Ще помири ли домоуправителят съседите

Ще помири ли домоуправителят съседите

© Цветелина Белутова

Да оправим нещата веднъж завинаги".
"Да оставим нещата така, както ги е подредил животът"


Репликите са на двама съседи - антагонисти, от култовия филм на 70-те години "Топло", който пресъздава перипетиите на членове на една етажна собственост докато опитват да вкарат парно отопление в кооперацията.


Трийсет и девет години след като филмът излезе на екран отношенията между съседите в сградите не са се променили ни най-малко. Само дето сградите са се захабили още повече, а по фасадите им са плъзнали снопове кабели и са накацали климатици.




И ако съществуването на домови книги, макар и преименувани на "книга на собствениците" продължава, а практиката за събиране на такси за поддръжка на общите части на ръка от врата на врата е далече от отмиране, годините на демокрацията родиха една


нова професия - професионален домоуправител.


Няма точни данни нито за София, какво остава за страната, за това каква част от сдруженията на собствениците са поверили управлението на общите части на имотите им на външен професионалист. Услугата е нископлатена, а клиентите - изхабени, изтормозени, с лоши взаимоотношения, разказва управителят на Входове.бг Тодор Александров, който е от девет години на пазара.


В идеалния случай би трябвало етажната собственост да подписва договор с професионалния домоуправител за дейностите, които му възлага да управлява. В най-евтиния вариант - около 3-4 лв. на месец на апартамент (според справка в сайтовете на различни компании) това са поддържане на домовата книга, свикване и протоколиране на общи събрания, контакти с общинската администрация. Офертите на отделните фирми са различни и могат да включват уреждането на евентуални спорове с ЧЕЗ и "Топлофикация", събиране на пари и плащане на дребни поправки и аварийни ремонти, както и сметките за тока за общите части и асансьора. Общото събрание може да му възложи почистването на стълбището и пред входа, борбата с хлебарките и плъховете, снегопочистването около сградата. Може да му се делегира да събере оферти и да проследи подмяната на дограмата, да предложи и осъществи мерки за подобряване на сигурността. Обемът услуги подлежи на договаряне и е в правомощията на общото събрание да го определи.


Разбира се


всичко си има цена.


Но и цената на жилището се повишава, ако стълбището лъщи, стените са със свежа боя, дограмата приляга плътно, входната врата се заключва, асансьорът е безшумен, а таваните и мазетата са действително полезна площ, а не затрупани с вехтории и пожароопасни.


Състоянието на стълбището, стените, входната врата, асансьора, мазетата, таваните, покрива - е лакмусът за атмосферата в блока. И когато някой от спорещите съкооператори реши да продаде жилището си, прозорливият кандидат - купувач ще изрази резерви, а цената ще се окаже по-ниска, ако общите части са занемарени.


В представите на българина най-добрият домоуправител е пенсионер, офицер от резерва, разказа пред "Дневник" строителен предприемач, чиито опити да предаде сградата на собствениците със сключен договор с професионален домоуправител обикновено удрят на камък.


Не всички входове обаче могат да се похвалят с


енергичен и пробивен съсед


с много свободно време и ентусиазъм да чете закони и разпоредби. За съжаление обаче във всеки вход винаги се намира поне един вечно несъгласен, коментира домоуправителят Никола Карамитев, който живее в широкия център на София. В неговия вход домоуправителят и касиерът се сменят на всеки две години като идеята е всеки от обитателите на шестте етажа да се натовари с тази задача за общото благо и съответно да подхожда с по-голямо разбиране и да се чувства въвлечен в живота на общността.


И според домоуправителя на обществени начала, и според професионалния му колега, основният проблем е неплащането на сметките. Най-много 70% е събираемостта, твърди Александров и продължава, че борбата с това явление е скъпа и сложна и зависи най-вече от наличността по сметката на съвместно живеещите. По изчисленията му са необходими поне 400 лв. в касата, за да се започне съдебен процес, затова за дълг от под 200 лв. процедурата не си заслужавала усилията. Въпреки това той има в практиката си много съсобственици, които са готови да решават в съда споровете с несговорчивите си съседи.


Едновременно с това плащането на сметка в брой на касиера е най-използваният от живеещите начин, много по-популярен от касите на изипей, услугата ипей и банковите преводи.


Воденето на домовата книга също не допринася за подобряването на микроклимата в етажната собственост.


Конфликтите се подклаждат от споровете


за това колко са действително живеещите, защото от това най-често зависи и размерът на сумите, които всяко домакинство плаща за чистачката или за тока на асансьора.


Друг проблем са различните изисквания в общините. За регистрация за етажна собственост в различните квартали изискванията са различни, някъде искали повече документи отколкото другаде, не можели и да разяснят за какво им трябват.


Според експерта е необходима онлайн платформа, с унифицирана домова книга, която всеки собственик
задължително да попълва. Ако не го прави, общината може да налага глоба към местния данък.


Искат много пари, крадат


- такъв е основният аргумент на противниците на системата с професионалния домоуправител. Твърде вероятно е в някои случаи скептиците да имат право. Фирмите, предлагащи тази услуга, не се вписват в регистър, нямат и силни сдружения, които да рекламират тази дейност. Съществува, например, Национална асоциация на домоуправителите, но последната новина в сайта й е от 2015 г., няма активност оттогава и Асоциация на управителите на етажна собственост в България, чийто сайт е слабо развит, а членовете имат далечна връзка с услугата професионален домоуправител.


Изискването за отчетност също е част от договора между двете страни. Управителят на "Входове.бг", например, се е ангажирал да представя онлайн постоянна пълна отчетност за приходите, разходите и наличните пари в касата, и сканирани отчетни документи. Подобна услуга се предлага и в други дружества, някои се ограничават до периодични отчети.


Заради съмненията и подозренията често професионалните домоуправители са обект и на множество жалби до всевъзможни институции - общината, НАП, прокуратурата. Затова, те предлагат някакви последици за жалващите се, ако сигналите им не се потвърждават.


Всичко, което трябва да знаете за: