В сянката на Ориента: Балканите в поглед към себе си в международна изложба на СГХГ

Владимир Димитров–Майстора (1882–1960), "Турски гробища", 1926<br />ХГ "Владимир Димитров–Майстора" – Кюстендил

Владимир Димитров–Майстора (1882–1960), "Турски гробища", 1926
ХГ "Владимир Димитров–Майстора" – Кюстендил

Софийската градска художествена галерия започва сезона с амбициозен международен проект, обединил произведения на четири балкански национални школи. "В сянката на Ориента", с картини на художници от България, Гърция, Сърбия и Румъния, поставили основите на светската живопис в държавите си между средата на XIX в. и 1950 г., търси образа на балканското между Ориента и западните представи за полуострова.


В основата на изложбата са научната конференция "Ориентализъм и Балканите" и влиятелната книга "Балкани. Балканизъм" (Imagining the Balkans) на историчката Мария Тодорова, излязла преди 20 години. В нея Тодорова проследява образа на Балканите в западните пътеписи, исторически хроники, произведения на изкуството и вестникарски статии, за да покаже как представата за Балканите като "задния двор на Европа" битува и диктува разказа за тях от векове.


Симеон Велков (1885–1966)<br />"Помакини", 1914, Софийска градска художествена галерия

Симеон Велков (1885–1966)
"Помакини", 1914, Софийска градска художествена галерия


Подобно на Ориента Балканите са диво и опасно, но и интригуващо място, в което можеш да се освободиш от оковите на цивилизацията. Или както пише американският журналист и доброволец в националноосвободителните войни Артър Смит за София през 1907 г., макар градът да е "загубил живописност" с появата на електричеството и трамваите, "...София не е толкова цивилизована, че да загуби чара на стария свят, пикантния аромат на Изтока. Лустрото на цивилизацията е засегнало повърхностно само някои страни, а в други не е извършило забележими промени. Когато излезеш от коридора на вагона и стъпиш на чистата жълта софийска гара, инстинктивно чувстваш, че Европа е зад теб и ти стоиш в сянката на Ориента."




Изхождайки от тази външна представа за балканското, изложбата търси представите за собственото и чуждото, ориенталското и европейското в работата на художниците от епохата, повечето от които завършват образованието си в чужбина. Изложбата събира произведения от Национална галерия – Музей Александрос Суцос (Гърция), Национален музей на изкуствата в Румъния, Галерия Матица Сръбска, Общински музей на Букурещ и български галерии. Разказът, който изграждат, е разделен в няколко теми, за които изложбата предлага аудиогид, предстои и излизането на каталога.


Константин Величков (1855–1907)<br />"Негър", 1888, СГХГ – Пловдив

Константин Величков (1855–1907)
"Негър", 1888, СГХГ – Пловдив

"Това са цивилизационни отражения, които ни показват многообразието от срещата и съ-съществуването на различни култури и етноси. Едно многообразие, с което днешният глобален свят, в контекста на съвременните политически процеси, се опитва да се справи – понякога със средствата на диалога и толерантността, а друг път – с агресия. Ето защо изложбата "В сянката на Ориента" трябва да се разглежда и като възможност за среща с един вече отминал опит, която да ни даде подходи за оглеждане и осмисляне на настоящия културен хаос обзел съвремието ни, съвремие, в което срещата с Другия, учудващо, а може би пък обяснимо, става все по-трудна", пишат от галерията. "В сянката на Ориента" продължава до 26 ноември.