Медиите в САЩ печелят читатели от нападките на Тръмп

Доналд Тръмп

© Reuters

Доналд Тръмп

За Доналд Тръмп традиционните медии са "опозиционна партия" и създават "фалшиви новини". Враждебното отношение на президентската администрация обаче може да се окаже големият шанс на 2017 г. за вестниците, които се опитват да привлекат повече читатели и рекламодатели онлайн.


"Ню Йорк таймс", "Файненшъл таймс", "Уолстрийт джърнъл" и компания "Ганет" привлякоха нови онлайн читатели по време на президентските избори през 2016 г. като превърнаха професионалните си репортажи в стратегия за продажби и сега интересът продължава да расте.


Остава обаче въпросът дали тези нови читатели ще донесат печалби от реклама за вестниците, някои от които търпят критики, че имат политически пристрастия.




Според проучване на компания "Еделман", проведено сред 33 000 души в 28 държави, доверието в медиите се е сринало до рекордно ниските 35%.


И все пак засега има повод за оптимизъм сред изпълнителните директори на медиите и инвеститорите. За последното тримесечие "Ню Йорк таймс", който президентът Доналд Тръмп определи в "Туитър" като "слаб", е добавил рекордните 276 000 абонати за интернет изданието си и е отбелязал ръст между 10 и 15% в приходите от онлайн реклами. От компанията заявиха, че очакват още 200 000 нови онлайн потребители за медийните си продукти през първото тримесечие.


Близо 12% скок (или 113 000) в онлайн абонаментите е отбелязал "Уолстрийт джърнъл" за последното си тримесечие. От компанията твърдят, че броят за януари е дори още по-висок, но отказаха да предоставят точни данни.


Онлайн абонаментите на "Файненшъл таймс" са се увеличили с 6%, достигайки 646 000 през четвъртото тримесечие, а тези за 109-те местни вестника, съставляващи мрежата "Ю Ес Ей Тудей" на компания "Ганет" в страната, са отбелязали ръст от 26%, достигайки 182 000 за същия период.


Освен сайтовете за "фалшиви новини", които разпространяват измислени истории с пропагандна цел, проблем за традиционните медии е и враждебността на Тръмп, който обвини самите тях, че пускат "фалшиви новини".


Главният стратег на президента от Републиканската партия Стивън Банън заяви през януари в интервю за "Ню Йорк таймс", че медиите, а не демократите, са "опозиционната партия".


Общ брой на онлайн абонатите (в милиони) и промяна (в%) по тримесечия за "Ню Йорк таймс" и "Уолстрийт джърнъл":


Прозрачност


За да спечели доверието на читателите си и на рекламодателите, "Уолстрийт джърнал" пусна реклами онлайн и във вестниците по време на президентската кампания. На една от тях беше изобразен флипер с мотото "Без тилт. Честно отразяване на кампанията".


Вестникът публикува реклами и след изборите, за да подчертае, че съдържанието му "се създава, подбира и проверява в истинска редакция".


В опит да увеличи приходите си от абонаменти през януари "Ню Йорк таймс" даде старт на кампанията "Истината", състояща се в онлайн реклами, призоваващи читателите да се регистрират, защото "Истината. Тя се нуждае от вашата подкрепа".


Вестникът иска да убеди читателите си, че е честен и прецизен и планира да започне още една маркетингова кампания през следващите седмици, заяви изпълнителният директор Марк Томпсън по време на последната телеконференция на компанията.


"Файненшъл таймс" води своята кампания "Факти. Истини" като промотира отразяването на изборите и на администрацията на Тръмп.


"Ганет", която се ребрандира на "Ю Ес Ей Тудей нетуърк", използва изборите, за да покаже, че разполага с журналисти в местните вестници из цяла Америка, заяви Анди Йост, маркетинг директор в компанията.


Медиите в САЩ печелят читатели от нападките на Тръмп

© Reuters


Ще дойдат ли рекламодателите?


Разделенията, породени от предизборната кампания, накараха брандовете да избягват публикации, които могат да се сметнат за политически пристрастни, коментира Натали Праут - стратег в базираната в Лос Анджелис брандинг агенция "Феноменън".


Например, ако в навечерието на изборите през ноември се появи реклама на даден бранд в "Хъфингтън пост", може да се сметне, че рекламодателят има либерални възгледи, допълва тя.


Освен това компаниите се притесняват рекламите им да не се появят до "фалшиви новини", така че са по-предпазливи, когато използват програмирани реклами, при които те автоматично купуват място за реклама онлайн чрез трета страна.


Вместо да посочват в кои сайтове не искат да се появяват рекламите им, повечето рекламодатели избират къде искат да ги видят, коментира Бари Лоуентал, президент на нюйоркската агенция The Media Kitchen.


Въпреки скорошния ръст в абонаментите, вестниците все още срещат трудности, смята медийният анализатор Кен Доктор. "Рекламите на хартия бързо намаляват", допълва той. "Основният принцип не се е променил".


Растящият брой на онлайн абонаментите обаче може да привлече рекламодатели в други области, като конференции например, казва Уотфорд, маркетинг директор в "Дау Джоунс", която включва и "Уолстрийт джърнъл".


"Колкото повече хора можем да привлечем, толкова повече ще сме способни да изграждаме и поддържаме силен рекламен бизнес", допълва Уотфорд.


Всичко, което трябва да знаете за: