"Винил". Като материалът, от който са направени грамофонните плочи. Като символа на епохата на истинския, разюздан, неподправен и непретенциозен рокендрол. Като заглавието на новия мултимилионен сериал на HBO, продуциран от гигантите в музиката и киното Мик Джагър, Мартин Скорсезе и Терънс Уинтър.
Действието във "Винил" се развива в една от най-динамичните епохи в историята на музиката - 70-те години на миналия век и разказва историята на Ричи Финестра (Боби Канавале) - алкохолизирания мениджър на звукозаписната компания American Century, затънала в дългове и договори с демодирани групи. Точно когато e на път да зареже бизнеса си, Ричи попада на концерт на непозната група - бъдещите икони на пънка в Америка New York Dolls, които с трясък му връщат любовта и вярата в музиката.
Премиерата на сериала е тази неделя по HBO в целия свят, а заради часовата разлика у нас ще може да се гледа в 4 сутринта или в понеделник вечерта. Пилотният двучасов епизод е режисиран от самия Скорсезе. "Дневник" публикува интервю с великия режисьор, предоставено за България от HBO.
Мик Джагър ви е потърсил преди две десетилетия с идеята си за "Винил". Какво означава тя за вас сега, когато я виждате реализирана?
- Ще ви кажа. Много време мина откакто за пръв път обсъждахме тази идея. През няколко години се събирахме, за да говорим за нея, и всеки път тя се разрастваше, менеше си формата и размера. Започна от филм, премина през епичен филм и достигна до сериал. И за двама ни е удоволствие да я видим най-после реализирана.
В кой момент стана ясно, че трябва да е телевизионен сериал, а не пълнометражен филм и защо?
- Не помня в кой момент се случи, но помня, че си казахме, че историята започва да става твърде голяма - като за сериал. Имаше толкова нишки за следене, които в края се преплитат - нямаше как да се лишим от някоя от тях, защото всичките са част от цялостната история.
С Тери Уинтър сте работили няколко пъти заедно - по "Престъпна империя", "Вълкът от Уолстрийт" и сега "Винил". Кое според вас е това, което прави неговите сценарии и вашето режисиране толкова добра комбинация?
"Винил", както и предишните ви два съвместни проекта, са посветени на сриването на империи. Кое в този сюжет ви привлича и защо е толкова добра основа за драма?
- Винаги ме е привличал, наистина. Предполагам, че е защото видях да се случва в реално време, т.е. живял съм в тези времена, в които можеше да видиш момчета като от "Добри момчета" и "Казино" да карат кадилаци в костюмите и обувките си за хиляди долари, с маникюра и прическите. И тогава вече можеше да видиш падението - историята се пишеше пред очите ти.
Това е драмата - да познаваш околния свят като частица от самия себе си, да го приемаш като нещо реално и абсолютно, докато не изпаднеш в ступор и пълно объркване, когато го видиш да се разгражда пред очите ти. Понякога това се случва на много ниско ниво - в семейството ти, в къщата ти. Понякога е цялата философия на начина ти на живот. А понякога е бизнесът, начинът на вършене на нещата - както е във "Винил".
Каква е основната разлика между режисирането на филм за големия екран и пилотен епизод за телевизионен сериал?
- Необходимо е известно време да напаснеш нещата - ситуацията, героите, да зададеш тона, да определиш някои повтарящи се мотиви из сериите. Извън тези подробности, трябва просто да се заловиш за работа. Същото е.
Ню Йорк е вашият роден град и често е мястото на действието във вашите филми. Какви са спомените ви от него от началото на 70-те години?
- По-голямата част от 70-те прекарах в Лос Анджелис, но разбира се, често се връщах и в Ню Йорк. За мен това беше и всъщност все още е Ню Йорк - град в процеса на разпадане. Стачките на боклукчиите, метрото, което никога не беше навреме, престъпността - за мен това беше Ню Йорк. Обаче в комплект с невероятната креативност - авангардната и независимата кино сцена, изключителните събития във визуалното изкуство, музиката, театъра, и разбира се рокендрола - ето на това е посветен нашият сериал.
Великите неща не се случват в спокойни обстановки, изпълнени със спокойни хора. Беше неповторимо време за правене на кино, музика, опери, постановки и каквото още се сетите. Сценарият, кастингът и след това снимането на "Винил" ми върнаха всички тези спомени. Днешният Ню Йорк за мен е някакъв извънземен град.
Седемдесетте години обикновено се представят в медиите като време на пълен упадък в града, и макар че в сериала наистина изглежда така, има и голяма доза блясък. Беше ли трудно за вас да постигнете този баланс между две крайности?
- Точно това беше Ню Йорк. Елитът ходеше в ресторанта на Илейн (Elaine’s) и в The Colony за обяд, пънкарите се събираха в музикалния клуб CBGB's, а художниците в Сохо. Имаше го и стария Тайм Скуеър и всички онези места из града, които трябва да избягваш. И по някакъв начин, от време на време, всички те се засичаха.
Контрастът между всички тези различни светове и допирните им точки, кипящата креативност, напрежението, агресията - това е, което прави Ню Йорк толкова подходящо място за драма.
Пилотният епизод е разкошен и епичен по мащабите си - особено финалната сцена със срутването на сградата. Какви бяха предизвикателствата около заснемането на тази сцена?
Защо избрахте точно Боби Канавале, Оливия Уайлд, Рей Романо и останалите в актьорския състав?
- Всички те са страшно талантливи. Във всеки момент се убеждавах, че тези артисти пасват на ролите си толкова добре, колкото и ролите пасват на тях. Могат много да растат заедно.
Какви са предизвикателствата в снимането на музикалните изпълнения, каквито има в изобилие в пилотния епизод и без съмнение ще продължи да има в сериала?
- Зависи от контекста. Към сцените, в които има актьорска игра, подходих много по-различно, отколкото към другите, които могат да се нарекат музикални паузи - с изпълненията на Рут Браун, Бо Дидли, Крис Кеннер и т.н. Звукът отразява музиката в живота на главния герой Ричи - тази която звучи в главата му като неизменна част от самия него. Операторът Родриго Прието свърши невероятна работа с тези сцени.