КЗП съветва потребителите: Не купувайте смартфон от всеки!

Проверявайте внимателно и разходите, свързани с устройството
21
КЗП съветва потребителите: Не купувайте смартфон от всеки!

При покупката на смартфони потребителите внимателно да проучват обектите и да избират оторизирани търговци, посъветва председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в студиото на Bloomberg TV Bulgariа.

Маргаритов коментира данни от глобално проучване на изследователската компания Counterpoint Research, според което хората сменят смартфоните си средно на 21 месеца. 

По думите му офертите в социалните мрежи и електронните платформи на принципа на споделената икономика невинаги дават гаранция за произхода и качеството на предлаганите устройства.

"Ако телефонът се закупи, включително и онлайн, от официални представители на съответните производители, тогава има законова, много често и търговска гаранция. Тя дава на потребителя правото при дефект на устройството да предяви претенция към търговеца и съответно той да има задължението да го ремонтира за своя сметка в едномесечен срок. А когато това стане в първите шест месеца след закупуването, потребителят въобще не е необходимо да доказва причината за дефекта", разясни Маргаритов.

По отношение на разходите шефът на КЗП препоръча хората да не си купуват нещо, което не им трябва. "Ако един телефон е със свръхвъзможности, но те не са ни необходими, това би могло да доведе само до нежелани допълнителни разходи", посочи той, като обърна внимание и на това да се преценява доколко офертата действително е изгодна.

"Понякога цената на устройството е много ниска, но това е съпровождано с абонаментни планове, които предполагат по-сериозни разходи", каза председателят на КЗП. Той обяви, че Комисията вече е постигнала споразумение и с трите мобилни оператора за облекчаване на неустойките при предсрочно прекратяване на договор.

"Когато има срочен договор и потребителят желае да го прекрати без конкретна причина предсрочно, той дължи максимум три такси като неустойка, а не всички до края на периода. Но ако при сключването на договора е било закупено мобилно устройство, се дължи обратно и съответният остатък от цената му”, допълни Маргаритов.

Статистиката сочи, че от над 20 000 оплаквания в КЗП годишно около 30% касаят телекомуникационните услуги. В изминали периоди процентът е бил и по-висок, но вече и други сфери на потреблението навлизат с повече сигнали. „Дължи се на факта, че всеки от нас има такова устройство, затова чисто статистически вероятността да се случи някакъв проблем е по-голяма, отколкото в други сфери на потреблението”, обясни Маргаритов.

По думите му най-често оплакванията са по повод дефекти и отказ на търговеца да ремонтира безплатно устройството, въпреки че то все още е в гаранция.

"Често търговците отказват ремонт, защото твърдят, че в устройството има инсталиран нерегламентиран софтуер, който е причинил повредата. Затова трябва да бъдем предпазливи, когато към нас се отправят оферти за инсталиране на различен софтуер, например игри, тестове и т.н., тъй като те могат да съдържат някакви вируси", даде пример председателят.

Понякога обаче търговците злоупотребяват с това и неоснователно отказват да извършат рекламация или изискват заплащане. "В големия брой случаи успяваме да съдействаме на потребителя да получи или ремонт на повреденото устройство, или – ако това е невъзможно – замяната му с друго или връщане обратно на парите", подчерта Маргаритов. Той посъветва търговците да приемат рекламациите на потребителите, да разглеждат всеки случай с необходимото внимание. Когато пък отправят оферти, да не спестяват важна информация, за да може потребителят да направи своя правилен избор.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


21
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
19
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 16"За толкова пари мога да си достава доста повече удоволствия от една покупка..."Еми достави си. Какво съдиш различните от тебе хора?! Всеки си има глава на раменете и сам си определя за какво ще си дава изкараните или там получените пари.Аз пък с удоволствие извадих преди 3 години 1.5к лева за последната ябълка и сега пак ще ги извадя с удоволствие.
18
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Интервсно мие виваком кога вечер ще си оправят фюжъните доиде ли 21до 23 тв не се гледа сигорно трафика е слаб а или като не ползвам тоя вид услуга е така
17
2
 
4
 
! Отговори
xiaomi преди 6 години
който разбира купува,от алиекпрес
16
0
 
4
 
! Отговори
Bay Hoy преди 6 години
До Анонимен 16"Много ми е чудно, защо за нещо, което я използвам 3 минути на ден я не, трябва да давам излишни пари."Правилно - за 3 минути на ден - достатъчен ти е съвсем обикновен телефон.Даже като се замисля - и телефон не ти трябва - всеки би ти услужил за 3 минути !!! :)Преброяването на керпедените да започне ... СЕГА !!!
15
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Много ми е чудно, защо за нещо, което я използвам 3 минути на ден я не, трябва да давам излишни пари. Телефона е инструмент за мен. Не е бижу, не е играчка. Имам други играчки и начини да се разкрасявам. Естествено, остава момента на удоволствието от покупката. Но заслжава ли си за едното удоволствие да изсипя една заплата? За толкова пари мога да си достава доста повече удоволствия от една покупка...
14
0
 
2
 
! Отговори
Bay Hoy преди 6 години
До Иван"Гледам като намеря коректен търговец да си работя с тях. За телефоните първият ми смартфон, който си купих, беше за 230 лева. Следващият за 180 лв."За толкова пари ... можеш да си купиш мноогоо хубав телефон - домашен с шайба !Виж за добър смартфон си отдели едни 600 - 800 лв., другото си е детска играчка - с уговорката, че телефона е добър за среден клас !Керпедените да не спорят за цената - то за тях има "специални оферти" - преподписване на договор за 2 години - и телефон за 1лв.
13
0
 
0
 
! Отговори
вивахалмалкал преди 6 години
от тях не си копувайте телефон. На 3-тият ден ако даде дефект неможе да се замени трябва да е дал до 24 часа. Което е невъзможно защото трябва да се зареди все пак. И трябва да го оставиш за ремонт. В такъв случай казваш им май у дуп и продължаваш напред.
12
0
 
0
 
! Отговори
До 10 преди 6 години
Кои пък те е вързал и те е накарал да си даваш парите за нещо?Свободата да си я заслужиш трябва да имаш с какво да я измислиш.
11
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
КЗП работи, за разлика от всичко друго в България, но за това си има и причина. Понеже от Запад са натиснали тук управялващите от различните "партии" (мафии) да може западняците, които живеят (или работят) в България да имат права като потребители. Иначе и КЗП нямаше да действа, както всичко останало не работи в тази "държава".
10
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
КЗП вместо да ми се мота в ефир, да вземе да ми разгледа жалбата, която пуснах преди 2 месеца и по която вест НЯМА.
9
5
 
1
 
! Отговори
Тинтири Минтири преди 6 години
До шматкаНевероятно... още има хора, които си вярват, че сме свободни. Да, те "не могат" да ти кажат откъде да купуваш, но мутрите и мафията ще те принудят да купуваш от когото и на каквато цена искат. Пък ти пак си мисли, че си свободен.
8
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Едно време 60% от трафика в интернет беше пoрно, a сега се генерира от ботове. За какво ми е смартфон?
7
3
 
3
 
! Отговори
Иван преди 6 години
Гледам като намеря коректен търговец да си работя с тях. За телефоните първият ми смартфон, който си купих, беше за 230 лева. Следващият за 180 лв. Като си изградиш точна представа какви характеристики ти трябват и за какво ще го ползваш(същото важи и за лаптопи и т.н.) лесно намираш каквото ти трябва и в последствие преценяш с какво да направиш компромис(дали цена, дали марка, дали типа на екрана).
6
0
 
12
 
! Отговори
ОО преди 6 години
Лелелееее каква ВЕЛИКА мисъл.И за това им плащат заплати......Страшна работа.
5
1
 
11
 
! Отговори
гост преди 6 години
Най вече не купувайте от Ментел! Свалят при всякакъв дефект гаранцията!
4
6
 
7
 
! Отговори
шматка преди 6 години
До 2Те не могат да ти кажат от кого да купуваш.Ти си свободен човек и избора си е твой.Те само ти казват че това на раменете ти не е закачалка за шапка.
3
2
 
24
 
! Отговори
Потърпевш. преди 6 години
Пускал съм жалба за отказан ремонт 2 годишния срок. От КЗП ме препратиха на помирителна комисия(все едно да вървя на ... ). Като въобще не се произнесоха по казуса.Или ги мързи и са некомпетентни или от големите фирми им плащат.Един съвет не разчитайте много на гаранцията вероятно на 70% ще ви откажат ремонт. Жалко, че няма официална статистика.
2
1
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
От кой да купуваме свършете си работата бе аман от непотребни комисии и заплатаджии вкарайте неизрядните в затвора бе, тикви със тикви.
1
2
 
27
 
! Отговори
Иврупеец преди 6 години
Не купувайте откъде да е,а само от Телинор ,вивател и ментел. Монополът трябва да върви.