Обвиненията са чудовищни. Големите германски автомобилни концерни изглежда са се договаряли да поддържат високи цени и да спъват някои технологични развития. При това с почти мафиотски методи, отбелязва "Дойче веле", обобщавайки скандала в германската автомобилна индустрия от последната седмица.
Списание "Шпигел" писа тези дни за таен атомобилен картел между "Фолксваген", "Ауди", "Порше", БМВ и "Даймлер", които още от 90-те години на миналия век се били договорили за единна политика във всички области на бъдещето развитие - по отношение на дизеловите и бензиновите мотори, спирачките, съединителите и предавателните кутии. Твърди се, че производителите са се договаряли помежду си и за избора на доставчици, за цените на автомобилните части, за пречистването на отработените газове в дизеловите автомобили, както и за цените на новите модели коли.
Може да се окаже, че цялата работа е свързана и с актуалния скандал около дизеловите атомобили, ако се установи, че е имало договорки за използването на прекалено малки резервоари за карбамид (AdBlue). Това вещество има свойството ефективно да извлича азотните оксиди от отработените газове. Ако всичките обвинения бъдат потвърдени, ще се окаже, че е имало картелно споразумение, с което концерните са поддържали изкуствено високи цени за купувачите и изкуствено ниски цени за техните поддоставчици.
Според "Шпигел", концернът "Фолксваген" преди около година и сам е сезирал Службата за защита на конкуренцията със сигнал, в който се изказвало подозрение за "действия, нарушаващи антимонополното законодателство. Концернът "Даймлер" също подал подобен сигнал, с който се самообвинява. Тази мярка, каквато има и в данъчната практика, би го предпазила от наказания.
През последните години "Даймлер" поне отчасти се бил оттеглил от тайните преговори на големите германски автомобилопроизводители, твърди "Зюддойче Цайтунг", като се позовава на информация от инсайдери. Това станало вследствие на гръмналия през 2011 година скандал за картела в производството на товарни автомобили. По онова време Еврокомисията наложи на "Даймлер" сочно наказание от 1.1 милиарда евро заради нелегални договорки в тази сфера. Твърди се, че след това "Даймлер" постепенно се дистанцирал от тайните споразумения с останалите производители.
Заподозрените отричат и мълчат