без ограничения и банките не са били
89
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ПроСоТоТи ще ни покажеш ли нещо твое отпреди 30 години?Освен мрънканици и плюнки.Ти си лошия матрял, който не може да направи нищо стойностно.И при соца правеше само долнокачествени *** и сега.А се сърдиш на някой си.Негодника си ти. Що се заблуждаваш, че си стока, а тоя или оня са ти виновни.
88
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен84Що мислиш, че не е ремонтирано от хитлерово време?
87
7
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ПроСоТоПосрьо, анонимен съм точно колкото тебе.никога не съм пътувал междуградско в Русия.Споделих факта, че държава, която претендира да е велика няма елементарни магистрали.А ти защо си се обидил толкова за моята забележка към липсващите руски магистрали?Да не си руснак, че си се засегнал толкова?
86
2
 
12
 
! Отговори
Щирлиц преди 5 години
VW костенурка също е "пиар"на Гьобелсовата пропаганда,мода..
85
4
 
16
 
! Отговори
Пиар преди 5 години
И в България пръв започна да строи магистрали Б. Борисов. Питайте го колко лентички е събрал.
84
2
 
15
 
! Отговори
икономист преди 5 години
А колко километра са общо всички аутобани в Германия към момента? Нищо не става ясно от тази статия... Колко процента от всички съвременни магистрали в Германия, са били построени от нацистите?
83
6
 
8
 
! Отговори
да,ама не преди 5 години
Хитлер направил това,онова-добре,ами кой даде парите?Защото за да се измъкне страната от кризата някой е налел няколко трилиона долара,нали.Защо България днес не изплува така бързо?Този някой е бил истинският виновник за ВСВ!Защото през 30-те в Германия е бил световният научен елит и са имали ракетни технологии,разработвали са ядрени технологии и индустрия номер 1 в света.ВСВ е върнала Германия с 40 години назад!А Хитлер е бил марионетка на амфетамини!Не само той-на войниците са давали Первитин!
82
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Ядрен физик Гошо"Чудя се защо Боко като реже лентички и попа е там да ръси светена вода."---Попът ръси със светена вода за заздравяване на асфалта. :)Ама и неговата "светена" вода изглежда е с качеството на асфалта на Боко.Та се налага след това ремонт на ремонта... :)