"Розов кварц" и "безоблачно синьо" или кой и как определя цветовете в модата

"Розов кварц" и "безоблачно синьо" или кой и как определя цветовете в модата

© Pantone.com

За пръв път тази година вместо с един цвят, светът на модата разполага с два. Те са "розов кварц" и "безоблачно синьо" и вече могат да се видят в колекциите на дизайнерите по целия свят в различни комбинации и нюанси. За хората в бранша цветът на годината е нещо като закон, с който непременно трябва да се съобразят, но за непосветените може би е мистерия кой и как задвижва тези тенденции.


Повелителят на цветовете


Всъщност само една институция има тази власт и авторитет - Институтът по цветовете "Пантон" (Pantone Color Institute). Традицията той да задава модната гама за годината е от 2000 г. насам, но фирмата от която е част - "Пантон", е основана през 50-те на миналия век в Ню Йорк и още от тогава тя е лидер в сферата на печата и графичния дизайн, а сега вече и в модата и интериора.




През 60-те години компанията за печат и реклама въвежда революционната за времето си система за универсално обозначаване на цветовете с кодове, която се ползва и до днес, и ги подрежда в каталози по нюанси. Оттам идва изразът, който и сега се ползва в магазините за бои и платове и в печатниците - "цвят по "Пантон".


По модните подиуми и червените килими на светски събития от края на 2015 г. доминират розовото и синьото

© Associated Press

По модните подиуми и червените килими на светски събития от края на 2015 г. доминират розовото и синьото


Допреди новаторската система нацелването на определен цвят, например за отпечатването на рекламни материали и опаковки на продукти, е било само "на око" и заради това - изключително неточно. От това тогава са се получавали аномалии като това един и същ продукт да изглежда по различен начин с всяка нова партида.


"Пантон" въвежда също и популярния цветови модел CMYK. Така нареченият "цмик" е формула от четири основни цвята мастило - циан (С)- синьо, маджента (М) - пурпурночервено, жълто (Y) и черно (К), като чрез смесването им в различни пропорции се получават всички останали възможни цветове.


Комбинацията от розово и синьо може да се види и в природата

© Pantone.com

Комбинацията от розово и синьо може да се види и в природата


През 2000 г. Институтът по цветовете за пръв път решава да определи цвят на годината и това бързо се превръща в норма - самото обявяване се превръща в събитие, а модните дизайнери вече дори не помислят да започнат работа по новите си колекции преди него.


Цветът се избира на тайни срещи, които обикновено се провеждат в европейски столици в присъствието на големи имена от модните среди и специалисти по цветовете от целия свят. След няколко дни на презентации и дебати се ражда победителят, а събитието е документирано изцяло и всяка година се публикува в луксозното издание Pantone View, разпространявано на цена от 750 долара.


Цветовете на 2016 г.


На фона на войни, страх от тероризъм и етническо напрежение, тази година "Пантон" избира възможно най-спокойните и ведри тонове - светло розово и небесно синьо, наречени "розов кварц" и "спокойноствие" (от англ. serenity - мир, спокойствие, безоблачност). С обявяването на цветовете в края на миналата година институтът обясни, че избира точно тях за 2016 г. именно като контрапункт - за да внесат малко визуално спокойствие в обтегнатата световна обстановка и вечния стрес на модерния живот.


Освен това меките гами на розовия кварц и спокойното синьо дават възможност за комбиниране с много други пастелни тонове. Досега цветовете на "Пантон" винаги са били ярки и дръзки, например миналогодишната марсала или смарагдовото зелено от 2013 г.


"Розов кварц" и "безоблачно синьо" или кой и как определя цветовете в модата

© Pantone.com


Причината да измени на традицията си и този път да определи два цвята пък е защото те се балансират взаимно прекрасно. Комбинацията от топлото розово и успокояващото хладно синьо създава асоциации едновременно за здраве и разцъфване и ред, чистота и спокойствие, смятат от Института "Пантон".


Друг повод за разчупването тази година е и това, че в много части на света революцията на половете е в разгара си и това непременно трябва да се отрази в модата, допълват от Инстиута.


Борбата на модерните общества в момента е за пълно равенство и свобода в изразяването на мъжете, жените и хората, които се самоопределят по различен начин. Новите поколения потребители държат да изразят себе си чрез стила си и не се страхуват от това, че може да бъдат вкарани в калъп или критикувани за решенията си.


Дигиталната ера отвори очите ни за безброй различни подходи на експресивност, коментират от престижната институция. Съчетанието на типично женското розово и класическия мъжки цвят синьо ще даде възможност на всички да са част от модата тази година, убедени са те.



Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията: