Зависимостта на НАСА от Русия и частния сектор

В руския двигател на взривилата се ракета се използва технология отпреди 50 г.
Обновена: 30 окт 2014 22:06 | 30 окт 2014 22:05, Елка Василева
195
Зависимостта на НАСА от Русия и частния сектор
Снимка: Reuters

Експлозията на ракетата "Антарес" - производство на "Орбитал сайънс", повдигна във вторник въпроси за възможностите на НАСА да превозва товари до Международната космическа станция (МКС) и за нарастващата зависимост на агенцията от Русия и частния сектор, пише Жан-Луи Сантини от Франс прес.

След като американските совалки излязоха в пенсия през юли 2011 г., НАСА възложи превоза на товари за МКС на две частни компании - "Спейс Екс" и "Орбитал сайънс". Същевременно агенцията по неволя разчита на Русия за изпращането на астронавти в МКС с ракети "Союз" - 70 милиона долара билетчето.

Нещастният случай от вторник бе първи, откакто НАСА зависи от частни фирми в снабдяването на МКС. Мнозина обаче заявяват, че необходимостта да поверява тези важни мисии на подизпълнители прави агенцията твърде уязвима. А скоро с частни кораби ще пътуват и астронавтите.

"Някои в Конгреса и аерокосмическата индустрия със сигурност смятат, че администрацията на Обама греши, щом не търси вече опора в НАСА като водеща сила в космическите полети", коментира Марко Касерес, аналитик от компанията "Тийл Груп". И добавя: "За тези хора да се обърнеш към частния сектор е лоша, дори опасна идея".

С оглед на силните бюджетни ограничения Барак Обама започна още през първия си мандат да прилага този нов подход, чийто инициатор бе предшественикът му Джордж Буш-младши.

През 2011 г. НАСА сключи два договора за снабдяване на МКС с провизии: с "Орбитал сайънс" за 1,9 милиарда долара и със "Спейс Екс" - за 1,6 милиарда. Двете компании са изпълнили досега общо осем полета, с шест от които са закарали храни и припаси.

През септември американската космическа агенция избра освен това "Спейс Екс" и "Боинг" за конструктори на първите два частни космически кораба за извозване на хора до МКС. Общата стойност на договора е 6,8 милиарда долара.

Тези кораби обаче ще полетят най-рано през 2017 г.; дотогава САЩ остават зависими от руските тип "Союз". Ситуацията далеч не е идеална с оглед на международното положение и по-специално заради украинската криза, запушила вече от месеци връзките между двете велики сили.

Руският двигател

Завеждащият пилотираните полети в НАСА Бил Герстенмайер заяви, че ударът, причинен от експлозията на "Антарес", няма да наруши плановете на агенцията.

Той каза също, че загубата на "Антарес" и на "Сигнус" - капсулата с товара, "изобщо няма да повлияе" на живота на шестимата от екипажа на МКС.

Директорът на програмата за МКС Майк Суфредини обясни, че в станцията има достатъчно запаси за около 4 до 6 месеца. Освен това в сряда там пристигна руски товарен кораб "Прогрес", а на 9 декември ще бъде изстрелян в орбита един "Драгън" на компанията "Спейс Екс".

Според Джон Логсдън, бивш ръководител на Института за космическа политика във Вашингтон, експлозията на "Антарес" "вероятно няма да има траен ефект" върху договорите на НАСА с частния сектор за снабдяване на МКС.

"Орбитал" вече изпълни успешно две товарни мисии до МКС, сполучливи бяха и всички полети на "Спейс Екс", обясни той за АФП.

Трагичният инцидент обаче налага НАСА внимателно да изследва ракетата носител "Антарес" и най-вече руския двигател, задвижващ първата й степен, в който се използва технология отпреди 50 години - още от лунната програма на Русия.

"Орбитал" вече заяви, че се кани да смени този двигател, и "несполуката по всяка вероятност ще ускори нещата".

По думите на Логсдън се очаква "Орбитал" бързо да открие причината за инцидента. Изглежда отговорникът по сигурността в стартовата зона съзнателно е задействал системата за самоунищожение на ракетата - безспорно поради сериозен проблем, каза експертът.

"Орбитал" разполага с всички данни за полета, така че "вероятно скоро ще разберем", добави Логсдън - навярно навреме, за да бъде изстрелян следващият "Сигнус", чийто старт е планиран за април 2015 г.

Акциите на "Орбитал сайънс" паднаха в сряда с 16 на сто на Уолстрийт; шестпроцентов спад отбелязаха книжата на "ДженКорп", в чийто филиал е произведен ракетният двигател, причинил изглежда нещастния случай от вторник.
 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


195
Още по темата: МКСнасаРусияракета
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
124
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
А под капака на най скъпата кола в света има технология на 130 г. и какво от това? Най модерните влакове стрела се задвижват от технология от преди повече от 150 г. и какво от това. Хляба който плюскате ежедневно се прави по технология от преди 7000 г. спрете да ядете *** такива. А това за 50 г. технология не е вярно. Тази технология е измислена в Китай преди повече от 4000 г. Аман от пропаганда, направо да ти се доповръща.
123
0
 
2
 
! Отговори
MSC преди 9 години
До от ЮАРКато сравнявате Сатурн 5 с Енергия не е зле да се замислите откъде се изстрелват двете ракети.....До полета на Енергия най мощната ВТОРА степен е била на Сатурн.Енергия подобрява този рекорд през 87 година.Придържайте се към фактите.
122
0
 
2
 
! Отговори
Александър преди 9 години
До Анонимен 185Абсолютно вярно е това, което си написал. Двитателите са украинско-американски. От украинска страна участва бюрото "Южное", което беше много добро по времето на СССР. Сега само Господ знае какви специалисти са останали. Изглежда са зле с материалите. В Русия имат страхотна школа по материалознание, всичи възможни суровини и не случайно китайците не постигат качеството на руските двигатели за тяхните клонове на Су-27.Американците май клекнаха и искат да снемат ембаргото над РД-180
121
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Първо, никъде не е казано, че повредата е била в двигателя. Ракетата е унищожена по команда от земята, това се прави по много причини. Още не е ясно точно по каква.
120
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Двигателите на взривената ракета са произведени в Украйна и са значително по-евтини от добрите и безпроблемни двигатели РД-180 които се произвеждат в Русия. За да направят на пук на руснаците и за да спестят пари САЩ ползват ракети на частни американски компании с украински двигатели. Както се вижда евтиното излиза скъпо. Кога ли ще вдянат американците че на украинците само децата им са хубави щото не са ги правили с ръце.
119
3
 
24
 
! Отговори
До ОТ ЮАР преди 9 години
Видял съм Америка и нямам нищо против простодушните кротки хора, които са болшинство. Но там цари такава цензура, има такива мощни механизми за промиване на мозъци, че с едно "*** и виж" семплият *** нищо няма да разбере. Русия е имала и има гражданско общество.Ти ***, чувал ли си за някой нашенски аналог на Илф и Петров, Пастернак, Сахаров, Висоцкий, цялата "подпольная" литература, вицовете, разказвани гръмко в тролеите тогава, когото у нас всички бяха мазни като намазани с шарлан пехливани
118
2
 
16
 
! Отговори
Гошо преди 9 години
До юбералес В Российская империя много не са придиряли кой точно колко процента великоросска, малоросска или полска кръв е имал. Правили са дворяни, генерали,главни статски съветници хора с различен произход. Даже Мария Склодовская-Кюри, след като е родена в пределите на Империята може да я счиаме, че има ..руски произход. А ти знаеш ли, че майката на Циолковский е татарка? Значи е и татарин. Имат кръв и от Беларусь. Сакън, само да не е руснак. Тъпчо си!
117
20
 
5
 
! Отговори
ОТ ЮАР преди 9 години
До РУСКИНЯИди и виж Америка и тогава ръси глупости. Русия нито е имала, нито има гражданско общество, разделение на властите, частна собственост върху земята (главно условие за развито земеделие), нито икономика основана на частна инициатива и честен труд. Има крепостни - колхозници, има олигарси, които са от същата болшевишка ленинско-сталинска пасмина от полуграмотни ***, и всичко това е с благословията на КГБ и с бандитските групировки, също благословени от КГБ. Америка носи прогреса!
116
10
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До юбералесЦиалковски с полски произходКорольов с украинскиДобре, освен чунгач гук кой е американец?
115
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До юбералесСъздателят на аеродинамиката Николай Егорович Жуковский.
114
0
 
15
 
! Отговори
До юбералес преди 9 години
Ало, светът говори англииски не заради търговския флот от 18 век, а заради компютрите. Преди това интелигенцията се е различавала от необразованите като е учела и говорела на френски език, а още по-преди това - на латински.
113
21
 
6
 
! Отговори
от ЮАР преди 9 години
Когато потокът емигранти към Русия или Китай стане по-голям отколкото към Щатите, това ще е признак, че тези две азиатски сатрапии са изпреварили Щатите. Ще стане на лято, само че, на куково лято! И Русия и Китай са вързани с ТВЪРД ТЕГЛИЧ за Запада. Ха кажете ми сега, ако сте вързан и ви теглят, кога ще изпревариш теглича? Технологиите на тези две страни са или откраднати или купени от Запада. Половината китайски експорт се купува от САЩ. Кой е тегличът и кой тегления?
112
29
 
6
 
! Отговори
ОТ ЮАР преди 9 години
***, промити комунистически мозъци, жал ми е за вас. Идете се разходете малко по света. Идете и вижте каква държава и какво общество са Съединените Щати. Когато ги видите, никога, ама никога няма да си помислите да хвалите руското средновековно общество. Русия е символ на изостаналост, агресия и безогледна завоевателна политика. Русия е причина за мизерията и изостаналостта на всички народи попаднали под руския похлупак. И да ви кажа - няма да стане вашата - свободни хора сме, не искаме Русия!
111
18
 
4
 
! Отговори
юбералес преди 9 години
До АнонименКонтантин Циолковский е поляк, Сергей Королив (Корольов) е украинец. Руснаците си имат ъъъъъъъъъъъъъъъъъъъъъъъъъъъъъъъъ незнам.
110
19
 
7
 
! Отговори
от ЮАР преди 9 години
До RogozinДругарю *** Рогозкин, вашите мужици са 40 години назад от американците, не само в космоса, но и в авиацията. Това е понеже американската държавна и правна уредба, американското общество са в 21-ви век, а вие сте в средновековието и вашата държавна уредба е дегизиран вариант на Златната Орда и Чингис-Хан. Американците пращат совалки (седя 2 год. в орбита и се върна наскоро), а вие пращате сателити да изследват океанското дъно. Я сравнете броя на руските катастрофи с тези на САЩ!
109
13
 
5
 
! Отговори
от ЮАР преди 9 години
До Анонимен 164Вземи малко се образовай. Разбира се че имат американците - Роберт Годард. Този човек прави течно-горивни ракети още преди войната. Подобно на братя Райт, се мести в отдалечена от любопитни очи ферма и продължава експериментите. След войната, американците придобиват и ноу-хау от Германия. Обаче, разработките на Годард, заедно с тези на Фон Браун правят основата на американските ракетни технологии. Чети също за Кели Джонсон и Скунк Уоркс лабораториите какви чудеса са правили!
108
1
 
1
 
! Отговори
до Така че преди 9 години
Ха Ха Ха филма е армагедон.
107
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
164, Константин Циолковский и Сергей Корольов.
106
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Vlezli sa v sila sanciite na Obama.
105
0
 
12
 
! Отговори
1 преди 9 години
Antares комплектуется двигателями AJ-26, сделанными на основе советских НК-33, законсервированных еще со времен незавершенной лунной пилотируемой программы. Конструктор двигателей Николай Кузнецов в начале 1970-х годов принял решение не уничтожать, а законсервировать несколько десятков экземпляров. Первая партия НК-33 попала в Америку в середине 1990-х, они достались компании Aerojet по $1 млн за штуку.