Ричард Брансън: Винаги предпочитам лидер, който не иска да върши всичко сам

Ричард Брансън: Винаги предпочитам лидер, който не иска да върши всичко сам

© Reuters

Британският милиардер Ричард Брансън е световноизвестен не само с бизнеса, който започва и ръководи през своята група "Върджин", но и като автор на книги. Автобиографията му Losing My Virginity е бестселър, на комерсиален успех се радват и други произведения на дългокосия бизнесмен.


В най-новата си книга The Virgin Way 64-годишният британец говори за разбиранията си относно лидерството. Пред агенция "Ройтерс" той разказва за наемането на служители, започването на нови компании и развиването на следващото поколение лидери.


Защо написахте книга за лидерските умения точно сега?




- Вече 50 години се занимавам с бизнес, след като започнах на 14. В продължение на 50 години съм бил началник и лидер и научих много. Винаги съм окуражавал хората да пишат книги, а не съм писал за лидерството. Реших да разкажа за нещата, докато все още са пресни в паметта ми.


Предпочитам да разкажа истории, отколкото да предлагам списък какво да се прави и какво - не.


Когато назначавате някого, как намирате баланс между това, което кандидатът е постигнал, и личните му качества?


- По време на интервю се опитвате да разберете какъв реално е човекът и това е доста трудна задача и за двете страни. Когато търсим лидер, изключително важно е кандидатът да е добър човек и да се грижи за хората, да му пука за тях, да умее да създава нещо магично за компанията, да мотивира хората да дадат най-доброто от себе си и да вярват в онова, което правят.


Ако направите грешен избор, много бързо може да съсипете компанията.


Как развивате в компаниите си следващото поколение лидери?


- Имаме хора, които са чистили офисите в звукозаписното ни студио, а след това са го ръководили. Ако поставите личността на човека достатъчно високо в списъка с приоритетите си, можете да обучите повечето хора да вършат тази работа.


В авиокомпаниите ни 99% от стюардесите нямат опит в друга авиолиния. Наемаме ги според личните им качества и ги обучаваме във "Върджин". Те не идват с лоши идеи от други авиокомпании. Те идват с нещо свежо.


"Върджин Атлантик" беше ръководена от човек, който никога не е работил в авиокомпания, а във "Върджин" кариерата му бе в маркетинга. Стараем се колкото може повече да издигаме хората вътре в компанията.


Понякога ще взимаме свежи сили отвън, неотдавна го направихме и за двете си авиокомпании и се получи доста добре.


Но ако изборът е между вътрешен и външен кандидат и двамата се представят еднакво добре на интервюто, ще наемем вътрешния. Иначе служителите ни губят мотивация.


Основните умения, които търсим за ръководител на компания, са да делегира власт и да изгражда страхотен екип. Не искаме някого, който сам се опитва да върши всичко.


А кога са нужни лидерски умения при закриването на компания?


- Не съм много добър в окопаването в една компания и не мисля, че е особено мъдро да се задържам по-дълго, отколкото трябва. Парите, които губиш, би могло да отидат за започване на нещо ново. Работните места, изгубени в опита да се спаси една компания, могат да бъдат създадени много по-бързо, ако започнеш да харчиш парите за стартиране на друго място.


"Върджин мегастор" е добър пример за това. (Това е верига за музикални дискове, видео, книги и игри, основана през 70-те години и достигнала кулминация през 90-те, но след това бързо закри много поделения и сега Брансън има минимално участие в остатъците от нея в Близкия изток – бел. ред.) Тя бе дълбоко интегрирана във "Върджин" и ние продължавахме да си мислим, че би трябвало да има някакъв по-добър начин да продаваше продуктите си. Но месеците си минаваха, хората продължаваха да купуват музика онлайн и накрая се отказахме.


В битките, ако сте генерал начело на армия, ще ви се налага да намалявате загубите си.


През годините бяхме късметлии да имаме повече успехи, отколкото провали. Освен "Върджин мегастор" нищо друго не сме поддържали толкова дълго. Това е случай, в който категорично сбърках, но в други ситуации сме успявали да действаме по-бързо.


В каква ситуация решавате да поддържате нов бизнес, независимо че в началото той не носи печалби?


- Ако една компания месец след месец увеличава оборота, би трябвало да се появят и печалбите. Ако не успявате да увеличавате оборота си всеки месец и хората не се вълнуват от продукта ви, тогава и начинанието ви едва ли ще успее.