Защо над 80% от клиентите на БМВ в България поръчват 4х4

Двойното задвижване повишава сигурността на автомобила на суха настилка, като прави управлението й още по-спортно

© БМВ груп България

Двойното задвижване повишава сигурността на автомобила на суха настилка, като прави управлението й още по-спортно

Автомобил с двойно задвижване или без него? При избора въпросът обикновено е финансов, а не заради съмнения в смисъла от наличието й - първо при купуване на автомобила и след това заради очаквания по-висок разход на гориво.


При клиентите на БМВ обаче вероятно този избор вече е решен, ако се съди от данните за България. Компанията отчита, че над 80% от продадените в България автомобили са оборудвани със системата xDrive за задвижване на четирите колела, докато в световен мащаб делът им е над 50%.


От БМВ отчитат, че една от причините за популярността на системата e, че тя не се влага само в SUV-моделите, маркирани с Х, но и в почти всички серии - от първа до седма. Германската компания предлага общо 119 модела с xDrive в 12 серии, включително в гамата на M, i и i Performance, след като в последните години насочи технологията и в комбинация с хибриден задвижващ тракт и платформа с предно задвижване.




SUV моделите на БМВ с маркировка Х по традиция ползват xDrive за по-трудните терени

© БМВ груп България

SUV моделите на БМВ с маркировка Х по традиция ползват xDrive за по-трудните терени


Друга от основните причини хората масово (до 88% от продажбите) да предпочитат 4х4 е, че вече няма съществена разлика в теглото на автомобила и съответно разхода на гориво. Това бяха по-ранни недостатъци, които караха хората да се колебаят дали да се възползват от система, която разглеждаха повече като екстра.


Баварският производител влиза в сегмента на автомобилите с четири задвижващи колела за пръв път преди повече от 30 години. През годините усъвършенстването на качествата й променя и цялостната философия за притежаването на 4х4 задвижване.


Ако в миналото се смяташе, че е полезна предимно на само на лед и сняг, сега благодарение на бързите си реакции, тя осигурява по-висока сигурност при лошо сцепление (мокра настилка, листа, пясък), както и в критични ситуации на пътя. Системата повишава и пъргавината на автомобила, като чрез променливото разпределение на мощността между предната и задната ос противодейства на недозавиването и презавиването и на практика я прави полезна през цялата година.


Системата е особено ценна при влажно време, когато сцеплението с пътната настилка е намалено

© БМВ груп България

Системата е особено ценна при влажно време, когато сцеплението с пътната настилка е намалено


Системата xDrive, която за първи път влезе в употреба през 2003 г. в Х3, действа, като насочва мощността към оста с по-добро сцепление с пътната настилка. Затова автомобилите - независимо дали SUV или от гамата на леките коли, могат стабилно и бързо да потеглят по хлъзгава и стръмна отсечка дори и когато едната ос е изцяло върху лед. В този случай към оста със сцепление може да бъде подадена до 100% от мощността.


Когато сензорите разпознаят опасност от недозавиване при висока скорост в завои при суха настилка мощността се подава от предните колела към задните още преди изобщо да е настъпило нестабилно състояние на автомобила. От друга страна, при презавиване – т.e. при твърде висок задвижващ момент към задните колела - мощността се насочва напред.


В основата на управлението на системата са физичните закони, според които едно колело винаги и в зависимост от степента на триене между пътя и гумата трябва да пренася определена сила. Поради това, при достигане на границите на сцеплението на предната ос (например при недозавиване), задвижващата сила трябва да бъда намалена, за да може автомобилът да следва курса си. Чрез екстремно бързото и своевременно разпределение на мощността се постига баланс между силите при завиване и на задвижване, за да може към предните колела да бъде подадена максимална мощност.


Системата вече е вградена в 119 модела на БМВ, включително M Performance, i Performance и на спортния plug-in хибрид БМВ i8.

© БМВ груп България

Системата вече е вградена в 119 модела на БМВ, включително M Performance, i Performance и на спортния plug-in хибрид БМВ i8.


При равномерно движение xDrive подава 40% от мощността към предната ос и 60% към задната. Когато поради различно сцепление на отделните колела (например мокра настилка, кал, сняг, лед) или промени в ситуацията на пътя (например прекалено висока скорост в завой) условията се изменят, сензорите на DSC го разпознават. От данните - скорост, ъгъл на завъртане на волана, сцепление на колелата, управляващ блок изчислява подходящото разпределение на мощността между осите. Това разпределение е променливо, като до 100 % от цялата мощност могат да бъдат насочени към една от осите.


При базовата xDrive на моделите със задно задвижване раздатъчната кутия с електронно управление е разположена зад трансмисията, приблизително в средата на автомобила. При автомобилите на новата платформа с предно задвижване (БМВ Серия 2 Актив Турър, БМВ Серия 2 Гран Турър, БМВ X1) компонентите са монтирани по друг начин. При тях двойното задвижване се състои от т. нар. PTO (Power Take Off, ъглов редуктор) на основната трансмисия, който отклонява задвижващия момент към задната ос. След това чрез т. нар. Haldex съединител в диференциала на задния мост необходимата мощност се подава към задните колела.

Ключови думи към статията: