Отиде си голяма спортна легенда – Дан Гърни 1931 – 2018 - видео
Яну 15, 2018
Отиде си голяма спортна легенда – Дан Гърни 1931 – 2018 - видео
Вчера е починал от усложнена пневмония един от великите пилоти на Америка. Дори да не е най-големият Дан Гърни би бил от силните претенденти за титлата американски пилот на всички времена. Той има победи във Формула 1, Индикар, Наскар, Имса и шампионата на Спортния автомобилен клуб на Америка. Победите му са 51, 47 са завоюваните от него подиуми, карал е над 100 различни спортни модела на 51 марки.
Опитът на Гърни във Формула 1 може да бъде сън за доста от съвреченните пилоти с неговите седем победи в периода 1959-а - 1970-а. В служебния му списък фигурират 18 подиума, а сред най-известните моменти в кариерата му е надпреварата през 1967-а за Гран При на Белгия. Той печели състезанието с болида Eagle Gurney-Weslake V-12, ставайки първият и единствен засега американец победил в кръг от Формула 1 с болид собствена конструкция.
И в Индикар Гърни е много успешен състезател и конструктор. От 1962-а до 1970-а, Гърни има седем победи, но не успява да спечели Индианаполис 500. Два пъти е втори в Инди 500 – през 1968-а след Боби Унзър и през 1969-а след Марио Андрети.
Наскар е най-добрият арометър за разностранния пилотски талант на Гърни. Докато други пилоти имат сериозни проблеми при смяната на формула с прототип тип Уинстън къп, Гърни е сред най-силно представящите се там пилоти. Победите му са през 1963, 1964, 1965, 1966 и 1968.
През 1966-а Дан Гърни се присъединява към усилията на Синия овал с модела GT40, а неговият автомобил с №3 печели първа позиция в стартовата решетка. Победата обаче отива при колата с №2 , карана от Брус МакЛарън и Крис Амън. На следващата година, обаче, няма кой да го бие – в партньорство с Ей Джи Фойт печели втора победа за американската марка побеждавайки Ferrari на собствената им територия. На подиума Гърни поставя началото на традиция без която днес не минава нито едно награждаване – дъждът от шампанско.
Гърни е известен и с конструкторските си способности, основава собствена компания за спортни модели All American Racers. Неговата кола AAR Eagle Mark III с турбо двигател на Toyota доминира надпреварата IMSA GTP в първите години на последното десетилетие на миналия век. След 13 победи през 1992-а AAR Eagle Mk III е направо убиец през следващата, печелщ всяко състезание в което стартира.
Истински новатор Гърни успява да преизобрети дори мотоциклета, представяйки своя фамозен модел Gurney Alligator, предлагащ изключително нисък център на тежеста. През последните си години взема участие и в конструрирането на радикалната пистарка DeltaWing.
Според послдните му желания погребението ще е в закрит семеен кръг, а фамилията вместо цветя предлага на почитателите му да направят дарение за болничната фондация Hoag Hospital в Нюпорт Биич, Калифорния. Назад
Опитът на Гърни във Формула 1 може да бъде сън за доста от съвреченните пилоти с неговите седем победи в периода 1959-а - 1970-а. В служебния му списък фигурират 18 подиума, а сред най-известните моменти в кариерата му е надпреварата през 1967-а за Гран При на Белгия. Той печели състезанието с болида Eagle Gurney-Weslake V-12, ставайки първият и единствен засега американец победил в кръг от Формула 1 с болид собствена конструкция.
И в Индикар Гърни е много успешен състезател и конструктор. От 1962-а до 1970-а, Гърни има седем победи, но не успява да спечели Индианаполис 500. Два пъти е втори в Инди 500 – през 1968-а след Боби Унзър и през 1969-а след Марио Андрети.
Наскар е най-добрият арометър за разностранния пилотски талант на Гърни. Докато други пилоти имат сериозни проблеми при смяната на формула с прототип тип Уинстън къп, Гърни е сред най-силно представящите се там пилоти. Победите му са през 1963, 1964, 1965, 1966 и 1968.
През 1966-а Дан Гърни се присъединява към усилията на Синия овал с модела GT40, а неговият автомобил с №3 печели първа позиция в стартовата решетка. Победата обаче отива при колата с №2 , карана от Брус МакЛарън и Крис Амън. На следващата година, обаче, няма кой да го бие – в партньорство с Ей Джи Фойт печели втора победа за американската марка побеждавайки Ferrari на собствената им територия. На подиума Гърни поставя началото на традиция без която днес не минава нито едно награждаване – дъждът от шампанско.
Гърни е известен и с конструкторските си способности, основава собствена компания за спортни модели All American Racers. Неговата кола AAR Eagle Mark III с турбо двигател на Toyota доминира надпреварата IMSA GTP в първите години на последното десетилетие на миналия век. След 13 победи през 1992-а AAR Eagle Mk III е направо убиец през следващата, печелщ всяко състезание в което стартира.
Истински новатор Гърни успява да преизобрети дори мотоциклета, представяйки своя фамозен модел Gurney Alligator, предлагащ изключително нисък център на тежеста. През последните си години взема участие и в конструрирането на радикалната пистарка DeltaWing.
Според послдните му желания погребението ще е в закрит семеен кръг, а фамилията вместо цветя предлага на почитателите му да направят дарение за болничната фондация Hoag Hospital в Нюпорт Биич, Калифорния. Назад
Галерия
Не пропускайте дори една новина!
Запишете се за нашият информационен бюлетин:
Получавайте най-новите автомобилни новини директно в пощата си. Можете да се отпишете от услугата когато пожелаете.Подобни статии
Авто Новини
Automakers press releases
Ретро
Спорт
Mercedes-Benz