Lasurit eshop

От пистата на пътя – спортът движи прогреса /1/ - видео

От пистата на пътя – спортът движи прогреса /1/ - видео

От пистата на пътя – спортът движи прогреса /1/ - видео

Реклама Peugeot 408
Има една страна на върховия автомобилен спорт, която остава в сянка за масовата публика и дори за по-задълбочените любители на високите скорости. А тя е изключително важна, защото е в основата на прогреса на автомобилната индустрия и развитието на нови модели и техните системи, включително в областта на пътническата и екологична безопасност, както и при горивната икономичност. Реално погледнато върховият автомобилен спорт е своеобразен изпитателен полигон на автомобилната индустрия, в който се тестват при екстремни условия нови материали, идеи и разработки. Ето и някои от най-важните примера в тази посока.

Карбонът
Днес този свръх як и лек материал се използва навсякъде за изработката на огромен брой дeтaйли – тръгвайки от интериора и приключвайки с елементите на окачването. А това стана възможно благодарение на автомобилния спорт, където карбонът се ползва отдавна. Още през 1975-а е използван в болида Lola T321 за закрепване на задното антикрило, но истинската революция идва през 1981-а с болида McLaren MP4/1, проектиран от най-титулованият конструктор в историята на Формула 1 Джон Бърнард. Той първи използва цялостен карбонов монокок, около който развива останалите елементи на машината. Тази идея развива в сериен автомобил през 1992-а компанията McLaren с проектирания от Гордън Мъри суперавтомобил McLaren F1 – първият в историята пътен автомобил за нормална употреба с карбоново купе.




Огледалото за виждане назад
Първото в света подобно устройство се появява още през 1911-а година в състезателния модел за Indy 500 Marmon Wasp, победител в състезанието. Днес идеята е развита вече в електронен вид, който идва също от спорта. Идеята за електронно огледало е използвана за пръв път от Audi в спортния им прототип R18, като изображението от камера в реално време се изкарва на дисплей, заменящ традиционното огледало. Тази идея е прехвърлена в пътнически вариант с модела R8 e-tron, където мястото на задното стъкло е заето от акумулатор и не остава място и възможност за функциониране на традиционното огледало. Без него, обаче, не бива да се кара от гледна точка на безопасноста и затова образът се подава от монтирана на покрива на колата камера на 7,7-инчов дисплей, дело на Samsung. Камерата има и подгряване, за да се предпази от заледяване.




Лостчетата на волана за смяна на предавките
Съвсем скоро тази система ще стане основна дори и при по-евтините автомобили. Сега те са на разположение при колите с автоматизирани или роботизирани трансмисии, позволяващи на шофьорите им да се чустват като Алонсо или Хамилтън зад волана. Масовото разпространение на тази система е работа също на Джон Бърнард, който през 1989-а разработва за екипа във Формула 1 на Ferrari и болида им с индекс 640 уникална полуавтоматична предавателна кутия с такива команди от волана – двойка метални пластинки, разположени зад геврека. Всички очаквали пълен провал на нововъведението, но британският пилот Найджъл Менсъл спечели още първия старт с новия болид – Гран При на Бразилия през същата година.




Днес системата е навсякъде при гражданските коли, като лостчетата сега са просто ключове, подаващи по електронен път командите за смяна на предавките.




Турбодизелът с директно впръскване на горивото
През 2006-а Audi извърши истинска революция в топ-автомобилния спорт със спечелването на 24-е часа на Льо-Ман с прототипа си R10, снабден с ... дизелов двигател. По-късно успехът на дизела с директно впръскване на горивото повтори Peugeot в 2009-а. Естествено, Audi не е първата компания, която се е опитала да внедри директното впръскване при гражданските модели – малко по-рано с тази технология експериментира и Mitsubishi. Но именно в пистовите надпревари премина бойното кръщаване на технологията, позната днес на всеки собственик на автомобилите от марковото семейство на VW Group - Audi, Volkswagen, Skoda и Seat. Турбоагрегатът с директно впръскване на горивото има редица преимущества пред стандартния турбодизел – по-нисък разход на гориво, бърза реакция на движението на педала на газта, възможност за бързо стартиране.


Назад

Галерия



Реклама Lasurit eshop
Не пропускайте дори една новина!

Запишете се за нашият информационен бюлетин:

Получавайте най-новите автомобилни новини директно в пощата си. Можете да се отпишете от услугата когато пожелаете.

Подобни статии

Авто Новини Мотоциклети Техника /Technics

3-колесен верижен мотоциклет не се плаши и от най-жестокия терен!

Апр 19, 2024
Авто Новини Тестове Техника /Technics Безопасност | Safety

Проучване - ниско е доверието в автономното шофиране!

Апр 19, 2024
Авто Новини Техника /Technics Бизнес /Business Камиони / Trucks Електромобили Mercedes-Benz

Клиенти тестват вече Mercedes-Benz eActros 600

Апр 19, 2024