За 24 май: Учителите ни намалели със 70% за 15 г.

Педагозите в школата са средно на 57 години, най-бедни са в ЕС
Обновена: 23 май 2015 09:22 | 23 май 2015 07:40, Веселина Йорданова
111
За 24 май: Учителите ни намалели със 70% за 15 г.
Снимка: архив, БулФото

В България сега работят 85 000 учители в средното образование и 23 750 преподаватели във висшите училища, като учителите са намалели със 70 процента от 2000 г. насам, а преподавателите са се увеличили с 5 процента за тези 15 години. Това съобщи за БТА председателят на Синдиката "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров.

Средната възраст на учителите в детските градини е 59 години, а на техните колеги от училищата е 57
години. Учителите до 30 години са 717 или под 1 процент от останалите им колеги. След пет години - 35 процента от българските учители ще бъдат в пенсионна възраст.

Учителите мъже в детските градини са под 1 процент, 11 процента са в средните общообразователни училища, 30 процента са в професионалните гимназии или педагозите-мъже са около 15 процента в системата на образованието. След пет години те ще намалеят на 9 процента, прогнозират от синдиката.

Децата в детските градини у нас сега са 240 000, учениците са 751 000, а студентите са 273 000. Така от 2000 г. насам децата в детските градини са се увеличили с 20 процента, учениците са намалели с 40 процента, а студентите са се увеличили с 12 процента.

Сега училищата в България са 2 568, като за 15 години са закрити 923 училища или 36 процента от общия им брой, съобщават от синдиката. И допълват, че през 2015 г. детските градини у нас са 1991 при 3249 през 2000 г., което означава, че са били закрити 40 процента от детските ни градини.

Висшите училища са 54, като за последните 15 години са се увеличили с 20 процента.

Според образователния синдикат броят на училищата в България не съответства на броя на учениците, като училищата са с около 35 процента по-малко от средностатистическото европейско съотношение. С двусменния режим на организация на учебно-възпитателния процес в българските училища доказваме, че и ние сме дали нещо на Европа, пък макар и негативно, коментира Юлиян Петров. Той припомня, че затова от Синдиката "Образование" няколко пъти предлагат да има стандарт за училищата.

Броят на педагогическите специалисти, съпоставен с броя на учениците, показва, че в България "сме ощетили" учениците с 55 процента по-малък брой учители, коментират от образователния синдикат. И допълват, че подпомагащите педагогически длъжности са по-скоро мечта, отколкото реалност заради ниското финансиране на образователната система.

Българските учители са най-бедни в Европа, като вече са по-бедни от румънските им колеги, а гръцките учители при най-голямата криза за страната, получават три пъти по-високи заплати от нашите педагози, обобщават от синдиката. В Люксембург учителската заплата е 17 пъти по-висока от българската, а средното европейско възнаграждение на учителите е около осем пъти по-високо от българското.

България сега отделя за образование 3,1 процента от БВП, а за средното образование - по-малко от 2,9 процента, посочват от синдиката. И припомнят, че през военната 1942 г. 10 процента са били парите у нас за образование и то е било втори приоритетен сектор след земеделието. През 1992 г. у нас за образование са се отделяли 6,1 процента от БВП, през 1998 г. - 3,2 процента от БВП, през 2004 г. - 4,2 процента от БВП, а през 2012 г. - 3,19 процента от БВП.

За сравнение от синдиката предоставят данни какво е финансирането на образованието в Европа. В Кипър се отделят 12,6 процента за образование, в Исландия - 7,9 процента, в Дания - 7,8 процента, в Босна и Херцеговина - 6,4 процента, в Холандия - 5,7 процента, в Украйна, при гражданска война се отделят 7 процента, в Грузия - 5 процента, в Испания - 4,2 процента, в Македония - 3,6 процента и в Румъния - 3,7 процента.

Средно за Европа средствата, отделяни за образование, са 5,7 процента, като препоръката е всички страни от ЕС да отделят поне 6 процента за образование, посочват от синдиката. И настояват за увеличение с 20 процента на работната заплата на българските учители.

Недопустимо е трудещите се на просветното поле да дотират държавата, изпаднала в дълбока икономическа криза, за която те не са виновни. Отговорността е политическа. Не може държавата да си позволи повече за образованието да работят "високо квалифицирани работещи бедни", защото отношението към образованието е от огромно значение за бъдещето на страната ни, заявяват от синдиката.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


111
Още по темата: образованиеучители
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
73
0
 
1
 
! Отговори
pros svetitel преди 8 години
2045 godina ste sa ostanali prepisvachite na Kiro, Meto, a vie ste si dumate na english i turkis. Bio natura 21 vek:) Radvaite se na investitorite, kakto i te vi radvat na 180evro zaplatite. Radvaite se na ikonom. I kultur ministara na rbg - zanesaha zlato v paris, vrastat srebro. Ami hich? :) Kon za kokoshka - pesnopoina :)
72
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До вазовДойде време да се учат възрастните хора. Просто изпуснахме 25 години, ей така в канала. И ако не се освестим всички отиваме там.
71
2
 
6
 
! Отговори
вазов преди 8 години
Ами кого да учат тези учители та няма да намалеят? няма деца няма учители. някога учителите се пенсионираха на 55 гд.Тодор Живков казваше,цитирам - не може тези които създават хора и тези които правят машини да се пенсионират на една и съща възраст.
70
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Учителите са бедни, но директорите забогатяха. Мисля че не е нужно да привеждам примери. Нека всеки да се огледа в селото си или в квартала, сам ще си даде сметка. То нали директорите са на този пост посмъртно, помислете си какви бяха и какви са сега. Там просто контрол няма. Иначе документално всичко е наред. Всички учители виждат и знаят всичко, но си мълчат, защото феодалът беше вчера и утре ще е същият. Нямат избор.
69
0
 
14
 
! Отговори
запознат преди 8 години
Микроклиматът в училищата не е здравословен за учитилете. Много е напрегнато. Напрежението идва от директорите, които много често не знаят какво искат, поставят кратки срокове за изпълнение на определени задачи и си го изкарват от колегите. В старанието си да угодят на техните началници, търсят под вола теле. назначават хора близки до шефовете им. Много често тези млади хора са с много пропуски и не им се получава. Като гледам младите си колеги, започвам да се страхувам изобщо за децата.
68
0
 
14
 
! Отговори
ивко преди 8 години
За 21 години в образованието получих 5 съкращения и работа само по заместване на излизащи в майчинство и по болест колежки, който нямаха и наполовина на дипломите ми по специалността, която предавах.Предимството им беше, че бяха жени и любовници на някой още по-неграмотен селянин, дошъл да намери на хляба мекото в града.
67
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Именно поради фундаменталността на темата и нейното екзистенциално звучене,животът ни предоставя условия,които да променим със силата на характера си.Майната и на Европа!Аз съм този,който съм.Както е казал Волтер:Едно от най-важните човешки права е правото да си КРИВ.Училището ти дава грамотност,образованието си го избираш сам.
66
1
 
19
 
! Отговори
ЖороПърви преди 8 години
Поради фундаменталността на темата и откровеното неразбиране на проблема, ще си позволя да цитирам Любимия Ръководител генерал Борисов: "Европа иска от нас овчари!"Не разбрахте ли?
65
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
След 50 години на никой няма да му дреме каква кола си карал, в каква къща си живял, колко си имал в банковата сметка и какви дрехи си носил. Но ако си успял да образоваш поне едно дете, светът би бил малко по-добър. И това е смисълът на живота.
64
2
 
9
 
! Отговори
Истината преди 8 години
А,за това си прав,аз не отричам ,че при Живков се е живяло по - достойно и е имало някаква държавна цел .Но ,именно тези негови авери ни закопаха по отвратителен начин през прехода.В крайна сметка България стана тяхна жертва.Те буквално ни продадоха ,защото просто не са вярвали в комунизма .Те не са вярвали в нищо ,защото са атеисти .А онези хора през онази епоха са били християни и то вярващи ,затова я е имало пак България.И затова сега е пред изчезване.
63
2
 
13
 
! Отговори
Истината преди 8 години
Да помислим заедно ! И така имаме един 5 милионен матрял ,понижен на такъв от Борисов след като Доган султан му викаше електорат.След 20 години колко от този матрял ще изчезне по чужбина .И като направим сметката ще излезе ,че вместо онзи възрожденец с голямата челяд ,който учеше децата си на четмо и писмо ще имаш ромски семейства ,които няма да четат и пишат . И сума бейове от обръща на Заедността. Като го умнозиш по залязващ ЕС и НАТО. И какво се получава?!!
62
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До ИстинатаСамо не наричайте днешните партии комунисти. БКП преди също не са били комунисти, а са варвали в идеята, но са правили държавен капитализъм. Каквото и да говорим при Живков бяхме 20 пъти по-добре. Имахме земеделие, енергетика и икономика, образование, медицина, нямаше наркомани, проституция, ровене по кофи, самоубийства, криминални престъпления, полицията си вершеше работата, имахме армия, нямаше турски новини по националната телевизия, хората имаха жилища, живееха на топло, ходеха н
61
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До ИстинатаАми аз не отричам твоята констатация, но само до там. И какво решение предлагаш?
60
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Учителите често смнят професията си с друга,по-високо платена.Това,което много от хората извън образованието не знаят е ,че въпреки ниската си стойност,заплащането не е основният проблем на българското училище.Останалите причини са следните:1.Тормоз на всички нива - от ръководството,от родителите и от самите ученици.2.Честата смяна на програми и образователни стандарти или казано накратко :идва нов министър с новите си приближени,които написват нови учебници ,измислят нови матури и пр.
59
0
 
3
 
! Отговори
Истината преди 8 години
Но аз не твърдя обратно ,драги .Тъкмо напротив.Но все пак да държим сметка за нашето общество и защо нашето Възраждане почна като интерес към науката и новите неща именно в такова патриархално християнско общество .И защо след 70 г войнстващ атеизъм ,забогателите ни олигарси са меко казано неуки ,но инак образовани със сума тапии .Щото ако си кажем правичката никой през 1845 не е говоил за възраждане(това е термин от по късно и дело на историците) Говорело се е за новобългарска просвета .
58
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До edinТи не искаш отговор, но аз ще ти го дам, та да си знаеш. Долу някой доста добре го беше обяснил. Когато заплатите на учителите станат, като в ИТ сектора, тогава ще имаш качествени учители. Ама някой трябва да плати. Проста работа; търсене и предлагане.
57
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До ИстинатаПрекалено ти е "патриархално" схващането за възраждане. Възраждането е ренесанс в общоевропейският смисъл на думата. А какво според теб е станало в Япония след 2-та световна война. А ми във Финландия преди 30 години. Образование и само Образование. В съвременния свят не можеш да забогатееш без да си образован (което не винаги съвпада с формалното образование. И стига с тези комунисти. Тук няма такива. Виж консерватори коклото искаш.
56
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Н. СтояноваТалантът ще стане талант независмо от образователна системата. Националното образование трябва да се фокусира в/у качеството на целия "човешки" материал защото: 1. тези хора гласуват и трябва да правят информиран избор и така предопределят всичко 2) хората създават БВП, от който зависим всички
55
0
 
21
 
! Отговори
edin преди 8 години
Мили мои,знаете ли,че новите учители не могат да ползват бьлгарския език писмено и устно?Че 80% от новите учители са с тюркоезични имена?Че такова учители преподават история на БЬЛГАРИЯ?Питам и не искам отговор!
54
1
 
17
 
! Отговори
Н. Стоянова преди 8 години
Учителите ни стари и бедни, училищата ни с остаряла материална база, децата и най паче родителите - демотивирани, а печелим олимпиади и шашваме с умни деца даже НАСА. Магия!