В столичния квартал Ючбунар малцина могат да те упътят към Политехническия музей, но повечето се сещат за къщата на Георги Димитров в началото на "Опълченска", чиято прилежаща сграда музеят от 1992 г. заема.
Там, освен ретро автомобили, фонографи и всякакви уреди от зората на миналия век, може да бъде разгледана изложбата "Български архитектурен модернизъм", която тръгна през април от Варна и след посещения в Бургас и Казанлък, от 7 септември вече е в София.
Тя е плод на ентусиазма и изследванията на двама млади изкуствоведи, пленени от дискретния чар и елегантната функционалност на междувоенния модернизъм. За разлика от предхождащите го тържествени стилове като сецесиона и по-импозантните му наследници след 1944 г., които наследяват много от неговия език, той е изчистен, строг и минималистичен. Украсата на тези сгради е скрита вътре, където архитектите често проектират впечатляващ интериор и дори обзавеждане. Затова и според организаторите българският архитектурен модернизъм е недооценен - пресен пример е намерението за преустройство на Гранд хотел "България", паметник от национално значение и най-знаковата му сграда, на което те се противопоставят.
От няколко години Васил Макаринов и Теодор Караколев събират проявленията на тази архитектура - основно от средата на 20-те до средата на 40-те години на миналия век - във фейсбук групата "Български архитектурен модернизъм". Примерите са много и от цялата страна, като се започне от насрещните кооперации на Недков и Урумов на столичния булевард "Витоша" 48 и 59, БНБ, МВР или Морското казино в Бургас до доходни здания, училища, електроцентрали, бани, частни къщи и дори църкви.
Познават се по лентовидните и ъглови прозорци и комбинацията от полуцилиндрични, квадратни и дъговидни форми в различна височина, чиито плоски покриви обикновено образуват тераси. За отправна точка на изследването си Макаринов и Караколев приемат всичко, строено на принципа "формата следва функцията", а за условен край - 1948 г., когато частната архитектурна практика е забранена. Време, в което много български архитекти, завършили в чужбина, се завръщат с желание да наложат най-новите стилове, подпомогнати от местни индустриалци, бума на кооперативното строителство и навлизането на стоманобетонните сгради.
За съжаление този период се оказва и недобре проучен. Единственият архитект, занимавал се с него - Любинка Стоилова, е консултант на проекта. Отвъд известните примери, десетки сгради търсят без автори, други имена са лично откритие на Макаринов и Караколев. Събраното от групата е резултат от няколкогодишно ровене из архивите и буквално чукане по хорските врати. Така например попадат в дома на Костадин Мумджиев, архитект от Пазарджик, проектирал десетки жилищни и обществени сгради в София и около родния си град. Тази, на централна столична улица, е запазила дори оригиналното си обзавеждане, проектирано от самия него.
Друг архитект с внимание към интериора, за който се знае много малко, е Васил Василев. Освен на жилищни сгради на големи столични булеварди, той е проектант на единствената с басейн на покрива - тази на ул. "Цар Освободител" 10. Позната и като бившия "Минералсувенир", според Васил Макаринов тя е строена от сина на издателите на списание "Икономия и домакинство", а басейнът е бил част от балнеолечебница. Днес на покрива се помещава галерията за съвременно изкуство Swimming Pool, взела названието си от него.
Един от петте принципа на модерната архитектура, формулирани от Корбюзие, са така наречените "небесни градини" - използването на покрива като място за озеленяване и отмора. Такива има и в София, но за съжаление малко от тях се ползват. Пример е ресторантът на покрива на Държавна агенция "Архиви" (някога сграда на "Дженерали"), известен със своята гледка. Някогашният хотел КООП в София на ъгъла на пл. "Славейков" и "Раковски" също е бил планиран с ресторант - лампите и парапетите отгоре още стоят. Много жилищни кооперации и дори БНБ също имат покривни тераси.
Не всички тези сгради са част от изложбата, която се фокусира върху примери на модернизма от цялата страна - Хасково, Пазарджик, включително сгради с традиционни и религиозни функции като Сливенската митрополия и църквата "Свети Иван Рилски" в Бургас (арх. Захари Илиев). Друга интересна сграда е общинската баня в Ямбол. За софиянци обаче ще има тур на 17 октомври. В него със сигурност ще влезе къщата на Ангел Кантарджиев (арх. Ив. Васильов и Д. Цолов), скрита зад няколко кооперации на бул. "Цар Освободител" - един от малкото примери за добре реставрирана къща от тези години, според Васил.
Проблемът с автентичността на тези сгради е много сериозен, смятат от "Български архитектурен модернизъм". Най-често се сменят дограмите и растера (разчленението) на прозорците, както и самите прозорци, когато са специфично извити. Подобна съдба сполетя преди време друг впечатляващ пример на модернизма - Дома на железничарите и моряците в София на ул. "Мария Луиза", чието извито остъкляване бе заменено от къси, плоски прозорци с бяла PVC дограма. От Съюза на транспортните синдикати се аргументираха, че възстановяването на оригиналната фасада е твърде скъпо - а и сегашното положение "не пречи на срещите на високо ниво".
Изложбата "Български архитектурен модернизъм" е в Политехническия музей до 27 септември и ще работи днес, понеделник, вторник и сряда до 17 ч. От 2 октомври ще се премести в Нов български университет, който я подпомага и издава и каталога.