Skoda Kodiaq

От пистата на пътя – спортът движи прогреса /2/ - видео

От пистата на пътя – спортът движи прогреса /2/ - видео

От пистата на пътя – спортът движи прогреса /2/ - видео

Реклама Skoda Kodiaq
Има една страна на върховия автомобилен спорт, която остава в сянка за масовата публика и дори за по-задълбочените любители на високите скорости. А тя е изключително важна, защото е в основата на прогреса на автомобилната индустрия и развитието на нови модели и техните системи, включително в областта на пътническата и екологична безопасност, както и при горивната икономичност. Реално погледнато върховият автомобилен спорт е своеобразен изпитателен полигон на автомобилната индустрия, в който се тестват при екстремни условия нови материали, идеи и разработки. Ето и някои от най-важните примера в тази посока.

Моторът DOHC
Абревиатурата DOHC (Double Overhead Camshaft) не познава днес само този, който не е поглеждал под капака на колата си. А всъщност първите мотори с два горни разпределителни вала са се появили още в началото на миналия век. Първи с тях се занимават хората на Peugeot. През 1912-а на старта на Гран-При на Франция застава Peugeot L76 с пилот Жорж Буило. Проектирането на машината е дело на самия пилот с помоща приятелите му. Той печели състезанието с преимущество от 13 секунди пред втората машина Fiat S74, благодарение на използването на два разпределителни вала в цилиндровата глава и по четири клапана на цилиндър. Новата конструкция позволила да се упрости клапановият механизъм, избавяйки го от повдигачи и кобилици, както и да се облегчат самите клапани, което пък намалило натоварването на пружините им. Удачното решение бързо било прието и от конкуренцията, а след това преминава и при серийните автомобили, където е без конкуренция и днес.




Диференциал с повишено триене
В 1932-а Фердинанд Порше разработва за Auto Union състезателен автомобил за сериите Гран-При. В тези времена техническият регламент не бил толкова пунктуален както днес и оставял доста простор за творчество на инжинерите. Затова двигателите били направо гигантски с великанска за времето си мощност. Не бил изключение и автомобилът Auto Union развит от Порше. Но той имал проблем – при скорости над 150 км/ч едно от задните колела пробуксувало, намалявайки ефективността на ускоряванията. Конструкторът потърсил помощ за решаване на проблема от фирмата-специалист в предавките - ZF. В резултат на питането му се появява механизъм, предаващ повече тяга към колелото с по-добро сцепление с пътя, наречен диференциал с повишено триене или LSD (Limited Slip Differential). Днес той се използва практически навсякъде – при спортните автомобили, при всъдеходите, при нормалните коли, на предната, задна или на двете оси, а някъде и при междинен диференциал. Налице е вече и имитация на работата му с помоща на електронно управление на спирачните механизми, прилагащи спирачно усилие върху приплъзващото колело.




Сдвоен съединител
Трансмисията с име Porsche PDK със сдвоен съединител е може би най-добрата в момента в света. Но до това й положение се стигна след доста трудна „съдба“, тръгваща от 80-е години на миналия век. Първоначално тя е тествана при спортните прототипи Porsche 956 и 962. Но пилотите не били във възторг, защото предавките можели да се сменят само последователно без прескачане, а механизмът бил доста по-тежък от стандартните тогава предавателни кутии и не бил достатъчно надежден. Това са основно причините, отложили навлизането на тези кутии при серийните автомобили с почти 30 години.

Конструктивно Porsche DoppelКupplungsgetriebe са две предавателни кутии, събрани в един корпус, всяка със собствен съединител. Начинът на работа е такъв, че при включена предавка в едната, в другата е вече включена следващата, но съединителят на втората е в отворено състояние. Ако се сменя предавката, става едновременно изключване на първия съединител и включване на втория без да се прекъсва потока на силовата тяга от мотора към колелата.
Часът на оригиналната предавка настъпва за пръв път през 2005-а с използването й при моделите Boxster и Cayman. Днес сдвоеният съединител е на въоръжение при всички немски автопроизводители, а собствени варианти на трансмисията ползват още десетки други световни автопроизводители.




KERS
Системата за рекуперация на кинетичната енергия на движение е пример за най-бързото навлизане на технологична новост от най-високия етаж на автомобилния спорт – Формула 1 в серийните автомобили. Във Формула 1 KERS се появи за пръв път през 2009-а година. Със системата тогава разполагаха само четири отбора - Ferrari, Renault, McLaren и BMW, а след две години всички отбори във Формула 1 излизат на старт вече с рекуператори. Тази система работи по следния начин – в предавателната кутия на болида е монтиран електромотор, който при спиранията изпълнява функцията на генератор и зарежда тягов акумулатор. След натискане от пилота на специален бутон на волана събраната енергия се освобождава обратно през електромотора, добавяйки мощността му към тази на основния бензинов двигател.
Само пет години време бяха необходими системата KERS да се появи в един или друг вид при серийните автомобили. С подобни системи разполагат днес супермоделите McLaren P1 и Ferrari LaFerrari в които те работят практически идентично както във Формула 1.




Системи за рекуперация на енергията, използвани за дозареждане на бордовите акумулатори имат всички съвременни хибридни модели и електромобили, като „i”-моделите на BMW, Chevrolet Volt и Cadillac ELR, както и „редовите“ хибридни автомобили като Subaru XV и Nissan Pathfinder. Навярно скоро ще видим още една система да навлезе при серийните автомобили от Формула 1 – ERS. Тя пък акумулира не кинетичната, а топлинната енергия на най-бързите автомобили на планетата.


Назад

Галерия



Реклама Lasurit eshop
Не пропускайте дори една новина!

Запишете се за нашият информационен бюлетин:

Получавайте най-новите автомобилни новини директно в пощата си. Можете да се отпишете от услугата когато пожелаете.

Подобни статии

Авто Новини Спорт Авто глобус Jaguar

Jaguar TCS Racing със 100 старта във Формула Е! - видео

Мар 28, 2024
Авто Новини Спорт Електромобили DS Jaguar Porsche

Hankook на път за премиерата на Formula E в Япония

Мар 28, 2024
Авто Новини Спорт Авто глобус Електромобили Nissan

Nissan създаде уникални кимона за конкурентите си във Formula E (Видео)

Мар 27, 2024