Заем от 5 млн. лв. ще спасява "Градски транспорт" - Варна от фалит

Заем от 5 млн. лв. ще спасява "Градски транспорт" - Варна от фалит

© Дневник

На днешното си заседание варненският Общински съвет разреши на съвета на директорите на компанията "Градски транспорт" ЕАД да започне проучване за тегленето на 5 млн. лв. заем. Средствата трябва да бъдат използвани за плащането на стари задължения към доставчици на дружеството, както и за покриване на загубите му.


По-рано миналата седмица искането за теглене на заема беше отхвърлено от членовете на постоянната комисия по транспорт към съвета. Това обаче не попречи на съветниците днес да подкрепят идеята.


Данни от отчета на компанията за миналата година сочат, че от неразплатени доставки на гориво и суми към НАП, от увеличени на минималната работна заплата и други непокрити разходи компанията е натрупала дълг в размер на искания заем.




В същото време работната заплата на шофьор в общинската компания, която от години е на ръба на фалита, отдавна надхвърля 1200 лв., сочат неофициални данни на дружеството. В пълна тайна обаче се пазят възнагражденията, изплащани на членовете на борда на директорите й, мениджърския й екип, както и разходите за "имиджова реклама" от която компанията няма никаква нужда. По-голямата част от тези бюджети се разпределят през медии, зад които стоят влиятелни общински съветници във Варна.


Още през 2012г. Дневник направи опит да получи информация за равнищата на заплащане в компанията по Закона за достъп до обществена информация. Тя обаче беше отказана от тогавашния председател на Общинския съвет във Варна Николай Апостолов. Последваха съдебни дела, които продължиха близо две години, но въпреки решението на Върховния административен съд, че информацията трябва да бъде предоставена, това така и не се случи.


Днес пред сесията на Общинския съвет във Варна миниджмънта на "Градски транспорт" представи справка за задълженията си, но нито един от членовете на Борда на директорите на компанията не присъства на заседанието.


Междувременно пак миналата седмица електронното издание "VNews" обяви, че работната група, която Общинският съвет създаде, за да бъде проверено състоянието на общинския превозвач, е препоръчала "кметът на Варна незабавно да възложи на "Градски транспорт" обслужването на 6 нови вътрешноградски линии, за да повиши то приходите си". Това предложение предизвика остра реакция от страна на частния превозвач "Транстриумф холдинг", който от години обслужва по договор с общината половината от линиите на градския транспорт във Варна.


Според данни от отчета на работната група за "Градски транспорт", цитирани от "VNews" краткосрочните задължения на общинския превозвач в момента са в размер на 9 млн. лв., а счетоводно признатата загуба на предприятието за миналата година възлиза на малко под 3 млн. лв.


В същото време според договора за финансиране на мащабния проект "Интегриран градски транспорт на Варна", чието изпълнение тече в момента, общественият превозвач в града трябва да бъде само един.


"Защо при това положение "Транстриумф" продължават да обслужват линии в момента, попита по време на заседанието на общинската комисия по транспорт съветникът от ДСБ Ивайло Митковски. Още утре те биха могли да се откажат от линиите си и не е ясно какво ще се случи след това. да се откажат от линиите си какво ще стане тогава?", каза той.


Според Митковски няма да е справедливо ако на общинския превозвач, който от години губи, бъде разрешено да тегли 5 млн. лв. заем докато частния превозвач до момента не е искал никакво общинско финансиране.


Въпреки споделените възраженията срещу заема обаче днес неговото теглене беше одобрено с гласовете на част от т.нар. дясно мнозинство във варненския Общински съвет – СДС, ГЕРБ, "Движение Нашият град" и др.

Ключови думи към статията: