Процедури по проекта за градски транспорт във Варна забуксуваха отново

До момента по проекта за интегриран градски транспорт във Варна са доставени единствено 70 нови автобуса

© Дневник

До момента по проекта за интегриран градски транспорт във Варна са доставени единствено 70 нови автобуса

Две седмици преди изтичането на банковите гаранции, представени от участници в един от конкурсите по проекта за интегриран градски транспорт във Варна, общинската администрация внезапно е поискала удължаването им до 31 декември т.г., научи "Дневник".


Става дума за т.нар. "Компонент 1" от проекта за изграждането на автоматизирана билетна система.


Според съдържанието на кореспонденцията, изпратена до участниците в търга, поисканото удължаване на банковите гаранции е мотивирано с това, че "работата на комисията, назначена с решение на кмета на община Варна по откритата процедура, не е приключила".


Писмото на община Варна с искане за удължаване на банковата гаранция.

Писмото на община Варна с искане за удължаване на банковата гаранция.




"Подобен ход от страна на общинската администрация поставя както нас, така и други участници в процедурата пред невъзможността да продължим участието си в нея", каза Петя Манолова, представител на консорциума "Билетна система Варна". Той е един от десетте участници в търга.


Автоматизираната билетна система трябва да замени кондукторите в автобусите, да намали експлоатационните разходи и да събира надеждна статистическа информация.


Дейностите, включени в обществената поръчка за изграждането й предвиждат проектиране, строително – монтажни работи и доставка на 304 машини за продажба на билети на спирките и автобусите, 536 устройства за валидирането им , 150 хил. смарткарти, както и 15 преносими устройства за проверка. Освен това пак до 9 юни трябва да бъде изграден и оборудван контролен център и централен офис, които да обслужват системата. Всичко на стойност 8.3 млн лв.


От обема и спецификата, както на това задание, така и на останалите компоненти на цялостния проект за Интегриран градски транспорт във Варна става ясно, че работата по изпълнението им няма как да започне преди да са ясни победителите в търговете за възлагането им.


Крайният срок за изпълнението на проекта


е 9 юли следващата година. Електронните системи, включени в няколко от компонентите му обаче следва да бъдат предадени месец по-рано – на 9 юни, за да преминат едномесечни тестове.


Според Петя Манолова, искането за удължаване на банковите гаранции автоматично ще удължи и процедурата по окончателен избор на изпълнител за поръчката, но и ще скъси срока за изпълнението й.


Вече близо година от общинската администрация във Варна твърдят, че крайната дата за приключването на проекта ще бъде удължена, тъй като той е бил фатално забавен в първите години от реализацията му. Но до този момент официално потвърждение за това няма.


Писмо от община Варна от чийто текст става ясно, че "срокът за изпълнение на обществената поръчка не е обект на промяна към настоящия момент".

Писмо от община Варна от чийто текст става ясно, че "срокът за изпълнение на обществената поръчка не е обект на промяна към настоящия момент".


"Разполагам с кореспонденция, водена с управляващия орган по програма "Регионално развитие", от която става ясно, че през октомври от там са изпратили до Европейската комисия документи с искане за удължаване на срока за изпълнение на проекта, каза ръководителя му Биляна Якова. До този момент нямаме отговор, но го очакваме всеки момент, най-вероятно до края на ноември".


Проверка на "Дневник" показа, че


въпреки неяснотата около сроковете


за изпълнение на обществените поръчки по проекта част от останалите участници в търга за изграждане на автоматизираната билетна система във Варна са изпълнили изискването на общинската администрация и са изпратили потвърждение за удължаване на банковите си гаранции. Други, предпочитат да запазят плановете си в тайна, а трети, като "Билетна система Варна" се отказват от по-нататъшно участие в конкурса. Така вече е ясно, че след тази процедура в състезанието ще останат по-малко участници от десетте, които са го започнали.


Това са четири консорциума - "АБС Варна", "АТС Варна", "Стемкарт" и "Билетна система Варна", три дружества по Закона за задълженията и договорите - "Адванс смарт електроник системс", "Тикет сис" и "Лотсиском", две обединения - "Удобен транспорт – Варна" и "Модерен транспорт - София" и дружеството "Телелинк".


Справка в търговския регистър за участниците в тях припомня познати имена и прави видими


скрити връзки и изненадващи прикрития.


Партньори в консорциум "АБС Варна" са четири компании: "Лирекс БГ", "Мусат" "Макс електро" и "Виа конструкт груп", свързана с известната пътностроителна компания "Трейс" на Николай Михайлов


Зад друг участник в търга за автоматизираната билетна система във Варна - "Адванс смарт електроник системс" стои акционерното дружество "Адванс инженеринг". Интересното име в тричленния борд на директорите му е това на собственика на Параходство Бълагарски морски флот Кирил Домусчиев.


С дружеството "Тикет сис" в конкурса за възлагане на обществената поръчка участват две компании. Първата от тях е регистрираната в Румъния "Алиен кончепт С.Р.Л.". Втората е "Водстрой 98", свързана с ДПС и депутата от партията Делян Пеевски.


Интересно международно бизнесобединение стои и зад дружеството "Лотсиском". Българският участник в него е компанията "С енс С инженеринг". Нейни партньори са украинската "Лот" и британската "РТС".


Чуждестранно участие има и в пет други дружества, участващи в търга на община Варна.


В "Модерен транспорт – София" партньор е и регистрираното в Сърбия "Ериксон".


В "Удобен транспорт Варна", заедно с компаниите "Контракс", "Скортел" и "Експрес гаранцион" участва и руската "Удобний маршрут".


Партньор на "Телекомуникационна компания Варна" в консорциума "Билетна система Варна" е чешката "Микроелектроника".


Турската "Кент карт еге електроник синан " участва в конкурса чрез консорциум "Стемкарт" АД заедно със "Стемо" и "Телебилд".


А в консорциума "АТС Варна" има двама испански участника - "Електроник трафик" и "Емуртел". Българският им партньор е дружеството "Пътстрой-Бургас". Справка в търговския регистър показва, че едноличен собственик на неговия капитал е варненската компания "Хидрострой". Нейният възход като неизменен изпълнител на обществени поръчки за ремонт и поддръжка на общинската инфраструктура започна по време на управлението на бившия кмет на Варна Кирил Йорданов.


Проектът "Интегриран градски транспорт на Варна"


на стойност 110 млн. лв.


трябва да бъде реализиран по схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за петте големи града в България – Пловдив, Варна, Плевен, Стара Загора и Русе. Тя се осигурява по Оперативна програма "Регионално развитие", а средствата са включени в бюджета на програмния период 2007-2013 г.


Проектът включва десет компонента. Първите три от тях са изграждането на въпросната система за автоматизирана продажба на билети , за даване на предимство на автобусите и тролеите на кръстовищата и за даване на информация за разписанието на градския транспорт в реално време. Планирано е още оборудване на център за управление на градския транспорт, строителството на 15 км. алеи и съоръжения за колоездене, както и регулиране височината на рампите за качване и слизане от автобусите с цел максимална достъпност на системата за хора със затруднена подвижност.


Най-обемистите и трудно осъществими части от проекта са изграждането на т.нар BRT коридор (високоскоростно трасе за автобусите на градския транспорт), свързващ западната със северната част на града като преминава през центъра му, ремонта на три крайни спирки-обръщачи и подобряването на условията в базата на дружеството "Градски транспорт" - Варна.


Единствената изпълнена до момента част от целия проект е доставката в края на миналата година на 70 нови автобуса.