Какво очакват потребителите от Черния петък у нас

Какво очакват потребителите от Черния петък у нас

© Георги Кожухаров

Известният като Черен петък (Black Friday) пазарен ден с големи отстъпки, който води началото си от Филаделфия, САЩ, се провежда днес в някои търговските центрове у нас. Отстъпки под наслов "Black Friday" предлагат моловете в България.


Репортерска проверка на "Дневник" в ранния следобед показа, че броят на посетителите не може да се сравни с наплива в американските търговски центрове, които често влизат в новинарските емисии. Отсъпкитев магазините, които участват в българската инициатива, са между 20 и 70%, но нямаше клиенти натоварени с много пазарски чанти.


Какво очакват потребителите от Черния петък у нас

© Георги Кожухаров


Млада двойка споделя, че са посетили няколко мола, за да се възползват от намаленията в магазините, но са очаквали по-големи отстъпки.




Възрастна жена с пликове с детски играчки разказа, че предварително е проверила в интернет какви отстъпки се предлагат в конкретни магазини и е дошла, за да купи подаръци на внуците си за предстоящите празници.


Служител в един от моловете коментира, че броят на посетителите в деня на Черния петък значително се е увеличил, а за себе си каза, че след като приключи работа ще провери какво предлагат колегите й с промоции около 50%.


Какво очакват потребителите от Черния петък у нас

© Георги Кожухаров


В България Черен петък се провежда от 2013 г. като датите му се менят и са различни за отделните търговски обекти.


Тази пазарна традиция беше въведена от по-големите търговски обекти у нас през последните няколко години. В САЩ Черен петък се провежда след Деня на благодарността, който се отбелязва в четвъртия четвъртък на ноември, и се възприема като начало на покупките за Коледа. На този ден магазините предлагат големи намаления, а много работодатели обявяват деня за почивен, за да могат техните служители да се възползват от възможността да направят покупките си за Коледа.


Според статистики в САЩ интересът към черния петък се увеличава с всяка следваща година. В периода между 1993 и 2001 г. това е бил петият ден в годината с най-високи продажби, а до 2005 г. достига до първо място.


Според статистиките през 2013 г., в рамките на Black Friday, продажбите са достигнали 12.3 милиарда долара, а сред най-посещаваните интернет магазини са "Амазон" и "Ибей".