Командарев успя в Кан

Българският екип в Кан

© Павлина К. Желева

Българският екип в Кан

Очакваната с нетърпение световна премиера на най-новия филм на Стефан Командарев "Посоки" в Кан в престижната програма "Особен поглед" премина при огромен интерес и бе изпратена с бурни аплодисменти. Реакциите на акредитираните журналисти, уважили първите две прожекции на филма в зала "Дебюси", бяха изцяло в негова полза, тъй като според тях той показва истината за живота в една малко позната страна с искреност и достойнство.


С топли думи главният програматор на фестивал в Кан и негов директор Тиери Фремо, на когото в крайна сметка се дължи окончателното решение за селекцията на "Посоки" в Кан представи поименно членовете на многобройния български екип и подчерта, че независимо от дългото си отсъствие от фестивала България достойно се е завърнала в него.


От сцената на "Дебюси" Стефан Командарев се обърна към публиката с думите: "Започнах да работя по този проект след като шофьорът на такси, в което се возех, се пошегува, че днес в България са останали само оптимистите, тъй като песимистите и реалистите вече са я напуснали. Този филм е доста различен от това, което съм правил досега и ме отвежда в нова посока." Поканен от Тиери Фремо да каже нещо на български език Командарев се обърна към залата: "Направих този филм и заради двете ми деца и тяхното бъдеще в България" и изтръгна още горещи аплодисменти от присъстващите сънародници.




По време на традиционната фотосесия на екипа на всеки филми акьорите Иван Бърнев, Ирини Жамбонас, Добрин Досев, Борислава Стратиева, Димитър Баненкин и Стефан Денолюбов бяха изпратени с овации от фотографите, които харесаха приятното им излъчване и непринуденото им поведение. От своя страна, в специално подготвено от организаторите на фестивала интервю Стефан Командарев, на отличен френски език, той уточни, че във всяка една от историите на филма можем да открием частица оптимизъм и хуманизъм. Иван Бърнев допълни: "Щастливи сме, че "Посоки" се състезава именно в "Особен поглед", това е признание, че филмът ни не е обикновен".


Съсценаристът Симеон Венциславов бе похвален за оригиналността на драматургическата структура, даваща възможност да се покажат различни страни от съвременния живот на хората в България, а също и за качеството на диалога. Специално бе отбелязана и работата на оператора Веселин Христов, чиято камерата не спира да се движи в кадър и активно допринася за "дишането" на шестте лични истории на филма.


Фотогалерия: 70 години кино и блясък в Кан >


Впечатление направи и прецизната работа на монтажистката Нина Алтъпърмакова, също присъстваща в Кан, чийто прецизен поглед подпомага подчертаването на тънки детайли в силните изпълнения на всички актьори, към който се числят и Васил Василев – Зуека, Асен Блатечки, Васил Банов, Троян Гугов, Добрин Досев, Герасим Георгиев – Геро и други.


В Кан бързо се наложи мнението, че въпреки суровостта си "Посоки" носи оптимизъм. Внушението на авторите, че България има нужда от "ново, по-добро сърце" и че от всички нас зависи да й помогнем да го намери бе възприето напълно адекватно от международната публика.


Филмът, който е подкрепен от българския Филмов център като "нискобюджетен" и който по време на финансирането си успя да привлече копродуценти от Германия и Македония и в последствие бе подкрепен и от "Евроимаж", доказа, че българското кино може да пробива по света. Важното е да сменим "сърцето" и на финансиращата система, така че да тя наистина да стимулира, както мажориталните, така и миноритарните коопродукции с българско участие и да подава ръка на младите ни таланти.


Както каза самият Тиери Фремо, в близко бъдеще Кан очаква "още повече България".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията: