Битката във Формула 1 се завърза, сигурен шампион ли е Хамилтън

Битката във Формула 1 се завърза, сигурен шампион ли е Хамилтън

© Reuters

Шест състезания преди края на сезона във Формула 1 Люис Хамилтън отвори преднина от 28 точки пред големия си съперник Себастиан Фетел. Победата на британеца в последното състезание в Сингапур накара много от специалистите да му дадат голямо предимство в решителен момент от сезона.


Трикратният световен шампион изглежда много уверен по пътя си към четвърта титла, а вече на 32 години има и достатъчно опит, за да не допуска сериозните грешки от миналото.



Основният въпрос обаче е решен ли е шампионатът с подобно изоставане, каквото има Фетел? В сезон, в който нещата се случват толкова бързо, а драма не липсва, логичният отговор би трябвало да е не, но кой знае.


Случилото се в Сингапур


Уикендът в Сингапур премина през множество обрати и в крайна сметка завърши не по начина, по който се очакваше. Още в петъчния ден изненадващо "Ферари" показа огромно изоставане и нелогични проблеми, а "Ред Бул" впечатли всички със скоростта си. "Мерцедес" и Хамилтън останаха на заден план, след като уличното трасе не пасва на характеристиката на болида W08 и беше логично те да губят точки.




В събота "Ферари" направи огромна крачка напред, а Фетел грабна полпозишъна с невероятно представяне. Кими Райконен беше четвърти в квалификацията, но в падока започна все повече да се говори, че от Скудерията са способни да вземат трета двойна победа през сезона, след тези в Монако и Унгария.


В неделя последва нова промяна на 180 градуса – дъжд, удар между Фетел, Райконен и Макс Верстапен в първата обиколка, и победа за Хамилтън.


Фетел водеше в продължение на целия сезон, но след трите поредни победи на Хамилтън вече изостава с 28 точки.

© Reuters

Фетел водеше в продължение на целия сезон, но след трите поредни победи на Хамилтън вече изостава с 28 точки.


"Случилото се все още няма научно обяснение. Бяхме много зле в предните два дни, а в неделя колата беше невероятна, Люис беше много бърз. Единственото, което аз си мисля е, че нашите гуми работеха по-добре при по-ниските температури, които имаше заради дъжда", обясни шефът на "Мерцедес" Тото Волф.


С обяснения или без, Хамилтън нанесе огромен удар по шампионските амбиции на Фетел, а "Мерцедес" дръпна със 102 точки в битката при конструкторите.


Ключовата дума е постоянство


Още преди началото на сезона от "Ферари" заявиха, че не броят на победите, а постоянството през годината ще решат титлата. Легендарният италиански тим търси първи успех от 2007 г. и в началните шест състезания изглеждаше като отбор, който знае как да спечели отново титлата.


Фетел записа три победи и три втори места до Монако, и поведе с 25 точки пред Хамилтън. Въпреки проблемите му в следващите три старта, в които дори не се качи на подиума, той запази приличен аванс от 14 точки след успеха си в Унгария.


Ситуацията претърпя нов обрат с трите поредни победи на Хамилтън. Той триумфира в Белгия и Италия след 4-седмичната лятна почивка, а това наклони везните в негова полза. По традиция този, който печели двата старта след паузата на "Спа" и "Монца", става и шампион. В последните осем сезона имаше само две изключения – 2010 и 2012 г., когато Фетел не спечели на нито едно от двете трасета, но накрая триумфира.


Фотогалерия: Формула 1 на "Монца" - скорост, емоция и безапелационна победа за Хамилтън >


След 14 състезания Хамилтън има седем побед и само още две качвания на подиума, а това се случи в първия и третия старт – Австралия Бахрейн с две втори места. По този показател Фетел е малко по-постоянен – четири победи и още шест подиума (пет втори и едно трето място). Отпадането в Сингапур обаче може да му струва скъпо.


Статистиката сочи, че напоследък не пилотът с най-много победи става шампион в края на годината. Така беше и миналата година, когато Нико Розберг успя да грабне трофея, макар че имаше девет успеха срещу 11 за Хамилтън. Същото важи за Фетел през 2010 и 2012 г., когато стана шампион с рекордно ниския брой от по пет победи.


Поглед към историята


Безспорно аванс от 28 точки само шест състезания преди края е колосална разлика, която няма да се стопи лесно. Формула 1 обаче помни невероятни обрати, които превръщат някои от битките за титлата в легендарни дуели.


Една от паметните битки е тази между Джеймс Хънт и Ники Лауда през 1976 г. Тогава седем кръга преди края британецът изостава с 36 точки, при това при старата точкова система, при която победа носеше девет точки.


Най-скорошният обрат, който Формула 1 видя беше през 2010 г. и беше сътворен именно от Фетел. Тогава две състезания преди края той изоставаше с 25 точки от Фернандо Алонсо, но спечели в Бразилия и Абу Даби, а с трето и седмо място испанецът остана на четири точки от световната титла.


Германецът е обръщал шампионат, в който изоставаше с 25 точки два кръга преди края.

© Reuters

Германецът е обръщал шампионат, в който изоставаше с 25 точки два кръга преди края.


Хамилтън също има опит с подобни битки в края на сезона, но от другата страна – той знае какво е чувството да загубиш от водеща позиция. През 2007 г. британецът караше първия си сезон във Формула 1 и беше много близо до това да стане първия дебютант световен шампион, след като спечели неверояна победа на "Фуджи" и два кръга преди края имаше аванс от 17 точки пред Кими Райконен.


Финландецът се нуждаеше от две победи и поне една грешка на младия си съперник от "Макларън". В следващия старт в Китай Хамилтън не завърши, след като затъна в мокрия пясък на входа на алеята на боксовете и отвори вратата за Райконен.


Драмата беше пълна в последния старт на пистата "Интерлагос" в Бразилия, когато Хамилтън имаше много проблеми и завърши седми, след като шестото му гарантираше титлата. В крайна сметка британецът остана със 109 точки срещу 110 за Райконен.


Хамилтън гледа към пореден рекорд на Шумахер


С титла или без, сезон 2017 ще остане специален за Люис Хамилтън. Той подобри рекорда на Михаела Шумахер за най-много полпозишъни в историята, като вече има 70, с един повече от легендарния германец.


Британецът не пожела да коментира генерално битката за титлата с Фетел, но изказването му беше разтълкувано като много уверено от всички специалисти. Това се дължи на факта, че Хамилтън вече мисли повече за следващ рекорд, който да покори.


Хамилтън вече мисли за рекорда от най-много победи на Михаел Шумахер - 91.

© Reuters

Хамилтън вече мисли за рекорда от най-много победи на Михаел Шумахер - 91.


"Честно казано нямам желание да гоня рекорда на Михаел от седем световни титли, мисля че никой няма да го достигне. Но защо да не стана №1 по победи в историята", каза Хамилтън, който има 60, а Шумахер е с 91.


Със средно 10 победи на сезон, какъвто е графикът на британеца, той ще може да изравни Шумахер през 2020 г.


"Битката за титлата е много завързана, но мисля, че победата в Сингапур е много важна. Преди състезанието си говорихме просто как да намалим пораженията и да загубим по-малко точки, а сега ситуацията се обърна. Още когато заваля преди състезанието знаех къде ще завърша", каза шампионът за 2008, 2014 и 2015 г.


Какво предстои за "Ферари"


С едва едно състезание, което фаворизира болида "Ферари" до края на сезона, това в Абу Даби, Фетел и екипът му трябва да се надяват на много добро представяне на всяка писта, за да успеят да откраднат титлата.


Според всички в Маранело битката не е загубена, като още след финала в Сингапур от Скудерията демонстрира, че гардът не е свален.


"Има още много състезания до края, видяхте че ситуацията се мени динамично и вече няколко пъти през сезона станахме свидетели на обрати. Не сме се отказали и ще се борим до самия край", каза шефът на "Ферари" Маурицио Аривабене.


"Ферари" ще използва последната, подобрена версия на двигателя си в Малайзия, с надежда да съкрати изоставането от "Мерцедес" в скоростта.

© Reuters

"Ферари" ще използва последната, подобрена версия на двигателя си в Малайзия, с надежда да съкрати изоставането от "Мерцедес" в скоростта.


Фетел, който мечтае да се изравни с Хуан Мануел Фанджо с по пет световни титли коментира лаконично: "Ще имаме още възможности, не ни отписвайте".


Медиите в Италия вече разкриха, че за следващото състезани в Малайзия. "Ферари" ще извади последната версия на двигателя си. Четвъртият ъпдейт по задвижващата система се чакаше още на "Монца", за да се компенсира изоставането от "Мерцедес" в мощността, но инженерите предпочетоха да изчакат.


Твърди се, че "Ферари" е намерил начин да намали теглото и същевременно да подобри надеждността на своя двигател. Изданието "Аутоспорт" изрази теория, според която в направата на буталата е използвано 3D принтиране, което "изгражда компонентите слой по слой, като пчелна пита, правейки ги по-здрави".


Състезанията до края на сезона
Гран при на Малайзия "Сепанг" - 1 октомври
Гран при на Япония "Сузука" - 8 октомври
Гран при на САЩ "Остин" - 22 октомври
Гран при на Мексико "Ерманос Родригес" - 29 октомври
Гран при на Бразилия "Интерлагос" - 12 ноември
Гран при на Абу Даби "Яс Марина" - 26 ноември


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията: