Играчки от библиотека и четене с родители в столичния квартал "Факултета"

Играчки от библиотека и четене с родители в столичния квартал "Факултета"

© Юлия Лазарова

Библиотека в столичния квартал "Факултета" предлага не само книги, а и играчки. Заедно с читателски клуб, тя е предназначена за ромски деца и родители от квартала.


Така семейства от общността получават достъп до образователни играчки и книжки. "Ученето чрез игра" се постига с помощта на специално обучени доброволци - наречени фасилитатори - които работят с родителите и децата.


По този начин родителите отделят време, в което да играят с децата си и да общуват с другите семейства в квартала. В момента библиотеката за играчки посещават повече от 130 деца.




Играчки от библиотека и четене с родители в столичния квартал "Факултета"

© Юлия Лазарова


В читателския клуб групи от родители имат няколко сесии месечно, в които заедно прочитат детска книжка. След това те получават екземпляри, които взимат у дома, и четат и обсъждат с децата си. През клуба вече са преминали 3 групи по 15 родители.


Майките, които участват в програмата, са щастливи, че на техните деца – както и на тях самите – се обръща толкова внимание.


"Добре е за нашите деца да се интегрират, да учат, да са образовани", казва една от тях. "Даже така имаме повече време да общуваме, като се съберем тук с децата", добавя друга.


С родителите и децата в библиотеката работи Ани Димитрова – една от обучените фасилитатори, които подбират подходящите играчки и книги. Тя също е от квартала и в момента учи право в столичен университет.


Фасилитаторката Ани Димитрова (вляво) представя библиотеката за играчки на представители на ромски общности от Централна и Източна Европа.

© Юлия Лазарова

Фасилитаторката Ани Димитрова (вляво) представя библиотеката за играчки на представители на ромски общности от Централна и Източна Европа.


Участва в проекта, защото вижда как променя децата, как работата ѝ ги кара да се чувстват уверени в себе си, както и да прекарват повече време с родителите си.


"[Това] е много важно, аз съм го имала в моето детство, майка ми да чете с мен, майка ми да пише с мен, майка ми да ме учи на неща, и това ме е изградило като човек. Затова аз искам и други деца да имат същото", заявява тя.


Двете начинания са част от дългогодишен проект на сдружение "Инициатива за равни възможности". Той започва през 2010 и за поредна година е спонсориран от международния "Ромски образователен фонд", базиран в Будапеща.


Даниела Михайлова, която е представител на сдружението, обяснява, че проектът започнал през 2010. Тогава от сдружението разбират, че много ромски семейства не успяват да запишат децата си в столични детски градини. През 2008 Столична Община прави системата за кандидатстване изцяло онлайн, и така много родители, които нямат достъп до интернет, не могат да регистрират децата си.


Затова една от главните дейности на сдружението е подпомагането на ромски деца да кандидатстват чрез онлайн системата в детски градини и училища. Според Михайлова на огромната част от регистрираните деца от ромските квартали в София е било помогнато чрез програмата на сдружението. Въпреки това според нея все още има многобройни пречки пред тяхната интеграция.

Ключови думи към статията: